וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למה אותו המוצר עולה בטורקיה שליש מהמחיר בישראל?

ד"ר חזי גור מזרחי

עודכן לאחרונה: 23.2.2022 / 16:17

ישראל היא מדינת אי לא בגלל גבולותיה אלא בגלל הריכוזיות. עובדה: בדיקת מחירים של מותגי יבוא זהים לטורקיה מגלה שכל הסיפורים על התייקרות חומרי הגלם ועלויות השינוע, הם רק תירוץ עבור מי שלא מסוגלים להיפרד מרווחי העתק שלהם. זהירות: אתם עומדים להתעצבן

בזמן שאנו נלחמים פה על יוקר המחיה, נדמה כי החברות הגדולות אטמו את אוזניהן לקולות הצרכנים וממשיכות להעלות מחירים, כאילו קיומן והישרדותן - ולא רווחי העתק שלהן, הם שעומדים פה על הפרק.

מספרים לנו על עלויות הובלה, על עלויות חומרי גלם ועוד שאר תירוצים, שגם אם חלקם נשענים על בסיס אמיתי, הרי שהם לבדם לא מצדיקים עליית מחירים מהסיבה הפשוטה: אנחנו גם כך משלמים ביוקר על מה שבמדינה אחרת, שאינה חלק מהאיחוד האירופי ושנמצאת במרחק של פחות משעתיים טיסה מכאן, נמכר בערך בחצי המחיר.

השבוע התרחקנו מעט מהסופרמרקט השכונתי ויצאנו לבדוק את המחירים בשכנה טורקיה. בכוונה לא התמקדנו בשוק או באזורים כפריים ועניים של המדינה, אלא בערים גדולות וברשתות סופרמרקטים שמוכרות לקהל מהמעמד הבינוני ומעלה.

זאת ועוד: התעלמנו גם מתוצרת טורקיה או ממותגים פרטיים מוזלים ובדקנו רק את מותגי הייבוא, אלה שנמצאים על המדפים בסופרמרקטים בישראל - כמה אנחנו משלמים וכמה הם משלמים?

לא תאמינו, אבל מצאנו הבדלים של 250 אחוזים על אותם המוצרים ועל אותם המותגים. אם מישהו היה צריך סיבה מדוע צריך לפתוח פה את התחרות לייבוא מקביל, בלי שום חסם, נדמה שטורקיה מספקת את ראיית הזהב.

אם פעם טסנו לטורקיה לחופש של "הכל כלול", הרי שבקצב שבו הופכים אותנו לפראיירים, אולי בפעם הבאה נטוס לקנות בסופרמרקט ולחזור.

שטראוס הכריזה שלא ייקרה ושאין בכוונתה לייקר את מוצריה - ובכך חישקה לא רק את עצמה אלא גם את יתר יצרניות החלב בישראל. אז אולי על הקוטג' נשלם את אותו המחיר, גם על המילקי המפורסם, אבל פערי מחירי מוצרי הייבוא של שטראוס, מעלים סברה לגבי הדרך שבה הם מפצים את עצמם על אי העלאת מחיר מוצרי החלב.

אז תפוצ'יפס וקטשופ של אסם כבר היה מי שהרים - וחלק אחר קרא לאימוץ תחליפים, למשל היינץ ופרינגלס, אבל כשתגלו כמה עולים התחליפים שמציעים המתחרים של אסם בטורקיה, לעומת המחיר בישראל, יש מצב שתעדיפו לטגן חטיפי תפוח אדמה בבית ולמעוך עגבניות לקטשופ במזלג.

על אסם נדמה שנאמר ונכתב כבר כמעט הכל, החברה ספגה את מרב האש של המלחמה הנכחית ביוקר המחייה. אלא שאסם-נסטלה אינה רק יצרנית אלא תאגיד מזון שעוסק גם ביבוא. הנה דוגמא לחלק מהמוצרים אותם הם מייבאים במקביל גם לישראל וגם לטורקיה, הוכחה לכך ש"קפה טורקי" משתלם גם כשמדובר ברד-מאג של נסקפה.

הכותב, ד"ר חזי גור מזרחי, הוא מנכ"ל המכון לחקר הקמעונאות.

הסקר המלא של השוואת מחירי מוצרי הייבוא בין טורקיה לישראל, יתפרסם גם במוסף "עסקים" של מעריב, שישי, 25.2

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully