וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

התמ"ס: היצוא ייפגע בעקבות הרחבת האיחוד האירופי

אורה קורן

13.2.2003 / 8:56

"ישראל, שרוב סחר החוץ שלה נחלק בין אירופה ואמריקה וחלק לא מבוטל ממנו מיועד לאסיה, תשלם מחיר אם לא תשתייך לאחד מגושי הסחר", אומרת מנהלת מינהל סחר חוץ בתמ"ס



בעקבות הרחבת האיחוד האירופי ייפגע היצוא הישראלי בתחומי מזון מעובד וחקלאות טרייה; בטווח הבינוני והארוך יגבר בידודה של ישראל בסחר החוץ העולמי, שיתבסס על שלושה גושים, ולכן יהיה על המדינה להאיץ את שילובה במסגרת האירופית - כך קבע באחרונה מינהל סחר חוץ במשרד התמ"ס, בראשות רונית קן.



במאי 2004 צפויות להצטרף לאיחוד האירופי פולין, סלובניה, סלובקיה, צ'כיה, הונגריה, אסטוניה, ליטא, לטוויה, קפריסין ומלטה. עם השלמת תהליך ההרחבה יכלול הגוש האירופי, שכבר כיום נחשב לשותף הסחר הגדול ביותר של ישראל, 25 מדינות וכ-450 מיליון תושבים. קן העריכה כי האיחוד יהדק את יחסיו עם מדינות שייהפכו שכנותיו - ובראשן רוסיה, אוקראינה ומדינות הבלקן - דבר שישליך ישירות על מדיניות הסחר של ישראל, בעיקר מול רוסיה.



"סיום תהליך ההרחבה פירושו גם חלוקה ברורה יותר של העולם לגושי סחר - אירופה, ארצות הברית ואסיה. ישראל, שרוב סחר החוץ שלה נחלק בין אירופה ואמריקה, וחלק לא מבוטל ממנו מיועד לאסיה, תשלם מחיר מסחרי אם לא תשתייך לאחד מגושי הסחר", הדגישה קן.



לדבריה, בנוסף יגבר בידודה של ישראל בתוכנית ברצלונה - מסגרת לשיתוף פעולה בין מדינות אגן הים התיכון לאיחוד האירופי בתחומי השקעות, סחר, פוליטיקה, ביטחון ותרבות. כיום שותפה ישראל בתוכנית ברצלונה עם מלטה, קפריסין וטורקיה. הצטרפותן של מלטה וקפריסין לאיחוד האירופי תחזק את הפיכת המסגרת לאירופית-ערבית.



בטווח הקצר תפגע הרחבת האיחוד האירופי בהטבות שמקבלת ישראל בתחום היצוא החקלאי לפולין, סלובניה, סלובקיה, צ'כיה והונגריה. זאת, מכיוון שעם הצטרפותן לאיחוד האירופי יחולו על היצוא הישראלי אליהן כללי הסכם הסחר בין ישראל לאיחוד האירופי - ולא כללי הסכמי הסחר שנחתמו עמן ישירות.



הסכמי הסחר עם מדינות אלו כוללים הטבות מכסיות בתחום המזון המעובד והחקלאות, התואמות את צורכי היצוא הישראלי לשווקים אלה. בנוסף, בעקבות הצטרפות מדינות אלו לאיחוד, יזכה להטבות היצוא של מוצרי מזון מעובד וחקלאות ממדינות אלו למדינות האיחוד - כך שהיצוא החקלאי הישראלי לאיחוד ייאלץ להתמודד עם תחרות קשה יותר. לפיכך, ממליצה קן כי ישראל תנהל משא ומתן עם האיחוד האירופי לפיצוי על אובדן ההטבות ליצוא המזון המעובד ומוצרי החקלאות.



מנגד יחולו על המדינות המצטרפות לאיחוד כללי הסחר החופשי בין האיחוד לישראל. בכך ייפתחו בפני ישראל אפשרויות להשתלב ברכש ממשלתי באותן מדינות. בנוסף, התעשייה הישראלית תוכל לייצר במדינות שיצטרפו לאיחוד האירופי, ולשווק את המוצר המוגמר באיחוד האירופי בלא מגבלות מכסיות. הטבה זו תשפיע מיידית על יצרני טקסטיל המשווקים באירופה.



קן ממליצה להמשיך את המגעים עם האיחוד האירופי על אפשרות ייצור במדינות מחוץ לאיחוד, ויצוא המוצרים לאיחוד בלא מכס.



מהתאחדות התעשיינים נמסר אתמול כי התרחבות האיחוד האירופי עשויה להגדיל את היצוא הישראלי למדינות המצטרפות ב-4.2 מיליארד דולר בעשור הקרוב. זאת, בין השאר, בהנחה שישראל תשמור על נתח קבוע של יצוא למדינות אלה - כ-2.4% מכלל היצוא הישראלי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully