וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דוח בנק ישראל: צמיחה מעודדת לצד דאגה ממחירי הדיור

עודכן לאחרונה: 14.2.2022 / 14:43

דוח היציבות הפיננסית של בנק ישראל לא הפתיע: לצד ציונים טובים למשק הישראלי, בולטת הערכה לפיה מחירי הנדל"ן לא ייבלמו בקרוב

בנק ישראל מפרסם את דוח היציבות הפיננסית למחצית השנייה של 2021 . הדוח שמעריך את יציבותה של המערכת הפיננסית בישראל על פי ניתוח הסביבה המקרו-כלכלית, הנכסים והאשראי למשקי הבית ולמגזר העסקי, מספק אינדיקציה לחשיפותיו השונות של המשק לזעזועים, הן ברמה המקומית והן מהשפעה של תהליכים עולמיים.


על פי דוח בנק ישראל המשק הישראלי המשיך לצמוח בשנת 2021 למרות משבר הקורונה, בעיקר תודות למבצע התחסנות האוכלוסייה - ובתמיכת המדיניות הפיסקלית והמוניטרית. נתון זה לכשעצמו אינו מהווה חידוש, אך מעניין לשים לב להערכת הבנק המרכזי לפיה הפעילות במשק תגיע להתאוששות מלאה רק עם תום 2023.

נגיד בנק ישראל אמיר ירון על התוכנית הכלכלית להתמודדות עם משבר הקורונה, 30 במרץ 2020. צילום מסך, צילום מסך
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון. איתנות פיננסית גבוהה, לצד כמה סעיפים שדורשים תשומת לב/צילום מסך, צילום מסך

חלום הדירה מתרחק

גם בכל הנוגע למחירי הדירות קובע הבנק כי מחירי הדירות בישראל עלו במהלך משבר הקורונה בקצב גבוה מזה של עליית מחירי השכירות, והעלייה אף הואצה בחודשים האחרונים. עם זאת מי שמבקש להתנחם מצרת רבים, ישמח לשמוע כי על פי הדוח, מדובר בתופעה בינלאומית וקצב עליית מחירי הנדל"ן בישראל נמוך מן הממוצע במדינות ה-OECD.

אך אפילו השמחה הזאת היא קצרת מועד, שכן למרות הצעדים שנקטה הממשלה בתחום, בנק ישראל מעריך כי ההסתברות לירידת מחירים בטווח הקצר היא נמוכה, עקב עליית הביקוש ולנוכח רמה יציבה של התחלות בנייה, האטה מסוימת בסיומי הבנייה ועליית מחירי הקרקעות במכרזי רמ"י - נתונים שעלולים להמשיך להשפיע לרעה על מחירי הדיורגם בשנים הקרובות.

רמת אפעל. ראובן קסטרו
דירה חדשה? מחירי הנדל"ן אינם צפויים לרדת בעתיד הנראה לעין/ראובן קסטרו

חוב משקי הבית

נתון מעודד מהדוח נוגע לחוב משקי הבית בישראל. על פי הבנק הוא נמוך בהשוואה לעולם.
בבנק מציינים שביצועי המשכנתאות בשנת 2021 היו גבוהים בהסתכלות היסטורית, בהתאם לרמה גבוהה של העסקאות בשוק הדיור.

לעומת הגידול המהיר של יתרת החוב לדיור, יתרת החוב שלא לדיור גדלה במתינות, זאת לאחר ירידה חדה בשנת 2020 בעיצומו של משבר הקורונה, אם כי הגידול בה הואץ בחודשים האחרונים. במילים אחרות: הסגרים נגמרו ורובנו חזר לבזבז מעבר ליכולתיו.

עוד ציינו בבנק המרכזי כי נכון לסוף נובמבר 2021 טרם חודשו התשלומים במלואם בקרוב ל-9% מהמשכנתאות שנדחו וב-1% מהאשראי שלא לדיור. עם זאת איכות סך האשראי למשקי הבית טובה מאשר בתקופה שלפני המשבר.

בחורה צעירה עושה קניות. ShutterStock
הסגרים נגמרו - ואנחנו חזרנו לבזבז. חוב משקי הבית טוב לעומת רוב מדינות המערב, אבל בחודשים האחרונים נרשמה בו עלייה/ShutterStock

מחירי הנכסים הפיננסים גבוהים

תמרור אזהרה שניתן למצוא בדוח של הבנק נוגע לכך שמחירי הנכסים הפיננסיים בישראל המשיכו לעלות ומדדי תמחור מראים כי הפער בין מחירי הנכסים הפיננסיים לרווחי החברות גדול יותר מאשר בעבר. בבנק ציינו כי הגופים הפיננסיים, ובראשם הבנקים וחברות הביטוח, שמרו על יציבות בתקופת הדוח, והם נהנים מיחסי הון איתנים, תוך שהשוק מעריך את הסיכון שלהם כנמוך מאוד.

עוד צוין בדוח כי תרחישי הסיכון העיקריים לכלכלה הגלובלית מתמקדים בסיכון לעלייה של רמת האינפלציה, בסיכון לירידה חדה של מחירי הנכסים הפיננסיים ובסיכון לגל תחלואה חדש ומשמעותי בגלל וירוס הקורונה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully