וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סלט טונה: ועדת הכלכלה מעכבת את הורדת המכס

עודכן לאחרונה: 28.2.2022 / 15:53

דיון בוועדת הכלכלה שהייתה אמורה להפחית את המכס על ייבוא טונה, הפך לטעון וסוער במיוחד, ובסופו נשלחו אנשי האוצר להביא עוד נתונים. האם גם ועדת הכלכלה נכנעת לגורמים הריכוזיים במשק הישראלי, או שהיא פשוט דורשת מקצועיות מהפקידים?

רבע שעה בלבד בתוך הדיון בנושא יוקר המחיה בוועדת הכלכלה הספיקו ליו"ר, ח"כ מיכאל ביטון כדי להפסיק את הדיון ולנזוף בנציגי משרד האוצר שלא הביאו נתונים לדיון בנושא ההשלכות של ביטול המכסים על הצרכן.

ביטון שאל את נציג האוצר גלעד קצב: "האם בדקתם את ההתנהגות של השוק לאחר ביטול המכסים על הטונה והאם בדקתם כמה בסוף מגיע לכיס של הלקוחות וכמה ליבואנים?"

גלעד קצב השיב: "לגבי הפירוט של התכנית, אין לי פירוט של כל המכסים אך מדברים על מוצרי צריכה ומזון רבים".

ביטון המשיך להקשות: "איפה הטבלה? היא פורסמה?"

קצב השיב: "אין לי אותה. נוכל להעביר בהמשך, עיקר המוצרים בהם יורדו המכסים פורסמו לציבור במסיבת העיתונאים של רה"מ ושרי האוצר והכלכלה".

בשלב הזה ביטון איבד את הסבלנות ואמר לקצב: "אני אעשה הפסקה של רבע שעה תביא את הטבלה דחוף ונמשיך בדיון".

טונה בקערה. ShutterStock
מי ירוויח מהורדת המכסים? עושה רושם שהלוביסטים הצליחו לשכנע את ועדת הכלכלה/ShutterStock

היבואן נגד היצרן

אך הצעד הזה לא ממש הועיל לח"כ ביטון, כי גם אחרי רבע שעה באוצר לא הביאו את הנתונים. למרות הכל הדיון המשיך.

יעקב כהן מנכ"ל פילטונה הסביר מדוע הוא מתנגד להורדת המכסים על הטונה: "לפני חמש-עשרה שנים מחיר הטונה נע סביב חמישה שקלים ולאחר הורדת המכסים היא נמכרת גם היום במחיר שנע סביב חמישה שקלים. הצרכן לא נהנה מהוזלת המחירים אז איפה פה המאבק ביוקר המחייה? במידה ויוחלט להוריד את המכס המפעל שלנו בישראל יסגר והעובדים יפוטרו".

"צריך להבין", המשיך כהן "שבעבר היו בארץ חמישה מפעלים לייצור טונה ולאחר מכן המפעלים עברו לייבא וסטארקיסט סגרה את המפעל בשנת 2018 אנחנו המפעל היחיד שמייצר בארץ. בניגוד למפעלים שעברו לייבוא ביצענו מהלך הפוך, רכשנו ציוד חדש בעידוד משרד הכלכלה. אנחנו מחוללים תחרות מול היבואנים ובעיקר מול סטארקיסט שמחזיקה בנתח שוק של 40 אחוז".

המתחרה יוסי ויליגר, מבעלי חברת ויליפוד, אמר: "אין תעשיית טונה בישראל, בעבר הגנו על טונה שנארזת בישראל".

כהן לא נשאר חייב ואמר: "אתה היית במפעל שלי? ראית את המפעל שלי?"

ויליגר השיב: "מה שמעניין אותנו איך מוזילים את הטונה. אני למעלה מעשרים וחמש שנה בשוק הזה. יש עובדה גמורה שאין פה נושא של ביטחון לתעשייה הישראלית כי פה לא מגדלים טונה. היא מגיעה מחו"ל, חלק בקופסאות חלק באריזות. ברגע שאתה מוריד מכסים הקהל יהנה מהיקף של 80-90 מיליון שקל ירידה במחיר הטונה. היום המחיר של פילטונה יקר יותר מהמפעל שלנו שמייבוא טונה מחו"ל".

מיכאל ביטון 4. ראובן קסטרו
ח"כ מיכאל ביטון, יו"ר ועדת הכלכלה. התעמת עם נציגי האוצר. השאלה היא רק את מי זה משרת?/ראובן קסטרו

מי ירוויח מהפחתת המכסים?

המשך הדיון עסק בשאלה האם יש להגן על היצרנים המקומיים והאם ביטול המכסים ישפיע על המחירים שאנו משלמים על המזון או שבעלי העסקים, כלומר היבואנים, יהיו היחידים שייהנו מהם.

היו"ר ביטון המשיך בקו הקשוח מול נציגי האוצר: "נייר העמדה של מרכז מידע והמחקר של הכנסת מראה שלמרות הורדת המכסים, המחיר לא ירד אז מהיום לא אקרא מאמרים של הכנסת והלמ"ס?"

נועם דן נציגת האוצר השיבה: "ראינו הפחתה בריכוזיות וירידה בנתח השוק של היבואן המוביל. יכול להיות שזה בגלל המכסים. טונה נחשבת מוצר רגיש וקשה לייבא, ביטול המכס יאפשר כניסת שחקנים קטנים ובינוניים שעוד יותר יפחיתו ריכוזיות".

ביטון הקשה: "מה עמדתך בקשר שהייצור המקומי פחת והייבוא מחו"ל עלה ככה זה צריך להיות?"

דן השיבה: "במוצרים ששיעור הייבוא גבוה, רואים שישנה ירידת מחירים ועלייה בפריון התעשייה המקומית"

ביטון: "אני בעד יבוא במקום הנכון אבל לא במקום הלא נכון איך את מבטיחה שדיפלומט לא יקבלו את הכסף של המכסים?"

דן: "הנבואה לא ניתנה לי, אני לא יכולה לחזות כלום, אני יכולה להגיד שהרפורמה ביבוא תביא לכניסת שחקנים חדשים".

בשלב הזה מי שהתערב הוא ח"כ ניר ברקת, שמגיע לדיוני הוועדה באופן קבוע ומשתדל להביע את דעתו. ברקת שאל את נציגי האוצר האם זה נכון שהם מבקשים להגדיל את הייבוא החקלאי לשיעור של 50%?

קצב השיב: "לא שמנו יעד של כמות יבוא. את המספר 50 אחוז אני לא מכיר, זה לפי אמדנים של חקלאים. יכול מאוד להיות שהייבוא יגדל משמעותית הייבוא בישראל של פירות וירקות נמוך בצורה קיצונית".

ברקת: "הם מבינים שהם הולכים לחסל את החקלאות, זה יעד".

קצב השיב: "שיעור היבוא בישראל של פירות וירקות הוא מאוד מאוד נמוך. פחות מ-10%. באיחוד האירופי הייבוא הוא כ35%. היעד שלנו הוא לא להגדיל יבוא אלא להוריד מחירים".

ביטון אמר:" באירופה יש שלג כל הזמן אבל פה יש שמש חודשים רבים זה רע שאנחנו מספקים לעצמנו פירות וירקות? יש מצווה בתורה לייבא? למה יש לך יעד להגדיל יבוא? על בסיס מה?"

קצב השיב: "כשמסתכלים על מוצרים בהם הפחתנו מכסים רואים חד משמעית ירידה במחירים לצרכן לכן רוצים לקדם מחירים טובים".


בסיום הישיבה אמר ח"כ ביטון: "אנו פונים לממשלה רגע לפני שהיא מפחיתה מכסים ב-1.3 מיליארד שקל, לא לבצע את הפעולה לפני שהוועדה הבין-משרדית שהם הקימו לבחינת פערי התיווך תסיים את עבודתה. רק אז נדע איפה אפשר להוריד מכסים בלי לפגוע בצרכן או להעביר ככסף ליבואנים ששולטים בשוק.

אני מבקש מהאוצר, מרשות התחרות וממשרד הכלכלה לקחת את הטונה כמקרה בוחן: מי ירוויח כשתורידו 12 אחוזים אחרונים במכס. האם זה יהיה דיפלומט? יש סיכוי גבוה שכן.

אנו מבקשים לאוצר לשלוח לוועדה מיד עם הפרסום לציבור את רשימת הורדת המכסים. לבדוק אם נעשתה מחשבה מדוקדקת על כל מוצר".

כנס פסגת העסקים של קבוצת הג'רוזלם פוסט-מעריב 2022. מארק ישראל סלאם, לשכת העיתונות הממשלתית
אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר. קורא לשר האוצר להתערב/לשכת העיתונות הממשלתית, מארק ישראל סלאם

איגוד לשכות המסחר: "ליברמן, בטל את המכס מיד"

בעקבות דחיית המשך הדיון, יצא עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, בקריאה לשר האוצר בדרישה לבטל מיידית את המכס בשיעור 12% על יבוא שימורי טונה לישראל.

לין אמר שכל מי שקורא היום את מפת השינויים הגלובליים בתחום המזון חייב להבין שאין יותר מקום להפלות בשיעורי המכס בין יבוא טונה בגושים לבין יבוא טונה בקופסאות שימורים.
מול התייקרויות של חומרי גלם ומזון חשוב לאפשר יבוא חופשי ומוגבר של טונה לישראל. הטונה הוא מזון איכותי בעל ערך בריאותי גבוה, זול ועתיר חלבונים.

לין מדגיש כי "ביטול המכס בשיעור 12% על יבוא טונה בשימורים לישראל יבטל אפליה לא מוצדקת ובלתי סבירה בין יבוא טונה בגושים הפטור לחלוטין ממכס לבין יבוא טונה בקופסאות שימורים.
בישראל שמונה יבואנים של שימורי טונה ברמות איכות ומחירים שונות. והם מקיימים ביניהם תחרות אמת. ביטול המכס יוביל לכניסת יבואנים נוספים ולהפחתת מחירים לצרכנים וגם יגביר את הצריכה הביתית לפריט מזון חשוב זה".

לין מוסיף כי "הטענה שביטול המכס על יבוא טונה בשימורים תגרום לאיבוד מקומות עבודה מיושנת ואינה מוצדקת בעליל. ישראל כבר מזמן חדלה להגן על ציבור מצומצם של עובדים תוך פגיעה באינטרס של כלל הציבור. ביטול המכס לא יגרום לפיטורי עובדים. הוא רק יביא להגברת התחרות ולהתייעלות של כל אלה המייבאים טונה בגושים לישראל, והיקף יבוא הטונה לישראל וצריכתו תגדל".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully