וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הסנקציות הכלכליות יכולות לעצור את פוטין?

עודכן לאחרונה: 27.2.2022 / 12:00

במערב כבר הודיעו שלא ישלחו חיילים כדי לנסות ולבלום את כיבוש אוקראינה בידי פוטין. מה כן עשו? הטילו סנקציות. ניסינו לברר איזו סנקציה תכאיב במיוחד לפוטין והאם יש בכוחם של העיצומים הכלכליים לעצור את המלחמה? המומחים משיבים

המילה 'סנקציות' שבה ונשמעת בימים האחרונים ביחס לתגובת המערב לפלישה הרוסית לאוקראינה. נכון לעכשיו, הסנקציות כוללת הקפאת נכסים רוסיים באירופה, איסור על גיוס הון מצידם של חברות רוסיות בבנקים אמריקאים, איסור על ייצוא סחורה וטכנולוגיות לרוסיה ועוד.


מעל כל האלה מתנוסס הדובדבן שבקצפת, כך לפחות לפי הדיווחים בכלי התקשורת השונים, ניתוקם של מספר בנקים ברוסיה מהמסלקה הבין לאומית Swift - האגודה העולמית לתקשורת פיננסית בין-בנקאית (ראשי תיבות של:
Society for Worldwide Interbank Financial Telecommunication).

השאלה הגדולה שנותרה פתוחה היא האם הצעדים של מדינות המערב מספיקים והאם יש בכוחם לעצור את המלחמה או לכל הפחות להשפיע על קבלת ההחלטות של נשיא רוסיה - ולדמיר פוטין.

"ביחס לשאלה האם סנקציות כלכליות לבדן עצרו מלחמות, נדמה לי שהתשובה היא שזה אף פעם לא קרה". אומר לוואלה! פרופ' דני אורבך מהחוג להיסטוריה מהאוניברסיטה העברית בירושלים.

"אני לא זוכר מקרה שסנקציות כלכליות לבדן הפסיקו מלחמה. מצור כלכלי בליווי כוח צבאי שנכנס פנימה כן עצרו מלחמות. דיפלומטיה היא בעלת ערך רק שהיא מגובה בידי איום של כוח צבאי. האיום הזה לא חייב להיות מפורש, הוא יכול להיות פוטנציאלי אבל הוא חייב להיות נוכח".

"מצד שני, אומר אורבך: "הסנקציות הנוכחיות הן מאד קשות, פוגעים גם בפוטין ובאליטה סביבו כולל גם התועמלנים וערוצי הטלוויזיה".

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין בחליפת ג'ודו. Mikhail Svetlov, GettyImages
ולדימיר פוטין רגיל למאבקים. חלק מהסנקציות אולי יכאבו לו, ספק אם מי מהן תעצור אותו/GettyImages, Mikhail Svetlov

האזרח הרוסי הפשוט יסבול, פוטין קצת פחות

קסניה סבטלובה, עמיתת מחקר במכון למדיניות ואסטרטגיה ובמכון מיתווים למדיניות חוץ אזורית וח"כ לשעבר אומרת: "הרוסים אומרים שזה סנקציות מאד רציניות, הם אומרים את זה בפה מלא. הכלכלה הרוסית הופכת למנותקת מהכלכלה העולמית. אז בעצם מה שנשאר לרוסים הוא לסחור עם סין, וסין אמביוולנטית לרוסיה כי היא לא רוצה להיות תחת סנקציות. אבל נניח שהסינים יסכימו לסחור עם הרוסים באופן מלא ובלי הגבלות, כוח המיקוח של רוסיה יפחת מאד וזה ברור שזה ישפיע על הכלכלה".

ביחס לפוטין סבטלובה מסבירה: "פוטין עלה לשלטון אחרי שנות ה-90 שבהם המדינה התפרקה ואנשים ישבו רעבים בבית, אף אחד לא היה יכול להשתלט על המצב במדינה. פתאום מגיע פוטין שאומר שהוא לא שוחר זכויות אדם אבל הוא כן מבטיח יציבות ואנשים קנו את עסקת החבילה הזאת - יציבות כלכלית תמורת כרסום בזכויות הדמוקרטיות. כרגע הוא לא יכול לספק יותר יציבות, פוטין הבטיח צמיחה כלכלית ויציבות וזה נגמר."

אך האם זה הסנקציות ישפיעו על פוטין? "זה משפיע בעיקר על האדם הפשוט, יוקר המחיה ברוסיה מטורף ביחס למשכורות שיש ברוסיה. בשנתיים האחרונות מחירי המצרכים עלו מאד. בחודש נובמבר האחרון הייתי שם וראיתי את העלייה הזאת במו עיניי".

ההשלכה המעשית של זה אומרת סבטלובה היא ש"הרבה אנשים יאבדו את העבודה כי פרויקטים בין לאומיים יעצרו. בטווח הארוך כל מיני מפעלים ועסקים יפשטו את הרגל, כבר עכשיו אנשים בתוך רוסיה מתחילים להרגיש שאין לאן לברוח.

השאלה היא האם עכשיו יהיה אפשר להתפרנס בערים הגדולות, במוסקבה ובסנט פטרסבורג. אני חוששת שהאנשים הכי עניים, אלה שמקבלים פנסיות מהמדינה הרוסית יפגעו מאד, בא נגיד שבערך זה עומד על 25 אלף רובל לחודש, עכשיו אם הרובל מתרסק לכסף הזה לא יהיה ערך, זה נייר."

לפוטין יש עדיין שני קלפים בשרוול, הראשון הוא מחירי הדלק והגז שיעלו בגלל שרוסיה לא תספק גז יותר לרחבי אירופה. והשני הוא הרזרבות שהוא צבר בדמות מט"ח וזהב.

"נכון, לטווח הקצר תהיה קפיצה של מחירי הדלק והגז אבל זה יתאזן כי אפשר להגביר את האספקה ממדינות אחרות. ביחס לזהב ולמט"ח, מדינות המערב שוקלות להטיל על הבנק המרכזי של רוסיה סנקציות ואז יהיה קשה לפוטין לעשות שימוש בהם". אומרת סבטלובה.

וכמובן אי אפשר בלי הזווית הישראלית - מה יעלה בגורל הפנסיה של עולי בריה"מ לשעבר שעלו לישראל? סבטלובה צוחקת ואומרת "זה פרוטות. זה 100 דולר בחודש, אמא שלי הייתה מקבלת את זה. אז עכשיו זה יהיה 50 דולר, זה לא מה שישבור את הפנסיונרים שמי שצריך לדאוג להם זו המדינה בה הם חיים עכשיו".

גרמניה צרפת ואיטליה לא יכולות בלי גז מרוסיה

אירופה תלויה בגז הרוסי

איל השקס, מחבר הספר "גשרי הכלכלה" ומומחה לגאו-כלכלה אומר: "בא נבחין בין שני דברים, האם הסנקציות משפיעות על הכלכלה והאם ההשפעה על הכלכלה תשפיע על המדיניות של פוטין. השאלה הראשונה היא חד משמעית כן המגבלות המערביות הולכות רחוק בפגיעה במגוון מגזרים בכלכלה הרוסית וזה כולל את היכולת של רוסיה לקיים קשרים עם יתר העולם."

אך האם זה ישפיע על פוטין? השקס אומר: "בשביל זה צריך להיכנס לראש שלו... אני חושב שברור שפוטין הבין מה תהיה ההשפעה על הכלכלה שלו. יכול להיות שהוא לא העריך נכון את ההחלטה של המערב להטיל סנקציות על הרזרבות של הרוסים במט"ח ובזהב".

"הסנקציות עוד לא פגעו בטווח הקצר ברוסיה", אומר השקס. "ערך הרובל נשאר יחסית יציב והסיבה היא שפוטין משתמש ב-630 מיליארד דולר רזרבות מט"ח שיש לו בכדי לסייע למערכת הפיננסית לבלום את הזעזועים.

הסנקציות הבאות שהאמריקאים והאירופאים מתכננים היא להגביל את היכולת של פוטין להשתמש ברזרבות באמצעות הקפאה של הרזרבות שלא נמצאות בתוך רוסיה, ואם אלה מוקפאות רוסיה תתקשה לנקוט בצעדים שייצבו את המערכת הפיננסית ואז נראה את ההשפעה הזאת בטווח הקצר".

ומה לגבי Swift - האם זוהי הסנקציה שתשבור את הדוב הרוסי?

"הסוויפט היא מערכת של תקשורת פיננסית שמאפשרת לשני בנקים לתקשר ביניהם. זו מערכת שמאפשרת לקבל מידע על העברות של כסף ממדינה אחת לאחרת וכן של מט"ח אך יש עוד מערכות שדרכם ניתן לקבל את המידע ולכן עשים מזה טיפה עניין גדול. מה שיותר משמעותי מהסוויפט זה ההגבלות על המערכת הבנקאית שמונעות בפועל את העברות של כסף זר".

הנשק היותר משמעותי שיש בידיים של המערב נוגע לגז, השקס מרחיב: "בכל הקשור לסנקציות על הנפט והגז, אלו סנקציות שהמערב לא מוכן ללכת עליהם, זה נשק יום הדין, אם המערב יתנתק מהנפט והגז הרוסי הכלכלה של פוטין תיפגע דרמטית, הבעיה היא שזה יפגע באירופה 40% מהיבוא של הגז לאירופה מגיע מרוסיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully