וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שיעורים כלכליים מתוך ספרות ילדים: הזחל הרעב לומד שיעור באחריות

עמית והגר דרור

עודכן לאחרונה: 18.2.2022 / 8:08

מה הקשר בין ספרות ילדים, כמו הסיפור הפופולרי "הזחל הרעב" ללימוד של עקרונות השקעה נכונים בשוק ההון? מסתבר שיש מי שחושבים שדווקא מספרי ילדים אפשר ללמוד כמה שיעורים להתנהלות כלכלית נכונה

"שיעורים כלכליים מתוך ספרות ילדים" היא סדרת מאמרים המציעים עוד נדבך בקריאה של סיפורי ילדים מוכרים ואהובים - קריאה מזווית כלכלית-פיננסית, כחלק מחינוך פיננסי שעל אף חשיבותו הרבה, לדעתנו עדיין אינו זוכה למשקל המגיע לו.

"הזחל הרעב" (1969), סיפור לפעוטות מאת אריק קרל, מתאר את צעדיו הראשונים של זחל קטן ורעב בעולם. הספר המאויר, שתורגם לעשרות שפות ונמכר ביותר מ-50 מיליוני עותקים, עוסק בעקרונות התזונה ומלמד את הילדים הצעירים כמה צעדים בסיסיים בנושאי ספירה, ימות השבוע וגלגולו של פרפר.

שיעור נוסף שאפשר לדעתנו ללמד דרך הסיפור הזה, המקסים בפשטותו, הוא שיעור בתהליכי למידה ובפיתוח אחריות - בכלל, ובעולם ההשקעות בפרט. כיצד? באופן הבא.

הזחל משול לאדם שנחשף לעולם המרתק (והמפתה) של ההשקעות. ולא סתם השקעות, אלא השקעות בשוק ההון. בבורסה. בעולם המניות. הוא שמע מחבר על הצלחה גדולה שחווה בשוק הזה, ראה סרטון או שניים על אסטרטגיות השקעה ייחודיות בבורסה, קרא מאמר או שניים על סוחרים גדולים, והתלהב!
כידוע, התלהבות חשובה מאוד להנעת השקעות. כשהתהליך מתנהל בצורה נכונה, ההתלהבות היא הדלק שמניע את הסקרנות, שמניעה את הלמידה, שבתורה מניעה את האומץ לנקוט מהלכים.

אבל התלהבות אינה עומדת בפני עצמה. אותו זחל משול לאדם שהלך "עד הסוף" עם ההתלהבות הזו. כמו הזחל הרעב שטעם את התפוח, המשקיע הרעב ניסה את מזלו ברכישת מניה מסוימת - בעקבות המלצה חמה שקיבל ומבלי להבין יותר מידי - והופ! המניה טסה לשמים; התאבון גדל. אז הוא פנה לחבר נוסף ושאל אם הוא מכיר מניות "שוות" נוספות ורכש כמה מהן, עוד ועוד.

ואז "טעם" את טעמו של הביטקוין, בכמויות גדולות, מאחר שאמרו לו שכדאי, שערכו צפוי לגדול לכ-100,000 דולר ליחידה...

עמית והגר דרור. ליאור גולסאד,
עמית והגר דרור. הזחל הרעב כמשל על משקיעים בבורסה/ליאור גולסאד

וכשההון העצמי הלך והתכווץ, בעוד התאבון ל"מציאוֹת" הלך והתרחב, אותו משקיע נטל הלוואות ויצר מינופים לא מחושבים, שהציבו אותו בסכנה. וכך, בדומה לזחל הרעב שזלל עוד ועוד מזונות, בריאים יותר ובריאים פחות, עד כדי כאב הבטן המשתק - כך האדם שהשקיע ללא תוכנית וללא הכוונה והגיע למצב שבסופו של דבר הוא מצא את עצמו מול שוקת שבורה;

אבל אם אתם זוכרים את הזחל, אתם וודאי זוכרים את "דיאטת העלה" שהוא עשה בסוף הסיפור, הדיאטה הזו איזנה את התזונה שלו והעלימה את כאב הבטן - אותה "דיאטת עלה" משולה להשקעה באמצעות אסטרטגיה שקולה, ברורה ומחושבת, לאכול תפוחים זה לא רע, גם לא עוגות וגם לא עלים - החוכמה היא לעשות את זה חכם.

הצעדים הללו של "דיאטה", של מחשבה, של התייעצות ושל שיקול דעת הם צעדים של הבנה ומשחק לטווח הארוך. אלו האבנים שיאפשרו לנו לבנות סביבנו פקעת איכותית, עמידה וטובה, ובסופו של דבר להתפתח מתוכה לכדי פרפר נהדר שיוכל לפרוש כנפיים צבעוניות וחזקות לעבר החופש הכלכלי...


הכותבים מלווים, יחידים, זוגות ומשפחות לעצמאות כלכלית דרך יצירת הכנסות פסיביות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully