וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מי שלא מתמודד עם משבר הדיור, לא מתמודד עם יוקר המחיה"

עודכן לאחרונה: 16.2.2022 / 8:52

לעו"ד שרגא בירן, מהמומחים הגדולים בישראל לנדל"ן, יש דעה נחרצת על הדברים שאפשר וצריך לעשות כדי להחזיר את מחירי הדירות לשפיות. הוא תוקף את רמ"י שפועלת למטרות רווח, את הטיפול הכושל של הממשלה: "טרגדיה ורשעות של השלטון" ומזהיר מפני הבאות. הריאיון המלא - מחר

את עו"ד שרגא בירן פגשנו לריאיון אישי (יתפרסם מחר ה"וואלה! כסף" וביום שישי בגיליון "עסקים" של מעריב), אבל הדברים שאמר לנו ערב פרסום המדד שמלמד על זינוק נוסף במחירי הדיור בישראל, צריכים להדהד אצל כל מי שלא מבין מדוע ממשלות ישראל לדורותיהן מתקשות להתמודד עם הסוגייה.

מתקשות - או שפשוט לא רוצות? הנה כמה מהנשואים עליהם שוחחנו עם עו"ד בירן, אחד המומחים הגדולים בישראל לענף הנדל"ן (ובגיל 90 הוא גם אולי המנוסה שבהם):

מחסור בקרקעות: "יש סיפור שאין יותר קרקעות במדינת ישראל, שהקרקע נגמרה. מדו"ח של החשב הכללי עולה ש- 90% מאדמות המדינה פנויות. מדינת ישראל בעצמה אומרת, שרמ"י מוגדרת כמפעל עסקי ומשווקת את הקרקעות המדינה במכרזים לכל המרבה במחיר.

משמעות העניין שהיא חותרת לקבל את המקסימום בכל עסקה. מחיר הקרקע הגיע ל - 1.5 מיליון שקלים לדירה, שזאת שערורייה".

מחירי נדל"ן: "אומרים לנו שאם נשווק יותר קרקעות, מחיר הדירה ירד וזה שקר. ככל שמוכרים למרבה במחיר בצורה ספקולטיבית - המחיר עולה, וזה מה שקורה בפועל. צריך להיות פילוח תכנוני, סגמנטציה, מחיר שמותאם לכל יעוד. ברמת אביב ישלמו יותר, ופריפריה פחות, ואת זה צריך לעשות מרכז התכנון של המדינה".

מחוסרי דיור: "המדינה לא לוקחת את אלה שאין בבעלותם דירה בחשבון. הם שייכים לעשירונים 4-5 שאין להם הון עצמי, 350,000 זוגות צעירים, בלי משפחה שיכולה לתמוך בהם, שגרים בדירות שכורות, חלקן מפוצלות, מה שמפריע לאינטימיות המשפחתית. אנחנו מדינה עשירה, עם עושר בלתי מוחשי של 500,000 דולר בממוצע לאזרח, יש קרקע, יש כסף וזו טרגדיה ורשעות של השלטון שלא דואג לאוכלוסייה הזאת לדירה.

ל- 180,000 זכאי דיור ציבורי שגרים בכל מיני כוכים, נותנים 12,000 שקלים בשנה לדיור, סה"כ שני מיליארד שקלים בשנה, במקום לקחת את הסכום המבוזבז הזה ולבנות להם דירות. סה"כ צריך 7,000 בניינים של 12 קומות, זה לא בשמים. תנו לי 30,000 דונם ואהיה ראש משימה לאומית ואנהל את זה, או מישהו אחר שמסור לעניין".

שרגא בירן. ראובן קסטרו
עו"ד שרגא בירן. בריאיון המלא שיתפרסם מחר הוא אומר שרק מי שהתכסה בקש כדי לא לקפוא מקור, יכול להבין כמוהו את החשיבות של קורת גג/ראובן קסטרו

דירה ב-600,00 שקל

יוקר המחיה: "מרכיב הדיור ביוקר המחיה בישראל הוא 50% לפחות ולא כמו שמספרים לנו שהוא 30%, זה שקר. אי אפשר לשכור מרתף מעופש בפחות מ-3,000 שקלים".

דירות במחיר שפוי: "לפי המודל שלנו אפשר למכור דירות של 60 מטרים ב- 600,000 שקלים. זו גניבת דעת להציע לחסרי דיור שכירות ארוכת טווח, כי בכסף הזה הם יכולים לממן משכנתא ולחיות בדירה משלהם.

העליתי את הרעיון הזה בוועדת הכלכלה ויו"ר הוועדה, ח"כ ביטון, צעק לעבר שר השיכון, זאב אלקין, תאמצו את התכנית הזאת. אדון אלקין הקים ועדה שאני לוקח בה חלק, עם האסטרטג של משרד השיכון ורמ"י. הם אומרים, "כן, אנחנו בעד זה, אבל..". אלקין יודע את האמת והוא מצהיר על זה. רק מי שאחראי הוא אגף התקציבים של מדינת ישראל ועל פיו יישק דבר. ליברמן צריך לזכור שמי שלא מתמודד עם משבר הדיור, לא מתמודד עם יוקר המחיה".

בג"צ: הגשנו עתירה לבית המשפט העליון שעוסקת בזכויותיהם של בעלי נכסים משכבות מוחלשות בפרויקטים של התחדשות עירונית. הם נתונים ללחצים איומים של יזמים מצד אחד והממשלה מהשני. בחוק ההסדרים אושרה הפחתה של אחוז ההסכמה בפרויקטים כאלה והוא קובע תקרת מקסימום לתמורה שצריך היזם לתת לבעל הנכס בתמורה להריסת ביתו ובניית מגדל שממנו יתעשר על גבו.

"בג"צ השכונות" שהגשנו, מבקש להחזיר את הגלגל אחורה ולתת לבעלי הבתים את הזכות להגן על זכויותיהם בנכסים ובקרקע. לתת לתושבי השכונות דירה בגודל דירת הדחק שהיתה להם, זו גניבה וגזל. צריך לפסול את זה כי זו פגיעה בזכות הקניין".


בריאיון המלא מספר בירן על המסע המדהים שעשה מהמקום בו נמלט מרצח כל משפחתו בידי הנאצים, דרך החיים עם הפרטיזנים, העלייה לישראל - וגם ההתבססות הכלכלית שבלעדיה, לדבריו, לא יכול היה לדאוג לחלשים.

הריאיון עם עו"ד שרגא בירן - מחר ב"וואלה! כסף" ובמוסף עסקים של מעריב, שישי, 18.2
.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully