וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חלם: עני שרוצה לקבל הנחה בחשבון, מוכרח לבזבז מים

עודכן לאחרונה: 23.2.2022 / 17:09

חרדת ביצוע: האוצר העביר תקציב לסבסוד תשלום המים לאוכלוסיות מוחלשות אך הכסף לא הגיע לידיהם בגלל בירוקרטיה. בדיון בוועדת הכספים דרש היו"ר אלכס קושניר מהאוצר ומרשות המים: הציגו תוך שבועיים פתרונות למנגנון ההטבות לזכאים

ועדת הכספים התכנסה לדון בסוגיה כאובה במיוחד - אי ניצול הזכאות להנחות בתשלום תעריפי המים לאוכלוסיות חלשות. הדיון התקיים בעקבות דוח מבקר המדינה שמצא כי בין השנים 2015-2020 לא נוצלו כ-215 מיליון שקלים שתוקצבו לצרכי הטבה לאוכלוסיות מוחלשות. עוד עלה מהדיון היום כי התמיכה הממוצעת לאדם הזכאי להנחה במים בשנת 2021 כולה הסתכמה ב-83 שקל בלבד.


דווקא בימים שבהם מזנק יוקר המחייה, זקוקות אוכלוסיות חלשות לכמה שיותר סיוע מהמדינה, אך ממה שהתברר היום בדיון, בכל הנוגע לאופן קבלת הזכאות עולה תמונה מדאיגה למדי.

כך למשל, ד"ר ורד גוט ממשרד מבקר המדינה שהסבירה: "כדי להיות זכאי להטבה צרכן צריך לבזבז הרבה יותר מים ממה שמבזבז אזרח ממוצע, רק אחרי 3.5 קוב ישנה זכאות לקבלת ההנחה. בשנים 2015-2020 לא נוצלו כ-215 מיליון ש"ח שתוקצבו, הניצול עמד על כ-45% בלבד.

בוועדת הכספים הוצע להעניק הנחה מהמ"ק הראשון שהזכאי צורך, בדומה לנעשה בחשבון החשמל. רשות המים העבירה ב-2017 הצעת תקנות, עד היום משרד האוצר לא פעל בנושא. למרות עלייה באיתור שיעור הזכאים, עדיין 80 אלף איש לא אותרו נכון לדצמבר 2020.

המבקר הציע לפנות לרשויות הרווחה לשם כך. בנוסף מעוטי יכולת שלפני גיל פרישה לא נכללים בהטבה, ממליצים להכליל".

אישה שוטפת את היד תחת מים זורמים בכיור. ShutterStock
חלם זה כאן: משפחה שזכאית לסבסוד חשבון המים, צריכה לבזבז מים, אחרת לא תהיה זכאית להטבה./ShutterStock

האוצר מודה בבעיה אך לא מצביע על פתרון

ואם לא די בכך שלמעשה התמריץ לקבלת הנחה בתשלום המים הוא הפוך, כלומר ככל שהצרכן יבזבז יותר מים כך הוא יקבל את ההנחה, גם הדרך להגיע אל אותו צרכן סבוכה כפי שהיטיב להסביר דני גרינוולד, סמנכ"ל רשות המים שציין בפני הוועדה כי "המנגנון הקבוע כיום בחוק הינו סבוך ומורכב, ומקשה מאוד על מתן ההטבות, לפי נתוני הרשות, בשנת 2021 מתוך כ-660 אלף זכאים, לא אותרו כרבע מהזכאים, וסה"כ שולמו כ-41.7 מיליון ש"ח, בממוצע של 83 ש"ח לזכאי".

גרינוולד הוסיף: "המערכת לאיתור הזכאים להנחה עולה 900 אלף שקל בשנה, כסף שהולך למנגנון ולא לאוכלוסיות מוחלשות. עדיף לתת להם את ההנחה בסבסוד ישיר ולחסוך את הכסף של המערכת שגם ככה מתקשה לאתר אותם. זו רגולציה לא טובה, היא עושה שימוש לא טוב בכסף. אני רוצה שההנחות יהיו דרך ההקצבות שניתנות כבר לכל האוכלוסייה הזו".

חיים בורובסקי, משרד האוצר: "אני מסכים שהמנגנון לא יעיל. אבל ניצול ההטבה אולי הכפיל את עצמו, אולי יותר בשנים האחרונות. אין סכום שמוקצה ולא מנוצל. אנחנו כל שנה מקבלים מרשות המים עדכון בכמה הם יודעים להשתמש, ובהתאם אנחנו מקצים להם, כך שאין סכום שאנחנו מקצים לשימושים אחרים. היינו רוצים להעביר תקנות שהסכום הזה יועבר לאנשים בדרך אחרת".

ח"כ קושניר הקשה על האוצר: "מה אנחנו עושים עם המנגנון הלא יעיל? ביקשו פה ב-2017 שתגישו תקנות חדשות, עברו 5 שנים ולא קרה כלום. מה אתם עושים? כמה זמן לוקח להעביר את הרצון לפעולה?"

בורובסקי השיב: "לא הייתה היתכנות למהלך, זו חלופה שלא הייתה אפשרות לקדם אותה. אנחנו חושבים שהדרך היא לתת זאת בסכום ישיר. עד כה אמירה כזו שלתת את הכסף בדרך אחרת, לא התקבלה, לא רצו ללכת בכיוון הזה".

יו"ר הוועדה, אלכס קושניר סיכם את הדיון: " אני מבקש תוך שבועיים לקבל את ההצעות של רשות המים והאוצר לפתרון הבעיה. אין ספק שיש פה לקונה, שיש פה קבוצת זכאות שאמורה לקבל הטבה וסבסוד מהמדינה ולא מקבלת אותה, גם כי קשה לאתר את חלקם וגם כי אנשים לא מגיעים לסף הזכאות של מעבר ל-3.5 קוב.

העובדה שוועדת הכספים כבר ב-2017 הנחתה את הרשות ואת משרד האוצר מה לעשות ולא קרה כלום, זה חמור מאוד. לכן אני אומר בצורה מאוד ברורה, אני רוצה לראות הצעה לפתרון, זה יכול ללכת לשני כיוונים - הכיוון הראשון במסגרת המנגנון הראשון להחיל את ההטבה מהקוב הראשון, ולבחון קבוצות זכאיות שיכנסו לזכאות. האופציה השנייה לבחון מנגנון אחר מחוץ לרשות המים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully