וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לכל שבת יש מוצאי שבת: הקרב האלים של ועד טייסי אל על

עודכן לאחרונה: 17.2.2022 / 17:41

לפני כמה חודשים החליטה הנהלת אל על החלטה עסקית: להפסיק את טיסות סאן דור בשבת. הגם שההחלטה התקבלה על בסיס עסקי ולא הלכתי, הרי שהעובדה שמשפחת רוזנברג, בעלת השליטה בחברה, היא דתית, גרמה לוועד הטייסים לצייר את ההחלטה כהתחרדות ולפגוע במאמצי השיקום של אל על

לפני עשרות שנים החליטה חברת אל על להפסיק את טיסותיה בשבת. אל על אמנם הפסידה את הרווח על טיסות בסופי שבוע, אבל הרוויחה את הקהל המסורתי, הדתי והחרדי, שראה בביטול הטיסות בשבת משום ערך מוסף.

יש לציין שאל על לא ויתרה לגמרי על הכנסות מפעילות בסופי שבוע: פעילות הקרגו של החברה נמשכה כסדרה וכן פעילותה של חברת הבת, סאן-דור, שהייתה בבחינת ניסיון של החברה להתחרות גם בשוק טיסות השכר, זה שלימים נקרא "לואו קוסט".

הטיסות אולי לא מותגו תחת השם אל על, אבל הצוות במטוסי סאן דור היה הצוות הרגיל של החברה.

לפני מספר חודשים החליטה החברה, כחלק מתכנית ההבראה שלה, להפסיק כליל את טיסות הנוסעים בשבת, גם את אלה של סאן דור, שכן מקץ כמעט שנתיים של קורונה, ספק שוק הטיסות המוזלות מכה קשה, חברות ותיקות החלו להתחרות על הנוסעים המועטים שטסו במהלך המגפה והעבודה (בעקיפין) בשבת הפכה ללא משתלמת, לדברי גורמים באל על, ההחלטה התקבלה ללא קשר לעובדה שבינתיים נרכשה החברה על ידי משפחת רוזנברג החרדית.

למרות זאת, ספגה אל על לא מעט ביקורת על רקע המהלך. ארגון שנקרא "הפורום החילוני", אף איים עליה בחרם, שכמובן לא צלח ולא רק מפני שהיה מיותר, שהרי החלטת הנהלת החברה התקבלה על בסיס עסקי ולא הלכתי.

1 קני רוזנברג, בני משפחות והאורחים. פרטי,
קני רוזנברג ובכירי אל על בטקס הדלקת נרות חנוכה, דצמבר 2021. לדברי גורמים בחברה, ההחלטה להפסיק את טיסות סאן דור בשבת התקבלה על רקע עסקי ולא הלכתי/פרטי

מי אוהב את השבת?

לא רק הפורום החילוני מחה, מסתבר שמי שעוד לא אהב את ההחלטה, היה יו"ר ועד צוות האוויר בחברה, קברניט אל על, רן אלקבץ.

אלקבץ מיהר לשלוח להנהלת החברה מכתב נזעם, בו הוא מוחה על הפסקת טיסות סאן-דור בשבת (שממילא כמעט שלא התקיימו מאז פרצה הקורונה). בחודש דצמבר הוא פנה במכתב למנכ"ל החברה, אביגל שורק וביקש ממנו להפסיק לשלב אנשי צוות לעבודה בסופי שבוע, לרבות פעילות הדרכה ועוד.

את מכתבו חתם אלקבץ באיום לפיו על החברה לחדול כליל מכל שביוץ של אנשי צוות האוויר בחברה לפעילויות במהלך סופי השבוע עד לסוף חודש פברואר 2022.

החברה השיבה לו מיד במכתב בו נטען שהנהלת אל על נמצאת במשא ומתן מול ההסתדרות והוועדים בחברה, ואף חשפה בפניהם נתונים כלכליים שהיו לנגד עיניה טרם התקבלה ההחלטה, לרבות ליועץ הכלכלי של ועד הטייסים בחברה.

היום (חמישי) הוציא אלקבץ את אותו המכתב שוב למנכ"ל החברה, בו הוא קובע שהפעילות הופסקה "מסיבות דתיות וערכיות" ואף טוען כי משמעות ההחלטה היא "פגיעה בשכרם ובאורחות חייהם של טייסי אל על". בסיפא של מכתבו הוא תובע מההנהלה לחזור ולהפעיל את סאן-דור בשבת, או לחילופין, להימנע בשבתות מכל פעילות אחרת של צוותי האוויר בחברה. את המכתב דאג להעביר קודם כל לתקשורת ורק לאחר מכן למען את הנהלת החברה.

אל על. Shutterstock, עיבוד תמונה
אל על - תנסה להחזיר את החברה לפסים רווחיים למרות מחאת ועד הטייסים/עיבוד תמונה, Shutterstock

כוחנות במסווה אידיאולוגי

הסיפור של אל על, כך נדמה, משקף את הנעשה בתחום יחסי העבודה לא רק בחברה: ועד עובדים שפועל בכוחנות מול ההנהלה, מאיים ואף משבש את פעילות החברה ומקשה על הנהלתה לקבל הכרעות כלכליות נדרשות לטובת שיפור רווחיה.

אל על פיטרה בשנה האחרונה כשליש מכוח האדם בחברה, הציגה תכנית הבראה שכללה השקעות מאסיביות של בעלי השליטה בה ועוד - כתנאי לקבלת סיוע ממדינת ישראל (חלק גדול ממנו ברכישה של כרטיסי טיסה עתידיים בשירות המדינה), למרות זאת נדמה שוועד הטייסים בחברה מנצל את כוחו הרב ואף מנסה לנתב נושא כלכלי לכיוון הערכי ולהציג את בעלי השליטה בחברה כמי שכפו את אורחות חייהם על "הרוב החילוני" בחברה ובין לקוחותיה.

את מכתבו חותם אלקבץ בקביעה כי ההתאוששות בענף התעופה, עם דעיכת מגפת הקורונה מהווה הזדמנות עסקית לשיקום עסקיה, בפועל, נדמה שדווקא הוועד החזק הוא זה שמנסה להכשיל את מאמצי החברה לצמצם את הפסדיה ולשוב לפעילות רווחית.

"היברה מתמודדת בהצלחה רבה עם משבר היסטורי"

מאל על נמסר: החברה מתמודדת בהצלחה רבה עם משבר היסטורי בענף התעופה זאת הודות לאמון הלקוחות העובדים, הבעלים, המשקיעים והמדינה. הנהלה והבעלים פועלים ללא לאות כדי להבטיח שהחברה תצא ממשבר הקורונה חזקה יציבה ועם עתיד מבטיח. באשר לטענות, הרי שאלה נידונות בפורומים המתאימים בשקיפות ובהידברות ישירה. כפי שעולה מעת לעת אנו לא נוהגים לנהל את יחסי העבודה של החברה בתקשורת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully