וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כואב, אבל פחות: החודש האדום של קרנות ההשתלמות

עודכן לאחרונה: 17.2.2022 / 8:32

הטבלה לא משקרת, והפעם קרנות ההשתלמות שלנו. ינואר היה רע לקרנות ההשתלמות, עם ירידה אצל כל השחקנים המרכזיים בענף. "אנליסט" הפסיד הכי פחות - ובצמרת התשואות לחמש שנים, מהפך: כלל כבשה את הפסגה

פתחו את השנה ברגל שמאל; קרנות ההשתלמות הישראליות חוו תשואה שלילית ממוצעת של 1.54%- בחודש ינואר האחרון, שהובילה גם לירידת התשואות המצטברות ל-3 ו-5 שנים של הקרנות שנבחנו על ידי 'וואלה! כסף' ו'מעריב עסקים'.

זאת בניגוד לינואר שנה שעברה, אז קרנות ההשתלמות פתחו את השנה ברגל ימין, עם תשואה ממוצעת של כ-1.06%, עת שווקי ההון פעלו בסימן ההשתחררות ההדרגתית ממגפת הקורונה ועליית שיעור המתחסנים.

קרנות השתלמות 0122. ללא, מערכת וואלה!
ביצועי קרנות ההשתלמות, ינואר 2022/מערכת וואלה!, ללא

ינואר 2022 אמנם החל גם הוא בעליות שערים בבורסות העולם, אך האינפלציה העקשנית, לצד ציפיות העלאות הריבית בארה"ב, ומימושים במניות חברות הטכנולוגיה, החלו לדרדר את השווקים מטה, ועימם גם את תשואות קרנות השתלמות.

ירידת השערים החדה נקטעה עם עליות מחירי המניות חזרה ביומיים האחרונים לסוף ינואר, שסייעו לתקן מעלה את תשואות הקרנות.

ג'יי פאוול נגיד הבנק המרכזי בארה"ב, 28 בנובמבר 2018. AP
ג'רום פאוול, נשיא הפד. הציפייה להעלאות רבית פגעה בשוק ההון/AP

מי שהצליח להשיג את התשואה הגבוהה ביותר מבין הקרנות שנבחנו בטבלה, ואם לדייק - להפסיד עבור עמיתיו כמה שפחות - הוא בית ההשקעות 'אנליסט', עם תשואה שלילית של0.77%- לחודש ינואר 2022.

נועם רוקח, סמנכ"ל השקעות בבית ההשקעות 'אנליסט', אמר ל'וואלה! כסף' ו'מעריב עסקים', כי "חודש ינואר הסתכם באופן שלילי עבור המשקיעים, הן במדדי המניות והן באג"ח.

כך לדוגמא המדדים האמריקאים המרכזיים S&P 500 והנאסד"ק ירדו בכ-6% וכ-10% בהתאמה. השוק בישראל, עם זאת, הציג תשואה שלילית מתונה יותר, כדוגמת מדד ת"א 125 שירד ב- 1.3%.

הפסדי שווקי האג"ח נחוו הן באג"ח הממשלתי והן באג"ח הקונצרני, עם ירידות של 1.8% ו-1.3%, בהתאמה.

'אנליסט' נהנתה בחודש ינואר 2022 מאחזקתה בשוק הישראלי, שהינה מעט יותר גבוהה מהמתחרים, מ-מח"מ (משך חיים ממוצע) קצר יחסית ברכיב האג"ח, ומחשיפה דולרית, שסייעה למתן את ירידת תיק ההשקעות לאור פיחות השקל.

בית ההשקעות גם נהנה מאחזקות גבוהות במניות של חברות הנדל"ן המניב 'נורסטאר' ו'גזית גלוב', ונהנה מהעליות החדות במניותיהן לאור כניסת חברת 'ישראל קנדה' להשקעה בהן.

יש לציין, כי השוק החל לתמחר את התחרות בכל תת סקטור, וזו הייתה חלק מהסיבות למימושים שנחוו מזה מספר חודשים במניות הנסחרות בשוויים גבוהים, על סף בועתיים, של חלק מהחברות מתחום הטכנולוגיה.

סיבה נוספת היא הציפייה לעליות ריבית בארה"ב, שהשתנתה בחודשיים האחרונים משלוש העלאות למעל חמש העלאות לשנה הנוכחית.

לחשש מקצב העלאות הריבית כדבר שידכא צמיחה מתווסף גם חוסר הוודאות שנוצר על ידי האינפלציה העקשנית, ובימים אלה גם נכנס ממד נוסף של חוסר וודאות לשווקים עם סיפור המתח בין רוסיה ואוקראינה, המקרין על העולם כולו, גם כלכלית.

ההערכות הן כי בשנת 2022 השווקים לא יצליחו להשיג את התשואות שהושגו במהלך 2021, שכן הסביבה נראית לעת זו כיותר מאתגרת מבחינת העלאות הריבית והאינפלציה, וזאת למרות שהסביבה הכלכלית הגלובאלית צפויה להיות טובה ונשענת על המשך היציאה מהמגיפה, לצד המשך השקעות בטכנולוגיה ברחבי העולם".

נועם רוקח, סמנכ"ל השקעות אנליסט. יח"צ,
נועם רוקח, סמנכ"ל השקעות בבית ההשקעות 'אנליסט'/יח"צ

מהפך בצמרת הדירוג

את הטבלה חותם מלמטה בית ההשקעות אלטשולר שחם, שהיה ממוביליה במשך חודשים רבים, אך בינואר האחרון השיג לעמיתיו בקרן תשואה שלילית של 2.15%-.

התשואה השלילית גם נישלה את בית ההשקעות מהובלת טבלת תשואת קרנות ההשתלמות ל-5 שנים, אותה הוביל במשך שנים ללא עוררין, שעמדה בינואר האחרון על 42.45%. במקומו הומלכה בראש טבלת התשואות ל-5 שנים חברת הביטוח כלל, עם תשואה מצטברת של 43.35% לתקופה זו, ומיד אחריה חברת הביטוח הפניקס עם תשואה של 42.97%.

כלל הייתה גם זו שהובילה את תשואות קרנות ההשתלמות בינואר שנה שעברה, עם תשואה של 1.46%.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully