וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

300 מיליון שקל לתחנה מרכזית, ואין עגלת קפה, קיוסק, דוכן או חנות

עודכן לאחרונה: 21.2.2022 / 16:18

למרות השקעת ענק וקהל נוסעים של יותר מ-40 אלף ביום, תושבי חיפה והצפון לא יוכלו למצוא בתחנת "מרכזית המפרץ" קפה או מאפה. הסכם מסחרי שעליו חתמה עיריית חיפה אוסר על הצבת דוכנים לממכר מזון - והאזרחים משלמים את המחיר. "אני לא מכירה דבר כזה בשום מקום אחר בארץ"

במתחם "מרכזית המפרץ", הסמוך לצומת הצ'ק פוסט, תחנה מרכזית אשר משרתת את תושבי מטרופולין חיפה והיישובים בסביבתה, שנבנתה בהשקעה של למעלה מ-300 מיליון שקל, אי אפשר למצוא עגלת קפה. בחודש הבא צפויה הרכבלית להתווסף לקומפלקס ובעניין המזון והשתייה שום דבר לא יישתנה.

מי שרוצה ללגום קפה בזמן שהוא עובר מאוטובוס לרכבת כדאי שיצטייד בתרמוס מבית. על פלאפל חם או פיצה אין מה לדבר. הסיבה היא הסכם מסחרי שבשבוע הבא ימלאו לו 14 שנה, בין עיריית חיפה (באמצעות חברת יפה נוף שהקימה את התחנה) לבין קניון ה"סינמול" הסמוך (לשעבר "לב המפרץ"). עיריית חיפה באמצעות יפה נוף התחייבה שלא להציב מעבר למכונות אוטומטיות לממכר שתייה וכריכים כל דוכן אחר במרכז התחבורה ולמעשה נאסרה על מפעילי התחנה המרכזית כל פעילות מסחרית, לא עגלה, לא דוכן ולא חנות. רוכל פיראטי שפעם פעל בסמוך לה, גם הוא סולק מהמקום.

מרכזית המפרץ היא תחנה מרכזית לכלל אמצעי התחבורה הציבורית, המשמשת בימים כתיקונם 40 אלף נוסעים ביום במעבר בין אוטובוסים, רכבות, מטרונית, מוניות. על פי ויקיפדיה מרכזית המפרץ היא המרכז התחבורתי הגדול ביותר בישראל וע"פ התכנון, מהחודש הבא כאמור היא תשרת גם את המעבר אל ומהרכבלית המתוכננת לאוניברסיטה ולטכניון. זוהי תחנת הרכבת הראשונה בישראל המשרתת שתי מסילות נפרדות - קו החוף וקו רכבת העמק.

מרכזית המפרץ. יואב איתיאל
משמשת 40 אלף נוסעים ביום. תחנת לב המפרץ/יואב איתיאל

אפשר כמובן לצאת את תחנת האוטובוס, לעלות במדרגות לעבור בידוק בטחוני ולהיכנס לקניון ומתחם המזון שלו, אבל כנראה שלא רבים עושים את זה. אחד ממפעילי דוכני המזון בקניון העריך ששיעור הלקוחות המגיעים ממסוף התחבורה מהווה לא יותר מ-10% מהמחזור שלו. יש כמובן את מכונות המזון והמשקה שהוצבו בתחנת האוטובוס והרכבת. אחד מהעובדים שם ושהפנה לקניון הלין על המחירים הגבוהים במכונות.

עכשיו, כשניהול התחנה הועבר לחברת נתיבי איילון, זו מסרבת להשלים עם הגזירה. היא טוענת שההסכם עם העירייה ויפה נןף אינו מחייב אותה והוציאה מכרז להצבת עגלת קפה כזו. הקניון תובע אותה בעקבות כך בבית משפט השלום בעיר בהליך שנגרר כבר לערעור בבית המשפט המחוזי. מנכ"ל הקניון, ירון ניסן, הודיע לבית המשפט כי "הצבת עגלת קפה לא תפגע רק באופן ישיר בתחום המזון והמשקאות בקניון, אלא גם עלולה להביא לאובדן לקוחות הקניון". השופט יגאל גריל הסכים, וקבע כי "ייתכן שאותם לקוחות, שהיו מגיעים לקניון על מנת לצרוך מוצרי מזון ומשקאות, עשויים היו לרכוש בזמן שהותם בקניון מוצרים אותם הם לא תכננו לרכוש".

לטענת נתיבי אילון, ההסכם נחתם בתקופה בה התנועה במרכז התחבורה הייתה דלה משמעותית בהשוואה לתנועה בו כיום. לטענתה, בניגוד לשנת 2008, "הצרכנים כיום אינם מסתפקים בצריכה דרך מכונות אוטומטיות, שכן הם מייחסים חשיבות רבה לטריות ולתנאי שמירת המוצרים" וכן, כי כיום קיימת מוּדעות רבה יותר לזכויותיהם של אנשים עם מוגבלות, בפרט בנגישות לשירותים הנלווים לשירות תחבורה ציבורית, שהוא שירות בסיסי. משכך טוענת נתיבי אילון, כי ההסכמות שנראו מקובלות לפני 14 שנה, אינן עולות בקנה אחד עם צרכיו החיוניים של הציבור כיום והיא טוענת כי יש לאפשר לה להשתחרר מן ההסכם ככל שהוא מחייב אותה. מנגד, טוענת לב המפרץ כי ההסכמה הייתה חלק מהסכם כולל בו ויתרה על חלקים נכבדים מהמקרקעין לצורך הפקעה שנדרשה לצורך הקמת המרכז התחבורתי.

מרכזית המפרץ. יואב איתיאל
חברת נתיבי איילון מסרבת להשלים עם הגזירה/יואב איתיאל

נתיבי איילון טוענת כי מניעת פעילות מסחרית בתחנה המרכזית, ובכלל זה מניעת שירותי מכירת מזון ומשקאות, גורמת ל"פגיעה בתחרות ולנזק לציבור, במיוחד לאנשים עם צרכים מיוחדים ולקשישים, אשר כיום אין באפשרותם לקבל בתחומי המרכזית שירותי מזון ושתייה ראויים ואין ביכולתם להתרחק ממרכז התחבורה לצורך רכישת מזון ומשקאות".

הדיון בתביעה שפרושה עם נספחיה על פני 119 עמודים נמצא בשלב התחלתי. הושלמה הגשת כתבי טענות, והצדדים משלימים את ההליכים המקדמיים הנדרשים לפי תקנות סדר הדין האזרחי וטרם נקבע מועד לדיון בתביעה. המשפט צפוי להמשך זמן רב ובינתיים הוציא השופט גריל צו מניעה כנגד נתיבי אילון האוסר עליה לאפשר הפעלת כל עסק מסחרי בתחנה, למעט מכונות אוטומטיות למכירת מזון ושתיה. "מותרת הצבת מכונות אוטומטיות לממכר שתיה וכריכים. יש בכך משום מענה מסוים לצורך של הציבור לצרוך מזון ושתיה בעת שהותו במרכז התחבורה", ציין. המכרז לעגלת הקפה בוטל. הנוסעים יצטרכו לחכות.

"זה מבאס", אומרת נועה, תושבת הדר הכרמל בת 30 שמעידה על עצמה כ"משתמשת כבדה" בתחבורה ציבורית ושעוברת כחמש פעמים בשבוע במרכזית המפרץ, בדרכה לעבודה וללימודים בעמק יזרעאל ובכלל. "שנים שאני עוברת פה והאמת אף פעם לא הבנתי למה זה. שירותים יש, כספומט יש אבל לשתות כוס קפה אי אפשר", היא מלינה, "מכירה אולי את כל התחנות הגדולות בארץ ודבר כזה אני לא מכירה בשום מקום. האמת שעם הזמן גיליתי שיש עוד אנשים שכמוני מחשבים כמה זמן יש להם ואם בכלל כדאי לצאת מהתחנה הזו ולעלות לקניון. יש שיגידו סה"כ מאה מטר אבל לא מבינים שלפעמים יש תורים בבידוק ואז אתה עושה את החשבון אם לעלות על האוטובוס הבא ולוותר בכלל על כוס קפה. מה שמרגיז בזה שברור לי שהם לא צריכים את הכמה שקלים שלי למשקה אלא שיש פה איזה תרגיל שכל המטרה שלו להכניס אותי לקניון שאולי אקנה איזו חולצה והאמת היא שהסיכוי לזה לא קטן - יש קסטרו אז אני לא אכנס? אבל ברור שזה משחק לא הוגן. נראה לי הזוי שעושים עלינו מין קומבינה כזו. האדם הפשוט לא רואים אותו. חושבים על איך עושים עלינו קופה במקום לחשוב איך להקל עלינו".

מרכזית המפרץ. יואב איתיאל
"ברור שזה משחק לא הוגן"/יואב איתיאל

"זו שערוריה. חד וחלק ואני אומר את זה גם כאזרח ותושב", אומר לוואלה! גדי מרגלית, מי שהיה מנכ"ל עיריית חיפה ויו"ר יפה נוף, "הרמתי גבה ותמהתי בעניין הזה עוד כשהייתי בתפקידי והתשובה שקיבלתי היא שהקרקע בבעלות מינהל הדיור הממשלתי ונערך הסכם ואין מה לעשות".

מנתיבי איילון נמסר: "שרות טוב בתחבורה ציבורית הוא לא רק תשתית חדישה של מבנים, כבישים, מסילות, אוטובוסים ורכבות. חלק בלתי נפרד מהשירות לציבור ושיפור חוויית הנוסע הוא אפשרות לרכוש שתיה חמה או קרה, סנדוויץ, סלט או מאפה חם במסוף עצמו. בדומה למרכזי תחבורה ציבורית גדולים בעולם, גם לנוסעים ולמבקרים ב'מרכזית המפרץ" יש זכות לשירות כזה".

את תגובת לב המפרץ ועורכי הדין של החברה לא ניתן היה לקבל.

ממשרד התחבורה טרם נתקבלה תגובה.

  • עוד באותו נושא:
  • חיפה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully