וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עכשיו זה רשמי: ייבוא מוגבר מביא לירידת מחירים

עודכן לאחרונה: 1.3.2022 / 11:13

דוח חדש של מרכז המידע והמחקר של הכנסת מאשש את התחושה של כולנו: העלייה במחירים בשנה האחרונה נבעה בעיקר בשל שיבושים בשרשראות האספקה. לידיעת חברי הוועדות השונות בכנסת: הקלות על הייבוא יובילו לירידת מחירים

דוח חדש של מרכז המידע והמחקר של הכנסת מאשש את התחושה של כולנו: העלייה במחירים בשנה האחרונה נבעה בעיקר בשל שיבושים בשרשראות האספקה

בעוד שהאוצר מקדם תוכניות חדשות להורדת מכסים ולפתיחת השוק לתחרות ובכנסת מקיימים דיונים ערים בנושא האם הדבר יוביל להוזלת מחירים או שמא לעשיית עושר נוסף בידי בעלי ההון, מחקר חדש של מרכז המידע והמחקר של הכנסת מראה באופן די ברור כי עליית המחירים בשנה האחרונה נבעו בעיקר בשל שיבושים באספקה ובייבוא מחו"ל.

מהמחקר שנכתב על ידי עמי צדיק ממרכז המידע והמחקר של הכנסת - ואמור לשמש את ועדות הכספים והכלכלה בדיוניהן בנושא, עולה כי הסיבה מרכזית לעליית מחירים בישראל בשנת 2021 הייתה עליה במחירי מוצרי יבוא, כמו אנרגיה וסחורות אחודות, אשר השפיעו באופן ישיר (כמו בייבוא של מוצרי צריכה) או באופן עקיף (כמו בייבוא חומרי גלם ומוצרי השקעה) על השינוי במדד המחירים בישראל.

מוצרים בקופסאות. ShutterStock
שיבושים בשרשרת האספקה מעלים את המחירים, האם הקלה על הייבוא תוריד אותם?/ShutterStock

הקלות בייבוא מביאות לירידת מחירים

הממצאים מלמדים כי בשנים האחרונות פתיחות גבוהה לייבוא, באמצעות רפורמות שונות שעיקרן הפחתה או ביטול של מכסי מגן, הובילה לשינוי מתון או אף לירידה במדד המחירים לצרכן. בשנת 2021 התהפכה המגמה - שיבושים בשרשרת האספקה העולמית ועלייה במחירי סחורות אחודות ושינוע ימי, לצד גידול בביקושים עקב התאוששות ממשבר הקורונה, הובילו לעליית מחירים בישראל.

חשוב לציין כי בדיון על מחירי מוצרים ושירותים יש להבחין בין שינוי במדד המחירים לצרכן בתקופה נתונה לבין רמת המחירים בנקודת זמן מסוימת.

עוד עולה מהמחקר כי בכל מדינות ה-OECD מדד המחירים לצרכן בשנת 2021 עלה בקצב גבוה יותר בהשוואה לשנת 2020 .בעוד שבישראל עלה המדד בשנת 2021 ב-2.8% ,בהשוואה לירידה של 7% בשנת 2020 ,פער של 3.5 נקודות אחוז. בממוצע ה-OECD עלה המדד בשנת 2021 ב-6.6% , בהשוואה לעליה של 1.2% בשנת 2020, פער של 5.3 נקודות אחוז.

לפני שמחליטים האם לפתוח את המשק לייבוא מוצרים מחו"ל, כדאי שחברי הכנסת יהיו ערים למחקרים שנערכים אצליהם במשכן. לאחר שבדיון בוועדת הכלכלה טענו חלקם כי פתיחת המשק לייבוא מוגבר באמצעות ביטול מכסים, רק תוסיף על רווחי היבואנים ולא תתבטא בירידת מחירים לצרכן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully