וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מיכאל מיטרני: "לפתוח מרקט פלייס בסופרפארם היה חלום"

תימור גורדון, קומרסיישן

עודכן לאחרונה: 2.3.2022 / 10:32

סמנכ"ל איקומרס ושיווק בסופרפארם אונליין התארח אצל תימור גורדון בפודקאסט קומרסיישן וסיפר על השינוי בתפיסת האיקומרס בסופרפארם: "מלכתחילה לא הפרדנו את המרקטפלייס מסופרפארם. יש לנו טראפיק של 3.5 מיליון מבקרים שונים בחודש באונליין, היה צריך לחבר את הכל ביחד"

המרקטפלייסים, זירות המסחר באונליין הן אחד התחומים שהתפתחותם הואצה בשנים האחרות ברחבי העולם. כמעט בכל מדינה קיים מרקטפלייס מוביל, דוגמת catch באוסטרליה, מרקדו ליברה בדרום אמריקה, זלנדו בגרמניה וכמובן אמזון הענקית הבינלאומית, רובן מפעילות מודל משולב של חנות למכירה ישירה ומרקטפלייס - זירת סחר למוכרים חיצוניים.

הקמת המרקטפלייס הראשון ששייך לקמעונאית ענק בישראל לא היתה פשוטה לפי מיטרני ונדרשה לו תקופה של כשנה וחצי לצורך הקמת תשתיות טכנולוגיות ותפעוליות, לצד גיוס והכשרת צוות עבודה יעודי.

במקביל, החלו אנשי סופרפארם לגייס מוכרים למרקט פלייס, בהתחלה "מלהסתובב ברחובות תל אביב ולדפוק בדלתות בחנויות" ובהמשך "בצורה טבעית מפה לאוזן". אם כן, סופר פארם, מתוך בחירה, מוותר על השליטה בכל מה שמתרחש במרקטפלייס שלה ורואה בכך את היתרונות, כפי שמתאר מיטרני.

"המרקטפלייס? זה היופי שלו, הוא מנוהל בצורה אחרת, מוכרים מבחוץ, הם מביאים את הסחורה, הכל לבד" מוסיף "כל מוכר בוחר לבד מה הוא עושה ואני מתעקש על זה, מה מחיר המשלוח, כמה המוצר עולה, מתי הם עושים מבצעים, הם עושים את הכל בעצמם" לסופרפארם ברור אמנם ש"חלק מהמוכרים נכנסים במטרה להגיע למכירה בסניפים בהמשך" אך לפי תפיסה מאוד ברורה אותה הוא מבטא " לא אכפת לי אם המוצר ימכר באונליין או בסניפים, העיקר שיהיה אצלנו".

מיכאל מיטרני. תימור גורדון, קומרסיישן,
מיכאל מיטרני, סמנכ״ל איקומרס ושיווק בסופרפארם אונליין/תימור גורדון, קומרסיישן

נכון להיום, כ-300 מוכרים חיצוניים כבר מוכרים במרקטפלייס, כשתנאי הסף הוא התממשקות למערכת ניהול הספקים הצרפתית מיראקל. אותה מערכת בה מתעתדות לעשות שימוש גם שופרסל ועזריאלי לכשישיקו את המרקטפלייסים שלהן במהלך 2022.

סופרפארם למעשה 'נשכבת על הגדר' עבור מתחרותיה העתידיות, כשהיא משקיעה משאבים רבים בהעלאת המוכרים למערכת הספקים. בגישה מאוד לא מסורתית, מתוך שהוא מודע כמובן לסוגיה, מציג מיטרני את עמדתו בנושא התחרות העתידית: "בשנה וחצי התמקצענו, בנינו מומחיות, גם בעולם השיווק למרקטפלייס כי הקהל עוד לא הפנים שאני מוכר גם אוהלים ומאווררי תקרה.

אני מסתכל על זה אחרת, אם לשופרסל ולאחרים תהיה פלטפורמה, לא יהיה חסם למוכרים וגם אני ארוויח מהסיפור הזה". לשאלה האם לקוחות סופרפארם כבר מבינים שהם יכולים לקנות במרקטפלייס מוצרים שלא קיימים בסניפים, משיב מיטרני ש"קונים אצלנו מה שיש לנו להציע, קנו אצלנו כמה עשרות יחידות של ג'קוזי ואפילו מנגלים".

אחד הנושאים שנמצאים במחלוקת בעולם המרקטפלייסים, הוא העמלות אותם נדרשים לשלם המוכרים לבעלי הפלטפורמה. העמלות נעות בין 10-30% בכפוף לקטגוריה, אקסלוסיביות במכירה, אטרקטיביות המותג וכמובן יכולות המו"מ.

בתוספת שירותים שונים אותם מספקת בעלת המרקטפלייס למוכרים, כגון האחסון, התפעול ושירות הלקוחות עשוי התשלום לפלטפורמה להגיע גם ל-45% ממחיר המכירה, כמו במקרים מסויימים באמזון.

אז מה הסיכוי שנושא העמלות יהיה שקוף במרקטפלייס של סופרפארם?

מיטרני סבור שזהו תהליך בלתh נמנע, משום שבעתיד "מוכר יעלה בארבעה-חמישה מרקטפלייסים וכולם ידעו על העמלות של כולם". עוד מוסיף מיטרני בנושא עמלות המכירה, "אנחנו גם רוצים להביא מוכרים מחו"ל, משהו שאנחנו מתכוונים לעשות בקרוב, ומוכרים מחו"ל רגילים לעמלות של אמזון ומרקטפלייסים אירופאים שהן שונות מהקיימות כאן".

ולגבי שאלת ריבוי המשלוחים עבור אותה בהזמנה שמבצעים הלקוחות במרקטפלייס, טוען מיטרני כי "הבעיה היא לא איחוד המשלוחים, כצרכן תפצל לי כמה שיותר, לא חושב שזה מה המטריד את הלקוחות למעט התשלום על כל משלוח בנפרד".

ריבוי המוכרים במרקטפלייס מאיץ את התחרות הפנימית ביניהם והם נדרשים לכלים לקדם עצמם מול הקונים. אמזון דיווחה כי בשנת 2021 צמח ערוץ הפרסום הפנימי בכ-30% להיקף של 31 מיליארד דולר שהיוו כ-7% מסך המכירות שלה. ובסופרפארם? מיטרני מספר על השקת כלי מכירה וקידום בסופרפארם אונליין, המאפשרים למוכרים לקדם בתשלום-לפי-הקלקה את מוצריהם באתר. "אחוזי ההמרה" מציין מיטרני "גבוהים יותר מבגוגל ופייסבוק".

"בקרב המוכרים שכבר משתמשים בכלי הקידום, 5% מהמכירות כבר מגיעות דרך שם" אומר מיטרני ומודה שההצלחה בשילוב כלי הקידום שהוטמעו מפתיעה גם אותו: "תוך שלושה חודשים אנחנו כבר מרוויחים על המערכת, לא חשבתי שנהיה שם כל כך מהר".

סופרפארם היא קמעונאית הענק הראשונה שפותחת את אחת התחרויות המסקרנות ביותר על הכסף הגדול של האיקומרס בישראל, מלחמת המרקטפלייסים בה מתכננות להשתתף לפחות שלוש חברות ענק נוספות.

תימור גורדון 1. אלי אלון,
תימור גורדון, קומרסיישן/אלי אלון

ניתן להאזין לכל הפרקים של קומרסיישן באפליקציות הפודקאסטים וב- www.gordon.co.il
הקלטות ועריכות קומרסישן: אלי אלון, אולפן BIZI

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully