וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

פסק דין תקדימי: מדוע נמחק חוב המזונות?

עודכן לאחרונה: 22.2.2022 / 16:44

פסק דין תקדימי: בית המשפט המחוזי הורה על מחיקת חוב מזונות בסך 140 אלף שקלים, למרות שהחייב סיים את הליך פשיטת הרגל כבר ב-2013. המשמעות: מעתה כל חייב הסוחב חוב מזונות, ועומד בתנאים למחיקת החוב - יהיה זכאי למחיקת חובו גם לאחר שנים

חוק חדלות פירעון מתיר צמצום ומחיקת חובות ליחידים הנקלעים לקשיים כלכליים, אך תחת שתי מגבלות חמורות: חוב מזונות לעולם לא יימחק במסגרת ההליך, אלא אם כן החייב עומד בתנאים מאד ברורים וקשים,. גם רובם המוחלט של חובותיו של היחיד לרשויות לא יימחקו.

פסיקה תקדימית שהתקבלה לאחרונה ע"י השופט מיכאל קרשן מבית המשפט המחוזי מרכז בלוד, מכה גלים בתחום חדלות הפירעון. על פי פסיקתו של השופט קרשן, מי שנושא על גבו חוב מזונות, יוכל מעתה לעתור למחיקתו - וזאת גם אם עברו שנים ארוכות מאז השלים את הליך פשיטת הרגל. הפסיקה היא תולדה של בקשה אותה הגישה עו"ד טל פינק, המתמחה בהליכי חדלות פירעון מטעם הלשכה לסיוע משפטי.

גבר ואשה אוחזים בשטר כסף. ShutterStock
מזונות? כבר לא בכל מצב/ShutterStock

לפני כ-10 שנים ניתן צו לכינוס נכסי מרשה של עו"ד פינק (בן 65 כיום), ובמסגרת הליך זה הוגשו נגדו שלוש תביעות חוב בסכום של כ-300 אלף שקלים. כ-140 אלף שקלים מכלל החוב אותו נשא החייב, היו חוב מזונות למוסד לביטוח לאומי (המל"ל), ששילם את תשלומי המזונות לבנותיו של החייב, כיום בנות 33 ו-45.

בשנת 2013, בחלוף שנתיים ממתן צו הכינוס, לאחר שעמד בכל התחייבויותיו, ובשל מצבו הבריאותי המידרדר, העניק לו בית המשפט הפטר חלוט מכל חובותיו, למעט חוב המזונות שנותר בעינו. על אף שהשופט שדן בתיקו כבר לא משמש בתפקידו, וחרף העובדה שלאור חוק חדלות הפירעון החדש, וכל תביעות החוב האישיות כבר אינן מתבררות יותר בפני ביהמ"ש המחוזי, אלא בערכאת בתי משפט השלום, הגישה עו"ד פינק לפני מספר חודשים בקשה לביהמ"ש המחוזי מחוז מרכז בלוד, להפטר של מרשה גם מחוב המזונות למל"ל.

בבקשתה נטען, כי החייב מתקיים מקצבת נכות ומסיוע של משרד השיכון, וכי לפני מספר שנים עבר ניתוח להסרת גידול ממוחו, הוכר כנכה הסובל ממגבלות פיזיות קשות ביותר, ונמצא בימים אלה בהליך בירור רפואי באשר לחזרת הגידול במוחו. בנוסף, נטען בבקשה, כי חוב מזונות הכבד, אותו הוא נושא כלפי המל"ל, הוא חוב עבור בנותיו שכבר בגרו מאד. המל"ל לא התנגד לבקשת מחיקת החוב, ונציגיו טענו כי בשל מצבו של החייב הם מותירים את ההחלטה לשיקול דעתו של בית המשפט.

מנגד, נציגי כונס הנכסים הרשמי ביקשו בתחילה לדחות את בקשת החייב, ולו מהסיבה שהוגשה בשיהוי ניכר של שמונה שנים, אולם בסופו של דבר, ולנוכח מצבו הקשה של החייב, הסכימו גם הם עם עמדת המל"ל, והותירו את ההכרעה לשיקול דעתו של בית המשפט.

"בהיעדר סיוג הפסיקה הופכת כוללנית ורחבת היקף"

כאמור, השופט מיכאל קרשן פסק כי בקשתו של החייב לקבל הפטר מחוב המזונות מתקבלת, תוך שהוא קובע: "החלת פטור מחוב מזונות תיעשה במשורה ובמקרים חריגים בלבד, כאשר בית המשפט שוכנע, בין היתר, כי החייב נהג בתום לב בתקופת צבירת החוב, מצבו לא עתיד להשתפר, אין לחייב נכסים בבעלותו, ותוך בחינת החשש מפגיעה בזכות החייב לקיום מינימלי בכבוד, וכן לאחר קבלת עמדת הנושים, אני מוצא כי המקרה דנן משתייך לאותם מקרים נדירים הקבועים בפסיקה, בהם יש להחיל את החריג, וכך אני עושה".

"מדובר בפסיקה תקדימית, שתחייב מעתה את כל בתי המשפט לשלום הדנים בתיקי חדלות פירעון", אומרת עו"ד טלי פינק. לדבריה, היות והשופט לא סייג את פסיקתו, היא הופכת לכוללנית ורחבת היקף, ומאפשרת לכל חייב בעבר ובהווה, לפנות לביהמ"ש בבקשה למחוק את חוב המזונות אותו הוא נושא, אם בשלו לכך התנאים. בין התנאים המאפשרים מחיקת חוב מזונות: היותם של ילדיו בגירים, מצבו של הבריאותי או התפקודי של החייב קשה, ויכולת ההשתכרות שלו לא מאפשרת לו להחזיר את חובו, ולהמשיך לחיות בכבוד.

עוה"ד פינק מסכמת: "בישראל חיים כיום לכל הפחות עשרות אלפי חייבים, רובם גרושים, שחוב מזונותיהם, שלא נמחק כחלק מהליך חדלות הפירעון אותו עברו, ממשיך להעיק על צווארם ולא מאפשר להם להמשיך בחייהם".

  • עוד באותו נושא:
  • מזונות

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully