וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

79% מהציבור: הגיע הזמן לצאת לרחובות במחאה על יוקר המחיה

עודכן לאחרונה: 25.2.2022 / 7:35

ציון "נכשל" לממשלה, מכל קצוות החברה הישראלית: יותר משני שלישים מהציבור לא מאמינים שהממשלה מעוניינת להוריד את יוקר המחיה, ארבעה מתוך כל חמישה ישראלים טוענים שהגיע הזמן לצאת לרחובות. האם המחאה של קיץ 2011 תחזור בגדול אחרי 11 שנים?

לפני כחודש נדהמה ממשלת ישראל מעמדות הציבור לגבי יוקר המחייה. בעוד שרי הממשלה עוסקים בעיקר בנושאים אחרים, חלק גדול מהם נוגע לעצם הישרדותה של הממשלה, התברר כי הנושא שמעסיק את האזרחים יותר מכל הוא יוקר המחייה.

מאז נדמה כי הממשלה מנסה להילחם בגל ההתייקרויות במשק, ללא הצלחה: שרי האוצר והכלכלה אמנם פנו במכתב לראשי ענף המזון בישראל ודרשו שלא להעלות מחירים, אך למרות הסכמה זמנית, רוב החברות העלו את המחירים בדיוק כפי שתיכננו.

מאוחר יותר הוצגה תכנית למלחמה ביוקר המחיה, במעמד ראש הממשלה, שכללה נושאים שונים - מס הכנסה שלילי לבעלי הכנסה נמוכה, הטבות במס למשפחות עם ילדים בהן שני ההורים עובדים, סיוע נקודתי לעצמאים ועוד. במקביל הופעלו גם רשויות אחרות, כמו רשות התחרות שהפעילה לחץ על יצרנים ויבואנים גדולים ועוד.

למרות זאת, בסקר שערך "פאנל פוליטיקס" בניהול מנחם לזר, עבור מעריב, מתברר שרוב הציבור לא רק שאינו חושב שצעדים אלה לא יעזרו להפחתת יוקר המחיה, אלא שהוא כלל אינו מאמין לממשלה שבכוונתה להוריד את יוקר המחיה. האם יוביל הדבר לחידוש המחאה החברתית? לפחות על פי הסקר, התשובה עשויה להיות חיובית: 79% מהציבור טוענים כי הגיע הזמן לחדש את המחאה.

סופרמרקט, וואלה לא פראיירים. דורון שיינר, ShutterStock
לא הרוב הדחוק בכנסת ולא השותפות עם עבאס: על פי הסקר, דווקא יוקר המחיה הוא הסכנה הגדולה ביותר להישרדות הממשלה/ShutterStock, דורון שיינר

רק 30% מהציבור מאמינים לממשלה

על פי הסקר, 67% מהציבור כלל לא מאמין כי בכוונת הממשלה להילחם ביוקר המחיה, בעוד שרק 30% מאמינים בכוונתה להוריד את המחירים (ל-3% מהמשיבים אין דעה בנושא). שימו לב כי השאלה כאן לא התייחסה לאמונה בכוחם של הצעדים שבהם נקטה הממשלה, אלא לטוהר כוונותיה - הציבור הישראלי פשוט לא מאמין שלממשלה הנוכחית יש רצון להפחית את יוקר המחיה.

אשר לשאלה השנייה, כאן הממצאים הם חד משמעיים אפילו יותר: 79% מהאוכלוסייה (83% בקרב הנשים, 82% בקרב בני עד 44) תומכים ביציאה למאבק אקטיבי בדמות יציאה לרחובות, בשורות רעות מאוד לממשלה, שחלקים גדולים מהמפלגות המרכיבות אותה, כמו למשל "יש עתיד" של ראש הממשלה החליפי ושר החוץ יאיר לפיד, נישאו על גבי המחאה של קיץ 2011 והפכו לכוח פוליטי משמעותי.

ראש הממשלה נפתלי בנט, שר האוצר אביגדור ליברמן ושרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי, מציגים את הצעדים החדשים להורדת יוקר המחיה, 9 בפברואר 2022. עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית, עיבוד תמונה
ראש הממשלה, שר האוצר ושרת הכלכלה מציגים את התכנית להפחתת יוקר המחיה. שני שלישים מהציבור סבורים שמדובר ב"פייק"/עיבוד תמונה, עמוס בן גרשום, לשכת העיתונות הממשלתית

הנתון שצריך להדאיג את הממשלה יותר מכל

אמנם קיים פער בין נכונות להפגין לבין מעשים בפועל, אך נדמה כי שאם עד לפני כמה שבועות סברו הכל כי הממשלה איחרה לזהות את הצורך להילחם ביוקר המחיה, עתה מתברר כי אפשר שהיא איחרה מדי, כלומר איבדה את אמון הציבור בכל הקשור לא רק ליכולתה אלא גם באשר לכוונותיה. נתון שיהיה לה קשה מאוד לשקם.

סקר "פאנלס פוליטיקס" (בהנהלת מנחם לזר) התפרסם היום במעריב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully