וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הדברים שכדאי לדעת על הקשר הכלכלי בין רוסיה לעולם

רינת אשכנזי,קסם קרנות ETF

עודכן לאחרונה: 1.3.2022 / 11:54

סנקציות כלכליות הן הנשק היחיד שמפעיל העולם נגד רוסיה. אלא שגם בארסנל הזה יש נשק קל ונשק בלתי קונבציונלי, שנשלפים בהתאם לחומרת המצב ומתקיימים בתוך מערכת עדינה של איזונים ובלמים. הנה כל מה שרציתם לדעת על האקלים הכלכלי שבו מתנלת הלחימה באוקראינה

המשבר באוקראינה ממשיך לזעזע את העולם המערבי שמיום ליום מעלה הילוך בחומרת הסנקציות שהוא מטיל על רוסיה ומנהיגיה. בעוד שברור כי מטרת הסנקציות היא להעניש את התוקפת, כלל לא ברור אם ניתן יהיה למנוע collateral damage, "נזק משני", מעין פגיעת בומרנג במטילות העונש.

חשוב להדגיש, כי עוצמת "ההדף" תשתנה בין מדינה למדינה, בהתאם לסוג הקשר שלה עם רוסיה. מטבע הדברים, הרגישות של האיחוד האירופי, בדגש על גרמניה, הינה גבוהה יותר בהשוואה לארה"ב ולבריטניה.

נשיא רוסיה ולדימיר פוטין חותם על המקטע הראשון של צינור הגז "כוח סיביר" שיעביר גז לסין. הכפר אוס חאטין, 1 בספטמבר 2014. רויטרס
ולדימיר פוטין חותם על צינור הגז שמוליך גז טבעי מרוסיה לסין, 2014, בדיוק לפני שהחל לפגוע בריבונות האוקראינית בקרים/רויטרס

נפט וגז

רוסיה היא ספקית האנרגיה הגדולה ביותר של האיחוד האירופי. כ-40% מייבוא הגז הטבעי של האיחוד וכמעט שליש מייבוא הנפט הגולמי שלו מגיעים מרוסיה. ארה"ב, יצואניות האנרגיה והאיחוד האירופי דנים בימים אילו באפשרות להבטיח אספקת אנרגיה חלופית, אך אין ספק שהתלות ברוסיה שרירה וקיימת.

שילוב מצער של עתודות הגז הנמוכות מהרמות ההיסטוריות, לצד המחירים שזינקו בחודשים האחרונים, נותן לרוסיה מינוף משמעותי מול המערב. "האמת היא שלאירופה אין תחליף לגז רוסי", סיכמו לאחרונה ב-BCS Global Markets.

בינתיים המדינות נמנעו מהטלת הסנקציות על ספקיות הגז והנפט, אך לפי התחזיות, במקרה של המשך העימות, התרחיש עשוי להפוך לממשי. מחירי הגז הטבעי והנפט עלולים לזנק לגבהים חדשים וקיים חשש כי האיחוד האירופי יזדקק ל"החלטות קשות ויקרות" בנוגע לבלימת הביקוש התעשייתי והצרכני כדי לשרוד שיבושי אספקת גז בקנה מידה גדול.

יתרה מכך, למדינות כמו גרמניה יש מרחב תמרון מוגבל לעבור למקורות אנרגיה חלופיים בטווח הקצר, זאת לאחר שהתרחקו מכוח גרעיני ומפחם. החדשות הטובות הן שהחורף מתקרב לסיומו.

שדה חיטה. ShutterStock
מחיר החיטה נוסק ומתדלק את עליית האינפלציה/ShutterStock

מחירי הסחורות

שוק הסחורות החקלאיות, מחיטה ועד שמן דקלים, נמצא במגמת הנסיקה ואינפלציית המזון מעיבה על הכיס הצרכני ברחבי העולם ומתדלקת אינפלציה. מדד של עלויות המזון העולמיות שמחושב על ידי האו"ם הגיע לשיא בינואר, עוד לפני הפלישה.

המשבר באוקראינה הקפיץ את מחיר החיטה לרמה הגבוהה ביותר מאז 2012 והעתיד בלתי ידוע. משבר רוסיה-אוקראינה "מציב דאגה גדולה לשמן צמחי, חיטה ותירס", סבורים ב-Rabobank. "התחלנו את 2022 מעמדה של מלאי נמוך בסחורות חקלאיות רבות והמצב רק מחמיר".

אוקראינה ורוסיה מהוות כרבע מהסחר העולמי בחיטה, כחמישית ממכירות התירס וכ80% מיצוא שמן חמניות ברחבי העולם. עננה נוספת נמצאת בתחום הדשנים.

שוק זה כבר חווה פגיעה בשל צמצום אספקת האשלג מבלארוס לאחר הסנקציות של ארה"ב, כך שכל הפחתה של ייצוא חומרי הזנה ליבולים מרוסיה רק תגביר את המצוקה. במצב בו החקלאים מצמצמים את השימוש בדשנים, ניתן יהיה לצפות ליבולים נמוכים יותר, תוך כדי לחץ נוסף לעליית מחירי המזון ברחבי העולם.

ג'רום פאוול. Brendan Smialowski, GettyImages
ג'רום פאוול, יו"ר הפד. פחתו הסיכויים להעלאת רבית של חצי אחוז במרץ/GettyImages, Brendan Smialowski

סטגפלציה: עליית מחירים על רקע האטה בצמיחה

להתייקרות חשבון האנרגיה ומחירי המזון ולשיבושים בשרשראות האספקה צפויות להיות השלכות על קצב האינפלציה ומתוך כך על תוואי הריבית. במשך חלק ניכר מ-30 השנים האחרונות, חברות נטו לא להעביר עלויות אנרגיה גבוהות יותר על הצרכנים שלהן דרך מחירי הטיסות או מחירי מוצרים ושירותים אחרים עתירי אנרגיה.

בעולם של מחסור בהיצע ואינפלציה גבוהה יותר, החישוב שלהם יכול להשתנות כעת. האסטרטגים של בנק אוף אמריקה, למשל, כבר יעצו ללקוחותיהם להתחיל להיערך לסטגפלציה, שילוב של עליית מחירים והאטת הצמיחה, זיכרון עבר עמום שהעולם הספיק לשכוח.

בוול סטריט סבורים כי שוק הסחורות ידרדר את סביבת האינפלציה ויותיר את הפד behind the curve, כלומר הוא עלול להיות "יוני" מידי. הסיכויים להעלאת ריבית בחצי אחוז במרץ פחתו באופן משמעותי, אך בשווקים עדיין מעריכים כי הריבית תעלה ברצף מהיר וקצר.

אילוסטרציה. ShutterStock
חברות הדלק במערב הן החשופות ביותר לפגיעה כתוצאה מהסנקציות. ראויה לציון BP שהודיעה על מכירת אחזקותיה ב- Rosneft/ShutterStock

הסקטור העסקי

אוקראינה היא ביתן של כ-22 חברות זרות המנהלות כ-38 מפעלים שמייצרים, בין היתר, סחורות לתעשיית הרכב, רתמות תיל, אלקטרוניקה, מושבים ומוצרים אחרים, כך לפי UkraineInvest.

ברמת החברות, בשווקים מעריכים כי עננת האיום בסנקציות על ענף האנרגיה הרוסי מעיב על חברות מערביות בענף. BP, Shell, ExxonMobil, Glencore, Vitol, Trafigura ואחרות מוזכרות כרגישות יותר מאחרות בשל קשריהן העסקיים עם הענקיות הרוסיות כמו Gasprom ו-Rosneft. חברת BP כבר הודיעה כי תבטל את אחזקתה של כ-20% ב-Rosneft , שבה היא מחזיקה מאז 2013 - צעד אמיץ שכרוך בהפסד כספי עבורה.

לסנקציות על רוסיה צפויות גם השלכות על חברות מענפים נוספים. בין השמות הבולטים ניתן למצוא את Siemens, ענקית הייצור מגרמניה, את Pirelli, יצרנית הצמיגים האיטלקית ובעיקר את יצרניות הרכב כמו BMW, Renault, Volkswagen ו-Mercedes-Benz, כולן חשופות היום למגבלות על רוסיה בשל שרשראות היצור והאספקה המעורבות.

אדם נכנס למנהרה במכרה קובלט בקונגו, באתר שבו נכרה האורניום בעבור פצצות האטום הראשונות, 2004. AP
מכרה קובלט בקונגו, אפריקה. רוסיה כורה כ-4% מהקובלט בעולם, רכיב חיוני בסוללות - למשל של רכב חשמלי/AP

שוק הסחורות

ההפרעה באספקת סחורות וחומרי גלם מרוסיה ואוקראינה עלולה להחמיר מחסור עולמי במוליכים למחצה שכבר מעיב על עסקים ברחבי העולם. לפי Techcet, יצרניות המוליכים למחצה בארה"ב מייבאות גז ניאון ופלדיום המשמשים לייצור שבבים, כמעט אך ורק מרוסיה ואוקראינה.

לפי JP Morgan, חברת MMC Norilsk Nickel PJSC הרוסית כורה כ-40% מהפלדיום בעולם, המשמש גם בממירים קטליטיים להפחתת פליטת כלי רכב, וכן, כ-11% מייצור הניקל העולמי, המשמש לייצור סוללות נירוסטה וסוללות רכב חשמליות.

רוסיה כורה כ-4% מהקובלט בעולם, מרכיב נוסף בסוללה; כרבע מוונדיום, המשמש לייצור פלדה; וכ-3.5% מהנחושת. תעשיית המטוסים האמריקאית מסתמכת על רוסיה עבור הטיטניום המשמש במנועי סילון.

רק לפני שלושה חודשים חתמה בואינג על "מזכר הבנות" עם VSMPO-AVISMA, יצרנית טיטניום, ואישרה שהיא תישאר הספקית הגדולה ביותר למטוסי Boeing. טיטניום חיוני גם במוצרים מתוצרת Airbus, Rolls-Royce, General Electric ו-Pratt & Whitney.

מכולות בנמל רוטרדם בהולנד, 2006. AP
מכולות בנמל רוטרדם בהולנד: מדינות גדולות באיחוד האירופי חשופות לנזקים כתוצאה מהפסקת הייצוא לרוסיה/AP

שוק הייצוא

ברמת המאקרו, מדינות מזרח אירופה כמו ליטא ולטביה רגישות יותר לסנקציות כלפי רוסיה שמשמשת יעד ליצוא משמעותי עבורן. מדינות גדולות באיחוד האירופי כמו גרמניה וצרפת פחות חשופות מבחינת היצוא, כך גם ארה"ב.

רוסיה, לעומת זאת, על אף הניסיון לעבור לייצור מקומי, עדיין תלויה במערב. כך לדוגמה, היא מייבאת כ-20-30% מהאלקטרוניקה שלה מארה"ב ולחלק הזה אין כנראה תחליף הולם בסין.

ניתן לסכם כי ב-2022 העולם קיבל תזכורת כואבת לכך שבעולם הגלובלי "העונש" הכלכלי, צודק ומוסרי ככל שיהיה, עלול להתחלק במידה כזו או אחרת בין כול תושבי הכפר הגלובלי, בלי קשר לחטאיהם.

רינת אשכנזי, מנהלת מחקר מדדים בקסם ו-EFE מבית אקסלנס. תומי הרפז,
רינת אשכנזי, מנהלת מחקר מדדים בקסם קרנות ETF/תומי הרפז

הכותבת, רינת אשכנזי, היא מנהלת מחקר מדדים בקסם קרנות ETF

המידע המוצג מסופק ע"י קבוצת קסם (להלן: "קסם") מקבוצת אקסלנס השקעות בע"מ (להלן: "אקסלנס") כשירות לקוראים למטרות אינפורמציה בלבד, ואינו מהווה תחליף לייעוץ השקעות או שיווק השקעות בידי בעל רישיון עפ"י דין המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח. אין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה ו/או החזקה של ניירות הערך ו/או הנכסים הפיננסים הקשורים למידע המוצג. אין לראות באמור מידע שלם וממצה של כל ההיבטים הכרוכים בנושא. לחברות מקבוצת אקסלנס וקסם עשוי להיות עניין במידע המוצג. המידע האמור מבוסס על הנחות ועשוי להשתנות מעת לעת. במידע עלולות ליפול טעויות וכן לחול שינויי שוק. הנתונים נכונים למועד פרסומם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully