וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מוות בכבישים: הפיתוחים הישראליים שנלחמים בתופעה

עודכן לאחרונה: 2.3.2022 / 12:10

ב-2021 נרשם זינוק של 19% במספר ההרוגים כתוצאה מפגיעות בדרכים. ברחבי העולם נמנו 1.3 מיליון מקרי מוות מתאונות דרכים. יצאנו לבדוק כמה טכנולוגיות שמבטיחות לסייע להפחית את מספר התאונות או לפחות להציל חיים במדיה שהן כבר מתרחשות

היקף הפציעות הן של הולכי רגל והן של רוכבי אופניים ונהגים, עלה בשנה האחרונה בכ-19% ומספר מקרי המוות המדווחים, עומד כיום על פי ההשערות על כ-1.3 מיליון בשנה בעולם. מצב זה מחייב עצירה לשם חשיבה.

טכנולוגיות ישראליות, שמטרתן לסייע בצמצום התופעה ואף לנסות ולמנוע מקרים רבים של פציעות, פגיעות ומוות, מציגות פיתוחים חדשניים. הנ כמה מהן:

נערה נפגעת בתאונת דרכים כשחצתה מבמעבר חציה. ShutterStock
מספר ההרוגים זינק ב-19% בשהת 2021/ShutterStock

UBI - ניתוח ותיעוד נתונים בזמן הנהיגה

הטכנולוגיה של UBI מאפשרת למדוד פרמטרים שונים הקשורים לאיכות הנהיגה כמו: כמה פעמים נגע הנהג במכשיר הנייד שלו במהלך הנהיגה, כמה פעמים סטה מהמסלול, האם עצר בפתאומיות לעיתיםפ תכופות, האם עבר את המהירות המותרת או נסע לאט מדי, האם ביצע פניות במהירות גבוהה מהמותר ועוד.

האפליקציה של go, ביטוח דיגיטלי מבית הכשרה חברה לביטוח, תתן התראה על כל אחד מהמקרים האלו וזאת באמצעות העברת נתונים בזמן אמת, וניתוח נתוני הנהיגה של המשתמש. בסיום כל נסיעה, הנהג יקבל הודעה עם הניקוד העדכני של איכות הנסיעה.

הטכנולוגיה החדשנית מתעדת את האירועים שקורים במהלך נהיגה ואשר עשויים להוביל לתאונות דרכים. משמעות הדבר היא כשמבוטח נפגע במהלך תאונה, לחברת הביטוח יש אפשרות לזהות נתונים שהובילו אליה ולפנות אל הנהג בזמן האירוע ובמקרים בהם נדרשת טיפול, אף לשלוח אליו גורמי סיוע.

ubi. יחסי ציבור,
UBI - ניתוח ותיעוד נתונים בזמן הנהיגה/יחסי ציבור

AD Knight - מחצית ממקרי המוות מקושרים ל"משתמשי דרך פגיעים"

מייסדי AD Knight, הד"ר יונתן אביר וד"ר אריה אביר, מהנדסים בהשכלתם ובוגרי הטכניון, גילו בשנת 2019 כי אחד מגורמי המוות המרכזיים בישראל לאחר מחלת הסרטן ומחלות ממאירות וזיהומיות הוא תאונות דרכים. עם כניסה לפרטי האירועים הם גילו כי האתגר הגדול הניצב כיום הוא כדי לנסות ולמנוע מקרים של פגיעה ברוכבי אופניים והולכי רגל, הוא לזהות אותם בתנאי ראות מוגבלת כגון בשל גופים שמסתירים אותם הסתרות, חושך, ערפל וכיו"ב.

אביר מסביר כי כי על פי נתונים סטטיסטיים, מניין ההרוגים בתאונות דרכים עומד על כ-1.3 מיליון בני אדם מדי שנה, מתוכם כ-50% מוגדרים כמשתמשי דרך פגיעים. מרבית מערכות ההתראה ברכבים מתקשות לזהות הולכי רגל וביכולתם להתריע רק לנהג הרכב.

לדבריו, הרעיון העומד מאחורי הפיתוח של החברה מבוסס על כך שלכלל משתמשי הדרך יש טלפונים, שעונים חכמים וכיו"ב, ועל ידי כך, הטכנולוגיה המיועדת לשימוש עירוני, קולטת אותות בצורה פאסיבית ויודעת לזהות את כלל משתמשי הדרך, היכן נמצאים, חוזה את התנהגותם ושולחת התראות לכלל משתמשי הדרך בהתאם ועל ידי כך בכוחה למנוע אירועים ולהציל חיים.

עוד מוסיף יונתן כי השוני בטכנולוגיה שפיתחה החברה לעומת אחרות, שהיא אינה דורשת רישום מקדים מצד המשתמשים ועל ידי כך מבטיחה את פרטיותם. בנוסף ציין את שיתוף הפעולה שעשתה החברה עם מספר עיריות בארץ, בכך שהטמיעו את המערכת על עמודי תאורה, רמזורים, עמודי חשמל, קורקינטים שיתופיים וכיו"ב ובכך מערך ההתראה גדל באופן משמעותי.

AD Knight. יחסי ציבור,
AD Knight - מחצית ממקרי המוות מקושרים ל"משתמשי דרך פגיעים"/יחסי ציבור

MOBI - ניתוח התנועה בזמן אמת להגברת היעילות

העומסים בכבישים הפכו לחלק בלתי נפרד מהנוף של הנהג הישראלי והם מלווים אותנו לאורך כל שעות היממה ונדמה שהם לא הולכים להסתיים בקרוב. כשהנהיגה הופכת למאתגרת ומתישה נדרשים פתרונות יצירתיים ולשם כך פיתחה חברת MOBI הישראלית מיזם טכנולוגי לצמצום העומס בכבישים והפחתת מספר תאונות הדרכים.

הפלטפורמה החדשנית מבוססת בינה מלאכותית לניהול אופטימלי של תנועת כלי רכב והתעבורה, תוך הנגשת פתרון דינמי בזמן אמת לאירועי גודש ומניעת עומסים לפני התרחשותם.

לדברי דב גנאור, בוגר הטכניון וממייסדי הפלטפומה MOBI, ככל שהזמן עובר ככה מתווספים אתגרים לחיינו כמו גידול האוכלוסייה ומספר הרכבים על הכביש שאינה מותאמת לקצב בניית התשתיות. הפלטפורמה מסייעת לעיריות וגופים ממשלתיים לנתח את התנועה בזמן אמת תוך הגברת היעילות בכבישים במטרה לנהל ביקושים ולהביא לירידה ניכרת בהיקף תאונות הדרכים במדינת ישראל.

דוגמה לשימוש ב-MOBI: עיריית אטלנטה צמצמה בכ-50% את זמני הכניסה והיציאה מהעיר בעת אירוע הסופרבול שהתקיים בשנת 2019 בעיר.

mobi. יחסי ציבור,
mobi - ניתוח התנועה בזמן אמת להגברת היעילות/יחסי ציבור

ANYWAY - בטיחות מערכתית ושיפור תשתיות

פרויקט נוסף שמנסה להיאבק בתופעת הגידול במספר אירועי הדרכים הוא ANYWAY.co.il, פרויקט ללא מטרות רווח שבעזרת קהילת מפתחים שנרתמו בהתנדבות, מקדם כלים טכנולוגיים המשמשים לניתוח והנגשת מידע לכלל הציבור ולמקבלי ההחלטות ברוח של "חזון אפס תאונות דרכים השוודי".

עתליה אלון, מהנדסת תוכנה מהטכניון ומנהלת מחקר ופיתוח ב-ANYWAY, מסבירה כי הבעיה העיקרית בתחום הבטיחות בדרכים היא שהתשתיות הקיימות אינן מותאמות להבטחת בטיחות הנהגים, רוכבי האופניים והולכי רגל. על אף המגמה המעודדת ורצונם הטוב של מספר ערים בישראל ובראשן תל אביב לאמץ את "חזון אפס תאונות דרכים", הם רחוקים מהיעד אותו רוצים להשיג.

במסגרת שיתוף פעולה עם הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מפעילה ANYWAY.co.il מפה מקוונת ונגישה המספקת מידע סטטיסטי על תאונות דרכים עם נפגעים. בנוסף, מוצגים באתר דוחות מקיפים על תאונות דרכים הכוללים את מועד התרחשות התאונה, מספר הנפגעים, סוגי התאונות ועוד.

הנתונים נגישים לכלל הציבור ומועברים בקלות ומהירות למקבלי ההחלטות, על מנת להביא לשינוי מתפיסת העולם הגורסת כי תאונות דרכים הינן "גזירת גורל" ותוצר של התנהגות נהגים בלבד לתפיסת העולם לפיה בטיחות מערכתית ושיפור התשתיות הן הגורם המכריע בהפחתת תאונות הדרכים.

ANYWAY. יחסי ציבור,
ANYWAY - בטיחות מערכתית ושיפור תשתיות/יחסי ציבור

HARMAN - "דרכים בטוחות במצבי שגרה ובוודאי במצבי חירום"

"לצרכנים של ימינו יש ציפיות גדולות מכלי הרכב שלהם. נהגים ונוסעים כאחד מצפים שהנסיעות יהיו מהנות, יעילות, נטולות מעצורים בדרך, ובעיקר - שיהיו בטוחות", אומרת מיכל גבע, מנכ"לית HARMAN ישראל.

"אחת הטכנולוגיות המתקדמות שמפותחות כיום על ידי חברת האוטומוטיב HARMAN, שהיא חברת בת של סמסונג, היא טכנולוגיית Vehicle to Everything: V2X - המכוניות עצמן והחיישנים החכמים שבהן 'דואגים' שהדרכים יהיו בטוחות יותר הן במצבי שגרה ובוודאי במצבי חירום".

מדובר בפתרון שמאפשר לכל מכונית על הכביש לקבל ולשדר מידע מהסביבה ואל הסביבה, בין אם מדובר במכוניות אחרות, תשתיות כביש, דוגמת מערכות שילוט ורמזורים. המכונית המקושרת מתקשרת ללא תיווך של מכשירים ניידים ברכב, עם כלי רכב ורכיבי תשתיות בכבישים והנהנים המידיים הם הנהגים שיוכלו לנסוע בצורה בטוחה יותר, חלקה יותר ותוך התאמה לתנאי הכביש, חבריהם הנהגים האחרים, מזג האוויר וכד'.

"מכוניות, הולכי רגל ורוכבי אופניים יוכלו לקבל התראות על סכנות הצפויות לשלומם גם בסיטואציות בהן מצלמות רכב משוכללות לא מצליחות להבחין במכשולים - גם מעבר לפינות, או דרך מכוניות חונות", מוסיפה גבע.

V2X-HARMAN2. יחסי ציבור,
HARMAN2 - דרכים בטוחות במצבי שגרה וחירום/יחסי ציבור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully