וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פעמונים של שפיות: משה החב"דניק מייעץ למשפחת חורי

עודכן לאחרונה: 21.2.2022 / 10:18

"כשפגשנו את משה זה שינה את הסטראוטיפ שהיה לנו בראש על יהודי חרדי", לינא חורי מנוף הגליל, מספרת על המפגש הראשון לליווי פיננסי, עם משה גרוסמן החב"דניק, במסגרת תכנית הליווי של עמותת פעמונים

בימים שבהם גואה המתיחות בין חלקי החברה הישראלית, נעים לגלות מקרוב את הסיפור של משה גרוסמן, מתנדב בארגון פעמונים, ושל בני הזוג לינא וואאל חורי מנוף הגליל. נכון - במדינה נורמלית סיוע של אזרח אחד לאחר לא היה אמור לעורר עניין מיוחד, אבל בישראל שבה המתיחות בין יהודים לערבים ותיקה משנותיה של המדינה, נדמה שכל מפגש חיובי בין יהודי חרדי לאזרחים ערבים, מצליח לעורר מעט תקווה.

גרוסמן מספר לוואלה! "הפגישה הראשונה שלנו הייתה בחודש יולי האחרון. צריך להבין שיש משפחות שפונות לפעמונים בגלל שהמצב הכלכלי שלהם גרוע והם במצוקה והם צריכים הכוונה כלכלית. במקרה של משפחת חורי, הם לא במצוקה כלכלית, הם אנשים אינטליגנטים עם אחריות כלכלית, אך עדיין ההוצאות שלהם היו יותר גדולות מההכנסות, אז במקום להמשיך באותה התנהלות כלכלית, הם ביקשו להבין כיצד אפשר לשפר את מצבם".

לינא, בשנות השלושים לחייה עובדת בתפקיד עוזרת למנכ"ל בית החולים בנצרת. וואל, בן זוגה, גם הוא בשנות השלושים לחייו עובד בבקרים בעמותה ובחנות חשמל ובערבים הוא חניך בקורס להכשרת נהגי אוטובוס. לזוג יש שני ילדים, בני שש וארבע.

לינא מספרת לוואלה!: "שמעתי על עמותה שעוזרת לאנשים מבחינה סידור כלכלי אבל לא שמעתי על פעמונים. דרך חיפוש באינטרנט נתקלתי באתר שלהם, נרשמתי וחזרו אליי ואז התחיל תהליך הליווי הכלכלי שלנו עם משה".

ואיך זה היה לפגוש יהודי חרדי?

לינא: "בשבילנו זאת הייתה הפתעה, פעם ראשונה שפגשנו אדם יהודי חרדי, זה היה לנו קצת מוזר אבל הרגשנו בנוח, לא חששנו".

משה מתערב ושואל האם הם ידעו שמי שילווה אותם מטעם פעמונים יהיה חרדי, לינא צוחקת טיפה ועונה: " לא ידענו בכלל מי יבוא, חשבנו שאדם יהודי מגיע לבית אבל זה אנחנו רגילים כי יש לנו חברים יהודים מהעיר".

וזה שינה משהו אצלכם, אני שואל בעדינות?

לינא מוסיפה ובן זוגה מאשר: "כשפגשנו את משה זה שינה את הסטראוטיפ שהיה לנו בראש על יהודי חרדי, ברגע שהוא נכנס לבית שלנו היינו מופתעים אבל הקשר שלנו מצוין".

ומשה, איך זה משפיע עליך?

משה: "זה לא משפיע עליי אבל כן עלתה אצלי בהתחלה השאלה איך הם יראו את זה. הם אמרו שהם קיבלו שוק שפתאום רואים גבר יהודי חרדי עם זקן וכל הלבוש אבל הנה ב"ה זה מסתדר. אני לא הרגשתי לרגע אחד שהיו אי נעימויות הייתה הרגשה מאד טובה. לא מדברים על פוליטיקה ודת או כן מדברים - המטרה היא לסייע למשפחה, וכאשר זוכרים שזו המטרה אין בעיה".

משה גרוסמן ולינא חורי בפנים גלויות פעמונים. ללא,
לינא חורי ומשה גרוסמן. קיבלו שוק כשראו גבר יהודי חרדי עם זקן/ללא

התרבות משפיעה לעתים על מבנה ההוצאות

משה מסביר לבקשתי על התהליך שעוברת משפחה שפונה לארגון: הדבר הראשון שאנחנו עושים הוא שיקוף כלכלי, כדי לראות את המצב הנוכחי של המשפחה. השיקוף הכלכלי בנוי על בדיקת הוצאות של השנה האחרונה ואז תוך כדי שמתחילים את התהליך עוקבים אחרי כל הוצאה, ממש אחרי כל שקל שיוצא".

נשמע קשוח

"לא כ"כ. בתוך זמן קצר בונים תקציב לעומת השיקוף שעשינו. ואז בונים תקציב עתידי למשך שנה, יש לנו מערכת ממחושבת באתר שדרכה עושים את זה ואז למעשה קובעים מה יהיה התקציב של המשפחה לשימוש כל חודש לפי שיקוף שנתי שמחולק לחודשים".

אצל משפחת חורי בניגוד למדינה היה לך קל להעביר תקציב?

"לינא אלופה בכל מה שקשור לבניית התקציב. היא קולטת מהר איך לעבוד עם המערכת שלנו שעוקבת אחרי כל ההוצאות שלהם, וגם בחודש דצמבר שהיו בידודים היה קשה להם אז היא לא עמדה במשימות של היום יום להזין את הנתונים, אך בזמן קצר היא השלימה את הכל".

איך הקורונה משפיעה על המפגשים?

משה: "נפגשנו גם בתקופת הסגרים, אנחנו יושבים עם מסכות ומקפידים על כל כללי הריחוק. היו תקופות שהמשפחה הייתה בבידוד והיה קשה להיפגש. מבחינה כלכלית הייתה תקופה מסוימת שזה פגע בהכנסות שלהם אך הם לא יצאו משוק העבודה בגלל הנגיף".

אתה רואה הבדל בין הליווי שאתה מעניק למשפחת חורי לבין משפחו אחרות?

משה: "צריך להבין את המקום של המשפחה ולעבוד לפי זה התרבות שונה ולכן גם ההסתכלות על הוצאות מסוימות שונות. למשל, אדם שהולך ללוות משפחה חרדית יכול לשים לב שכל חודש המשפחה נותנת תרומות למרות שהם בעצמם לא סוגרים את החודש.

במקרה כזה, מלווה שלא בקיא ברזי החברה החרדית יכול להגיד שזו ההוצאה הראשונה שצריך להוריד אבל בקודים של החברה החרדית זה בלתי אפשרי. גם אצל משפחות ערביות ישנם דברים של סגנון חיים שונה שחשוב מאד להבין כי זה משפיע על ניהול ההכנסות וההוצאות, כמו למשל לתת מתנות יקרות באירועים משפחתיים".

ארגון פעמונים מדריך ומעניק ייעוץ פיננסי לכל המעוניין, ומספק ידע, כלים והרגלים נכונים בתחום. בשנת החולפת פנו לארגון 9,520 משפחות לסיוע וקיבלו מענה כמו מפגש ייעוץ כלכלי חד פעמי, ליווי פרטני מתמשך או קורסים להתנהלות כלכלית-משפחתית.

בסה"כ 3,473 משפחות קיבלו בשנת 2021 סיוע וליווי כלכלי פרטני ובסיום תהליך הליווי, הסכום, בממוצע, שחסכה כל משפחה הוא 3,884 שקלים בחודש, שהם 46,128 שקלים בשנה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully