וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כתב אישום נגד בית הזיקוק של פז: מכר דלק פגום לציבור

עודכן לאחרונה: 21.2.2022 / 16:34

שני כתבי אישום הוגשו נגד בתי הזיקוק באשדוד בגין הפצת דלק פגום. לפי כתבי האישום, הדלק שהופק בבתי הזיקוק ששייכים לחברת "פז", הופץ למספר תחנות דלק, על אף שלא הצליחו להשיב אותו למצב תקני. קיים חשש כי הדלק הפגום, שהוץ לפני כשנתיים, פגע במנועי כלי רכב ובסביבה

משרד האנרגיה הגיש היום (שני) לבית המשפט השלום באשדוד שני כתבי אישום נגד בז"א - בתי זיקוק אשדוד השייכים לחברת פז.

האישום הראשון הוגש בגין שיווק ואספקה של דלק לא תקני בחודש מאי 2020. לפי חקירה שביצע אגף מינהל הדלק והגז במשרד האנרגיה עולה כי בחציון השני של 2020, בית הזיקוק באשדוד (שנקרא כבר פז בית זיקוק אשדוד) סיפק בנזין אשר איינו עומד בתקן הנדרש. הפרמטר שבו נמצאה החריגה מהתקן הוא "לחץ אדים".

כתב האישום השני הוגש לאחר שחקירה של מינהל הדלק והגז מצאה כי בית הזיקוק אשדוד סיפק סולר לא תקני לתחנות דלק בתחילת 2020.

בדיקת המשרד העלתה כי בעקבות טיפול תחזוקתי שהתקיים בבית הזיקוק בנובמבר 2019, אוחסן סולר לא נקי תקני באחד ממכלי האחסון של בית הזיקוק, שם ניסו להביאו למצב תקני. אולם, עוד לפני שהסולר הגיע לרמת התקניות המתאימה, הוא הוזרם למכלי הניפוק, מהם מעביר בית הזיקוק סולר למכליות הדלק, המספקות את הסולר לתחנות התדלוק.


ממצא זה התגלה על ידי משרד האנרגיה, כאשר בדגימות סולר שניטלו בחמש תחנות דלק, התברר כי אחוז הגופרית עולה על המותר בתקן, ולפיכך הוחלט להגיש נגד בז"א כתב אישום.

עדיין לא ברור מה היקף התופעה, אבל ההערכה היא כי הדלק הפגום, שעלול לפגוע בתקינות כלי הרכב וכן לגרום לזיהום אוויר, נמכר ליותר מאשר אותן חמש תחנות בהן נדגמו ואותרו הדלקים הפגומים, אפשר שאף לכמה עשרות.

דלק תחנת דלק תדלוק. ShutterStock
האם נגרם נזק לכלי רכב ולסביבה כתוצאה משיווק הדלקים האסורים?/ShutterStock

בנזין חורף ובנזין קיץ

לבנזין הנמכר בישראל יש תקן מחייב, אשר קובע, בין השאר, תכונות לחץ אדים שונות לחורף ולקיץ. הבנזין החורפי הינו נדיף יותר ומתאים לטמפרטורה קרה יותר. לעומתו, בבנזין הקיצי לחץ האדים המירבי המותר הינו נמוך יותר.

התקן גם קובע את תקופות המעבר בין עונות השנה, שבמהלכן, חברות הדלק רשאיות לשווק את שני סוגי הבנזין. לפי התקן, על בית הזיקוק חלה בתקופת זו הוראה הקובעת כי לחץ האדים בבנזין אותו הם מייצרים ומשווקים, חייב להיות בטווח החפיפה בין בנזין חורף לבנזין קיץ.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully