וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תכנית מעבר: חברות ישראליות למען תושבי אוקראינה

עודכן לאחרונה: 28.2.2022 / 13:25

מאז תחילת הפלישה הרוסית לאוקראינה, מנסים רבים מתושביה להימלט מאזורי הקרבות. האם החברות הישראליות מסייעות להם? מי הקדימה למלט את עובדיה מהמדינה המותקפת, מי מציעה תמיכה נפשית ומי מציעה לעולים "מקלט מדיני" במלונות הפאר שלה?

מאז תחילת הפלישה של רוסיה לאוקראינה ביום חמישי האחרון, רבים מתושבי אוקראינה מנסים להימלט מהקרבות ולברוח מהמדינה.

דיברנו עם חברות ישראליות שמעסיקות עובדים אוקראינים ושמענו מהם כיצד הם מנסים לעמוד לצידם ברגעים הקשים ולסייע להם לעבור את התקופה הקשה בשלום.

מלחמה באירופה, רוסיה מחריפה את הלחימה באקראינה 26 בפבראר 2022. AP
מלחמה באירופה: כיצד מסייעות חברות ישראליות לאוקראינים/AP

"הצענו לעובדים חבילת מעבר, רילוקיישן פנימי"

חברת נובידאה הישראלית, שפיתחה פלטפורמת אינשור-טק חדשנית מבוססת ענן, עובדת עם 7 עובדים באוקראינה, צוות פיתוח של מהנדסי תוכנה הממוקמים באודסה ולבייב.

רועי אגאבאבא, מנכ"ל נובידאה: "הצוות האוקראיני הם חלק בלתי נפרד מנובידאה. הם לוקחים חלק פעיל יום-יום בעבודה השוטפת, חלק אינטגרלי ממערך החברה ובפגישות ודיונים. רק ביום חמישי האחרון היינו איתם בפגישה משותפת, והיום הם פליטים".

"בחודש האחרון בעת פרוץ הקרבות, הצענו להם להגיע יחד עם משפחותיהם כאן לישראל, בחבילת מעבר כוללת, והוצעו להם אופציות של רילוקיישן פנימי למערב אוקראינה. על מנת שיוכלו לקבל סיוע כל העת מהקונסוליה הישראלית באוקראינה, הוצאנו מכתב רשמי לכל עובד עם אישור העסקתו בחברה הישראלית".

"נכון להיום, כל שבעת העובדים שלנו נמלטו מאזורי הקרבות ונמצאים כרגע בפולין או באזורי הגבול המערביים של המדינה. אנחנו בקשר רציף איתם ונפעל בכל הכלים שברשותנו להבטיח את שלומם וביטחונם של העובדים ומשפחותיהם", סיכם אגאבאבא.

רועי אגאבאבא מנכל נובידאה. דוד גראב,
רועי אגאבאבא מנכ"ל נובידאה/דוד גראב

"העברנו משכורות שבוע מראש כדי שיוכלו להתארגן כלכלית"

חברת הפינטק Stampli שפיתחה טכנולוגיה המאפשרת שיתוף פעולה פנים וחוץ ארגוני לביצוע וסגירת חשבוניות ותהליכי רכש, עובדת עם 12 מהנדסי תוכנה, בקייב, בירת אוקראינה.

עדו פלג, סמנכ"ל תפעול Stampli : "אנחנו באירוע מתגלגל כבר כמה שבועות. עוד בזמן המתיחות המדינית, כשהאופציה הצבאית לא נראתה אפשרית, הצענו לעובדים שלנו תכנית לרילוקיישן פנימי בתוך אוקראינה להם ולבני משפחותיהם, במערב המדינה בגבול עם פולין".

"לכל העובדים הוצע לעבור לבתי מלון הרחק מאזורי הלחימה או לחילופין לרילוקיישן מחוץ למדינה. אנחנו בקשר רציף ויומיומי איתם, העברנו לכולם משכורות שבוע מראש שיוכלו להתארגן ולהוציא את המשכורות מהבנק, שיהיו מוכנים לכל תרחיש אפשרי ולא יחסר להם דבר. רק בחג המולד האחרון נסענו צוות מישראל לאוקאינה לבקר אותם וגייסנו אשת HR מקומית שתטפל בכל נושא רווחת העובדים שם, לא תיארנו לעצמנו, כמו כל העולם, שכך הדברים יתגלגלו".

"נמשיך להיות בקשר הדוק איתם, אנחנו עם היד על הדופק ונפעל ע"פ ההתרחשויות על מנת להבטיח את שלומם ושלום משפחותיהם".

עדו פלג. סטמפלי,
עדו פלג/סטמפלי

"הפעלנו מערך לטיפולי מיידי וחינמי לילדי אוקראינה"

ויש גם יוזמות שאינן קשורות לעובדים, אלא נועדו לסייע לאוקראינים באשר הם: חברת הסטארט-אפ הישראלי אמפליו, המספקת פלטפורמה דיגיטלית לטיפול וסיוע לילדים עם קשיי למידה, קשיים רגשיים וצרכים מיוחדים וחברת פמי (FEMI), לשירותי הבריאות הדיגיטליים בישראל, יחד עם חברת קאי (KAI) שמשתמשת בבינה מלאכותית לספק תמיכה רגשית ונפשית למיליוני משתמשים בעולם, מתגייסות יחד למען לילדי אוקראינה הנמצאים תחת מתקפה. החברות יעניקו לילדים תמיכה וטיפול רגשי מרחוק.

לדברי ד"ר יאיר שפירא, מייסד אמפליו: "מיליוני ילדים, בני נוער ומבוגרים באוקראינה, בהם גם פליטים רבים אשר הספיקו לברוח, נמצאים במצב קריטי וזקוקים מיידית לתמיכה נפשית ורגשית. התשתיות קרסו, ההורים אינם מסוגלים לסייע לילדיהם והמומחים אשר אמורים לעזור נמצאים תחת התקפה בעצמם. כמי שעוסקים יום יום בטיפול בילדים, שותפותינו ואנו הבנו שאיננו יכולים לעמוד מנגד והפעלנו מערך שיספק מענה טיפולי מיידי וחינם לילדי אוקראינה".

שפירא מוסיף: "התאגדנו יחד, שלוש חברות ישראליות הפועלות בארה"ב, באירופה וברחבי העולם, כי לפני הכל אנחנו ישראלים. כמי שאחת לכמה שנים נמצאים בעצמנו בקו האש, אנו חשים חובה מוסרית לסייע לאזרחים שנמצאים במצב מלחמה ובמיוחד לילדים שנקלעים לסיטואציה בלתי אפשרית ונותרים כמעט ללא מענה, חשופים לא רק לפגיעה פיזית, אלא לנזק נפשי אקוטי. נעשה כל שביכולתנו כדי להגיע לכל ילד שיכול להיעזר בנו, בטכנולוגיה שלנו ומטפלים הטובים שהתגייסו לתת מזמנם כדי לסייע".

יאיר שפירא. חן צרפתי,
יאיר שפירא/חן צרפתי

"אנחנו נרתמים מתוך תחושת שליחות לסייע לילדים שנמצאים בלב העימות"

אטל מולכו, מנכ"לית פמי, הסבירה: "לפמי יש מאות אנשי מקצוע מיומנים וזמינים, וביניהם פסיכולוגים ועובדים סוציאליים דוברי רוסית, המיומנים במתן ייעוץ נפשי וזיהוי מצבי משבר", מסבירה "כולם בעלי ניסיון רב לסיוע לילדים במצבי משבר".

"אנחנו נרתמים מסביב לשעון לסייע לילדים ישראלים במצבי העימות שהתרחשו בישראל, ואנחנו נרתמים מתוך תחושת שליחות לסייע גם לילדים שנמצאים בלב העימות באוקראינה. אנשי מקצוע אלה בשילוב הטכנולוגיה יוכלו להעניק טיפול רפואי מרחוק ועזרה נפשית מישראל".

פליטים אוקראינים ברומניה, 26 בפברואר 2022. Andreea Alexandru, AP
סיוע מיידי לילדים אוקראינים שנמצאים בלב העימות/AP, Andreea Alexandru

"ליווי מלא בהסתגלותו למדינה החדשה"

חברת גלובלדוטס (GlobalDots), הפועלת בתחום הענן ומתמחה באינטגרציית טכנולוגיות ענן ואינטרנט מתקדמות לבין עסקים, מסייעת לצוות הפיתוח שלה הנמצא באוקראינה.

"חלק מהנבחרת של גלובלדוטס נמצא בליבה של אוקראינה, ואנחנו מוטרדים מאוד ממצבם", מספר יובל רכלין מנכ"ל החברה. "כחלק מהמאמצים לסייע, הצענו לעובדים באוקראינה לעבור לכל אחד מהמשרדים שלנו ברחבי אירופה ולקבל תמיכה מלאה ברילוקיישן: תשלום על הלינה, אוכל ושאר פרוצדורות".

"בנוסף, בימים אלו אנחנו מסייעים למפתח שהחליט להימלט מאוקראינה לפולין עם תשלום מראש של המשכורת כדי לאפשר לו גישה מיידית למזומן, והוא כאמור מקבל מאיתנו ליווי מלא בהסתגלותו למדינה החדשה".

יובל רכלין. ליאת מנדל,
יובל רכלין/ליאת מנדל

"הזמננו אותם לישראל"

חברת גלאסבוקס (Glassbox) הישראלית החליטה להציע לכל עובדיה באוקראינה לעזוב את המדינה למדינה שכנה או לישראל, על חשבון החברה - טיסות, לינה ועוד. החברה שמונה 320 עובדים, מעסיקה באוקראינה 15 עובדים בתפקידי מפתחי פרונט אנד ואנשי QA.

רק לפני חודשיים נסעו עובדים בחברה לביקור של שבוע באוקראינה כדי לפגוש אותם. "המלצנו להם בחום רב, שאנחנו מאוד רוצים שהם יגיעו לישראל, כך גם נוכל להכיר יותר טוב את האנשים שאנחנו עובדים איתם מרחוק ברמה יומיומית", מספר ירון גואטה ה-CTO בגלאסבוקס. "לא הגבלנו את זה בזמן, הם יכולים להגיע לישראל לכמה שבועות, אנחנו לא יודעים כמה זמן זה הולך להימשך".

ירון גואטה. פרטי,
ירון גואטה ה-CTO בגלאסבוקס/פרטי

"המצב לא מאפשר לנו להישאר אדישים"

מלונות הבוטיק Savoy ו-14BY מציעים לארח בחינם את יהודי אוקראינה שנמלטו מהקרבות
בצל המאבק במזרח אירופה וניסיונות ההשתלטות של רוסיה על שכנתה, שני מלונות הבוטיק התל אביבים פותחים את שעריהם לעולים שבורחים מהמלחמה ועולים לארץ.

שני בתי המלון החליטו להפגין סולידריות ולהעניק שלושה לילות ללא עלות למחזיקי דרכון אוקראיני, שברחו מהמלחמה ועלו לישראל. החל מהלילה הרביעי, יאפשרו בתי המלון לעולים מאוקראינה שהייה במחיר סמלי של 200 שקלים ללילה.

כוכב אלקבס מנכ"לית מלונות Savoy ו-14BY: "המצב הקשה באוקראינה לא מאפשר לנו להיות אדישים, להביט מהצד על הנעשה ולשבת בחיבוק ידיים. לצערנו, כמדינה שעברה הרבה מלחמות ומבצעים צבאיים, אנחנו מבינים היטב מה עובר על האזרחים באוקראינה, לכן החלטנו לפתוח את שערי המלון שלנו ולסייע עבור יהודים שברחו מאזורי הקרבות ועלו לארץ".

מלון BY14. יחסי ציבור,
מלון BY14/יחסי ציבור

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully