וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

זינוק חד במספר העובדים הזרים שתובעים את המעסיק

עודכן לאחרונה: 15.2.2022 / 12:35

בתוך כחמש שנים חלה עלייה בשיעור של 380 אחוז במספר העובדים הזרים שפונים לעורך דין ישראלי, על מנת לבדוק אפשרות לתבוע. הסיבות שונות, אבל המסר ברור: למעסיקים לא כדאי להעלים עין מהזכויות

בתוך כחמש שנים, חלה עליה בשיעור של 380% במספר העובדים הזרים שפונים לעורך דין ישראלי בתום תקופת העבודה, על מנת לבדוק את האפשרות לתבוע את המעסיק. כך עולה מסקר ייחודי שנערך לאחרונה בנושא, שנתוניו הושוו לסקר זהה משנת 2017. על פי הנתונים, שנאספו ועובדו באמצעות נימואל סמפגויטה, מהקליניקה לזכויות עובדים זרים, עולה כי נכון לכיום, שיעורם של אלו שפונים לייעוץ משפטי עומד על 91%, נתון שכאמור משקף זינוק מטאורי במספרם ביחס לממצאי הסקר הקודם.

"רבים מהמעסיקים הישראלים מקפחים באופן בוטה מאוד את הזכויות של העובדים הזרים, מתוך מחשבה כי הם לא מודעים לזכויותיהם או שהם לא יעזו לתבוע את המעסיק, אולם המציאות מוכיחה אחרת לגמרי", מציין סמפגויטה, "לא רק שהם מודעים לזכויות שלהם, אלא שיותר ויותר מהם, יודעים בדיוק מה מגיע להם. עשרות מיליוני שקלים שילמו המעסיקים בישראל כפיצוי לעובדים הזרים בעשור האחרון, אולם הם לא לומדים את הלקח.הגיע הזמן שמעסיקי עובדים זרים בישראל יפנימו משהו אחד שהיה אמור להיות להם ברור: מי שיקפח עובד זר, ולא ישלם לו בזמן את מה שמגיע לו, ישלם בהמשך סכום הרבה יותר גבוה".

עובדים זרים בהקמת הרכבת הקלה, ציר ז'בוטינסקי פתח תקוה, 23 באפריל 2021. ראובן קסטרו
8 אחוזים מכלל העובדים הזרים הגישו תביעות. עובדים זרים בישראל. יש לציין כי לאיש מהמצולמים או לנת"ע אין קשר לכתבה/ראובן קסטרו

האיום שנשקף מצידו של סמפגויטה אינו איום בעלמא, אלא שיקוף מדויק של פני המציאות. במרוצת העשור האחרון, חלה קפיצה דרמטית בפניות מצד עובדים זרים ומסתננים לערכאות ולהליכים של מיצוי זכויותיהם. בשנת 2011 הוגשו לבתי הדין לעבודה 750 תביעות של עובדים זרים ובשנת 2015 הוגשו 5,655 תביעות, כלומר כ-8% מכלל העובדים הזרים הגישו באותה שנה תביעות לבתי הדין לעבודה. אמנם, נתוני התביעות לא נבדקו באופן אמפירי בשנים האחרונות, אולם כל המומחים ועורכי הדין עימם שוחחנו אומרים כי המספרים עלו משמעותית.

היכן נופלים המעסיקים? מה הם אותם סעיפי חוק שהפרתם גורמת לבית הדין לפסוק כי ישלמו פיצויים, לעיתים בהיקף של עשרות אלפי שקלים למקרה? נתחיל בסעיף של הפרשות לפנסיה ופיצויים. "אין קשר למעמדו החוקי של העובד או לארץ מוצאו והחוק בעניין מאוד ברור וחד משמעי: בתום חצי שנת עבודה, המעסיק מחוייב בהפרשה לפנסיה", מציין עו"ד שלמה יעקובוביץ', מומחה בתחום דיני העסקת עובדים זרים. לדבריו, רבים מהמעסיקים לא מקפחים את העובדים בגלל כוונת זדון אלא בשל חוסר הבנה או שגגה בכל הנוגע להפרשות, אולם במבחן התוצאה זה לא משנה, אלא רק עצם הפרת החוק.

גם אי מתן הודעה על תנאי העבודה, מהווה הפרה שכיחה מאוד, שבגינה מעסיקים רבים נתבעים ומשלמים כסף, בסכום שנע בין 5,000 ל-15,000 שקלים, כאשר גובה הפיצוי נתון לשיקול דעתו של השופט. לדברי עו"ד יעקובוביץ' מעסיקים רבים לא מחתימים את העובד על חוזה עבודה שנכתב בשפתו. כך גם לגבי ההודעה על תנאי העבודה - הם סומכים על הסיכום בעל פה, מה שכמובן אינו 'מחזיק מים'.

בנוסף, גם אי תשלום דמי חגים, 'מככב' ברשימת ההפרות: " אין זה משנה מהי דתו של העובד - ככל ולא סוכם אחרת ומדובר בעובד שעתי, אחרי שלושה חודשים צריך לשלם לו דמי חגים, כאשר ישנם תשעה ימים כאלו במהלך השנה. ככלל, הוא מציין, מעסיקים חייבים לאפשר לעובד להיעדר מהעבודה ביום חג, מבלי לנכות יום היעדרות זה משכרו החודשי ואם הוא הסכים לעבוד הוא זכאי לתשלום של 150% עבור שעות עבודתו בחג".

שלמה יעקובוביץ'. יחצ,
המעסיק ישלם בבית המשפט הרבה יותר משתכנן. עו"ד יעקובוביץ'/יחצ

אחת מההנחות השגויות שהתבססו אצל מעסיקים ישראלים היא שבמקרה הגרוע, בו הם יתבעו, יחייבם בית המשפט בתשלום הסכומים שממילא היו צריכים לשלם, אבל זו טעות שעולה להם הרבה מאוד כסף. בפועל, מלבד הזכויות והרכיבים הנתבעים בכתב התביעה, ישנן הוצאות משפט ושכר טרחה של עורך דין שמשולמים ע"י הנתבעים. אולם זה אינו כל הסיפור - המעסיקים מסתכנים גם בפתיחת חזית נוספת, מול מס הכנסה: "פסק דין שניתן כנגד מעסיק ששילם לעובד במזומן שלא דווח, חושף אותו לסנקציות מצד מס הכנסה, מה שגורם לכך שלעיתים קרובות, הנתבע נאלץ להתפשר עם התובע על תשלום סכום גבוה מהרגיל, רק בשביל להשתיק אותו".

אי אפשר לספר את הסיפור של מערכת היחסים בין העובדים הזרים והמעסיקים הישראלים, בלי להתייחס לתופעה הבאה : על פי נתוני הקליניקה לזכויות עובדים זרים, בשנים האחרונות חל זינוק בשיעור של מאות אחוזים במספר העובדים שמופטרים בטרם השלימו חצי שנת עבודה. הסיבה לכך אינה מקרית: "המעסיקים מעוניינים להמנע מהצורך להפריש לעובד כספים לפנסיה אותם הם מחויבים להעביר מתום חצי שנת עבודה. בנוסף, אנו רואים גם עובדים רבים שמפוטרים בטרם השלימו שנת עבודה, זאת על מנת לחסוך את תשלום דמי ההבראה", אומר עו"ד יעקובוביץ'.

ולבסוף, גם המדינה בהתנהלותה, מייצרת למעסיקים חשיפה לתביעות של עובדים זרים. החוק כאמור דורש מהם להפריש כספים לפנסיה, אולם המציאות מלמדת כי חברות ביטוח רבות לא מאפשרות למעסיקים קטנים-בינוניים לבצע הפרשה לפנסיה של העובדים הזרים, שכן מדובר בקבוצה שמאופיינת בתחלופה גבוהה ורבים מהם לא ממתינים לגיל הפנסיה אלא פודים את הזכויות שלהם בחלוף שנה או שנתיים. מדובר בעסקה פחות משתלמת מבחינת המבטחות. עו"ד יעקובוביץ' מסביר כי כך נוצרת סיטואציה בה המעסיק נדרש לפתוח חשבון בנק ולהפקיד בו את הכספים אולם בשל בעיות שונות, לעיתים קרובות הם לא מופקדים באופן תדיר ובניגוד לחוק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully