וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יוקר המחיה: מי מונע מהמרכולים הקטנים להפוך לשחקן משמעותי?

עודכן לאחרונה: 24.2.2022 / 10:53

תקוע בסל: היוזמה של משרד הכלכלה לאגד את המכולות הקטנות כדי לייצר תחרות תקועה בשל התנגדות יצרניות המזון, לכאורה, למכור להן מוצרים. רשות התחרות: "התלונות של הפורום נמצאות בבדיקה"

בימים אלו בהן מחירי המזון מאמירים ומחיר סל המזון ברשתות השיווק כבר מזמן אינו שווה לכל נפש, יש מי שמחפשים פתרונות יצירתיים להוזלת עלויות.

אלי סתוי, יו"ר פורום מזון ומכולת לביטחון תזונתי בישראל יזם משהו שעל פניו נראה הגיוני: הפיכת המכולות השכונתיות לשחקן משמעותי יותר בענף הקמעונאות.

הפורום שמקבל סיוע לתוכנית מאת משרד הכלכלה מבקש לאגד תחתיו את המכולות השכונתיות כדי לייצר כוח קניה אל מול יצרניות המזון הגדולות. סתוי הסביר את החזון שלו בשיחה עם וואלה!: "משרד הכלכלה יצא במיזם לקחת עשרת אלפים קמעונאים קטנים ולצייד אותם בתחמושת ראויה, כך שהם יוכלו למכור את המוצרים המובילים ולהתחרות ברשתות השיווק.

ברגע שהקמעונאי הקטן יחזיק אצלו על המדף את אותם המוצרים שיש ברשתות השיווק והוא יוכל למכור אותם במחיר תחרותי תיווצר תחרות אמיתית. הלוקחות ייהנו מזה כי הם יוכלו לעשות את הקניות קרוב לבית בלי לבזבז זמן ודלק ואילו הרשתות הגדולות יצטרכו להתאמץ וזה ייצר תחרות אמיתית".

סופרמרקט. ShutterStock
יוזמה מפתיעה, תשובה צפויה/ShutterStock

כמה מפתיע: היצרנים והיבואנים הגדולים לא ממהרים לשתף פעולה

עד כאן הכל נשמע אוטופי, אלא שסתוי נתקל בלא מעט קשיים על מנת להגשים את החזון שלו.

במכתב שנשלח בחודש אוקטובר האחרון מאת הפורום אל מנכ"ל משרד הכלכלה, ד"ר רון מלכא, ואל הממונה על התחרות עו"ד מיכל כהן (בשבתה אז כממלאת מקום הממונה), כותב ב"כ של העמותה עו"ד וד"ר מתן גוטמן כי "אין שיתוף פעולה ממשי מצד יצרנים ויבואנים גדולים עם מיזם ארגון הקניות של פורום המכולות, וכי עולה חשש לכאורי כי ישנו שיתוף פעולה אסור בין יצרנים גדולים, ספקים וקמעונאים גדולים כדי למנוע ולסכל את היוזמה של הפורום, שמטרתה ליצור כוח קנייה גדול ומשמעותי לאלפי מכולות קטנות".

גוטמן אף ציין במכתבו פנייתו של הפורום אל היצרניות הגדולות לקבל הצעות מחיר הושבה ריקם, וכך נכתב : "לדאבונה הרב של מרשתי הרוב המוחלט של היבואנים והיצרנים, שנעשתה אליהם הפנייה, סרבו לשתף פעולה ולא הגישו הצעת מחיר. מתוך 18 בקשות שנשלחו, התקבלו רק 4 הצעות מחיר".

בסיום המכתב בפורום ביקשו מהמשרד ומרשות התחרות "לפעול, במסגרת סמכותכם, אל מול יצרני המזון והיבואנים, על-מנת לייסד שיתוף פעולה פורה בין פורום המכולות ליצרני המזון , לשם יישום הוראת מנכ"ל משרד הכלכלה 29.4" - תכנית סיוע להקמת ארגון קניות ומועדון קניות לעסקים קטנים ובינוניים".

אילוסטרציה. ShutterStock
למה לא לתת גם למינמרקטים ולחנויות המכולת לנסות ולהתחרות בגדולים?/ShutterStock

הטענה: "היצרנים סירבו לתת הצעות מחיר"

חזרנו אל סתוי להבין איפה המיזם תקוע, לדבריו: "זה תקוע כי היצרנים הגדולים לא אוהבים את זה, זה משבש להם את הקשר עם הקמעונאים הגדולים והם מבטאים במובן מסוים התנגדות פאסיבית אל מול המיזם.

ביקשנו מהיצרנים הגדולים ששולטים על 90% מהפעילות בשוק כמו אסם כמו סנו הצעות מחיר ושם זה תקוע. מה שחסר על מנת להתחיל את התוכנית הוא שהיצרנים יסכימו לספק סחורה ופה אנחנו במאבק איתם. חלק מהיצרנים הרשות לתחרות טיפלה בהם ונתנה להם אזהרה נכונה והם חזרו לשולחן המו"מ ואנחנו מנהלים איתם מו"מ".

בבדיקה שעשינו אל מול רשות התחרות, אישרו לנו כי "התלונות של הפורום נמצאות בבדיקה".

תגובות:

בחברת סנו מסרו לפניית וואלה! כי "אנחנו לא מנהלים את עניינינו המסחריים בתקשורת".
תגובה ברוח דומה נמסרה גם על ידי אסם-נסטלה נאמר כי "החברה אינה מתייחסת לסוגיות מסחריות בתקשורת".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully