וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אוקראינה? מקום לא מסוכן: המאבק בין עובדי משרד החוץ לאוצר

עודכן לאחרונה: 1.3.2022 / 12:46

עובדי משרד החוץ נמצאים בחזית המאבק לחילוץ ישראלים ויהודים מאוקראינה, אבל הראש שלהם נתון לא רק לקרבות בין פוטין לזלנסקי, אלא גם בין ועד העובדים למשרד האוצר. לקראת הפגישה המכרעת בין הצדדים, ניסינו להבין על מה המחלוקת ויגילינו שאוקראינה היא "מקום לא מסוכן"

בתחילת פברואר נסגרה השגרירות הישראלית בקייב. לא פוטין היה האחראי לסגירתה וגם לא זלנסקי ואפילו לא יאיר לפיד, אלא משרד האוצר הישראלי, שדרש מעובדי השגרירות להחזיר רטרואקטיבית את תוספת הסיכון שקיבלו בשנת 2021, שעומדת על 4% משכרם, בטענה שקייב לא נחשבת למקום מסוכן.

במשכורת ינואר, ששולמה בתחילת פברואר, גילו העובדים שהתוספת נוכתה משכרם ולא נותר ממנו כמעט דבר. קצין המנהלה של השגרירות, למשל, נדהם לגלות שתלוש השכר שלו עומד על מאה דולר בלבד. ככה זה כשמשרתים ב"מקום לא מסוכן"

ועד עובדי משרד החוץ, שמנהל כבר 11 שנים ברציפות כמעט סכסוך עבודה עקוב עיצומים ושביתות, החליט לסגור לאלתר את שערי השגרירות. רק אחרי התערבותו של שר החוץ, יאיר לפיד, ששוחח ישירות עם שר האוצר, אביגדור ליברמן, הכסף הוחזר, אבל תוספת הסיכון ל- 2022 בוטלה.

על רקע הקרבות הקשים באוקראינה, ההחלטה הזאת, כמובן, תמוהה ומופרכת לחלוטין ואולי בעיקר מבטאת את היחס שלו זוכים עובדי משרד החוץ מעמיתיהם באוצר.

בשעה שעובדי משרד החוץ עובדים סביב השעון במעברי הגבול ומסייעים בהוצאת ישראלים מאזורי האש באוקראינה, מאיים הוועד לשתק את פעילות המשרד אם לא יבוא סוף ליחס המתעמר, לטענתם, שלו הם זוכים ממשרד האוצר. ביום רביעי (מחר) אמורה להתקיים פגישה מכרעת בין הצדדים.

פליטים שברחו מאוקראינה סמוך למחסום הגבול במדיקה, פולין, 1 במרץ 2022. רויטרס
נמלטים מאוקראינה בסיוע עובדי משרד החוץ (אילוסטרציה)/רויטרס

מה קרה למעטפת?

ההסכם הקיבוצי האחרון עם עובדי משרד החוץ נחתם בשנת 2017 ועסק בשכר בלבד ולא במעטפת של תנאי ההעסקה של העובדים, שכוללת זכאות ל"תוספות ייצוגיות", מימון לימודים למשפחות, לימודי שפה, אירוח ועוד. במשרד האוצר החליטו לטפל לעומק במעטפת והתחילו לנכות מס ולקצץ בתנאים הנלווים שהיו לעובדים לפנים. הסוגיה הגיעה לבית הדין לעבודה ולפני שבועיים ניתן פס"ד הקובע שלמדינה אין זכות לפגוע בתנאי העובדים ללא קיום מו"מ כדין.

"המעטפת שמקבלים העובדים" אומר יוסי לוי-ספרי, יו"ר ועד עובדי משרד החוץ, "יכולה להגיע לשליש משכרם ובאוצר החליטו לחייב אותנו במס, דבר שלא היו מעיזים לעשות למי שמשרתים במוסד, או למשל לחברי הכנסת. לדוגמא, ילדי השליחים לומדים במסגרות פרטיות, שהמדינה מממנת. עובד מפסיד משכורת בשנה אם הוא צריך לשלם עליהם מס. ביטלו גם את מימון הטיסות לעובדים רווקים לארץ.

"המעטפת במדינות קשות היא יותר מהכרחית ובאוצר איבדו את הבלמים. זה הגיע לכדי כך שהשבוע פנו אלי מהנהלת המשרד כדי לעזור לשכנע עובדים לצאת לגרמניה ובריסל. אנשים לא רוצים לעבוד בחו"ל כי זה לא משתלם להם".

הושלם פינוי שגרירות ישראל באוקראינה
22.2.22. רויטרס
22.2, פינוי שגרירות ישראל בקייב. "מקום לא מסוכן" קבעו באוצר/רויטרס

"שיאני השכר במגזר הציבורי"

למרות טענות הוועד, גורמים שמעורבים במו"מ מתארים מציאות שונה כמעט לחלוטין וטוענים שעובדי משרד החוץ משתכרים משכורות גבוהות שיכולת להגיע בקלות ל - 30,000 שקלים. "נכון שקובץ תנאי השירות במערכת הממוחשבת לא התעדכן זמן מה", אומרים שם, "אבל הוא כבר טופל ועודכן, וכן - יש תשלומים מחוץ לתלוש שלא מוסו והגיע הזמן למסות אותם".

זה נשמע כמו התחשבנות קטנונית ומיותרת
"להגיד שהאוצר הולך על קטנות? השליחים מקבלים שכר גבוה, הם שיאני השכר במגזר הציבורי יחד עם הרופאים, מימון בבתי ספר, שכר ייצוג של 3,000 שקלים לאירוח".

אם אני מארחת חברים בבית זה עולה לי הרבה יותר, שלא לדבר על ארוחה רשמית של מדינת ישראל, שצריכה להיות מכובדת
"בסוף יש עניינים שלא קשורים אלינו אלא, אל הנהלת המשרד שלא מעדכנת את העובדים בהחלטות שמתקבלות ויש שם אנשים שאמונים על זה. באמת שאנחנו לא מצליחים להבין מה בדיוק הבעיה ומה הם רוצים. מדובר בהגזמה פראית. כשמדברים עובדים סוציאליים ופסיכולוגים כואב לנו הלב, זה בטח לא המקרה".

נמלטים מהלחימה, גבול אוקראינה- פולין,27 בפברואר 2022. יואב איתיאל
הבריחה באוקראינה. עובדי משרד החוץ נמצאים כדי לסייע, אבל מזהירים: "גם לזה יהיה סוף"/יואב איתיאל

בני הזוג לא עובדים בחו"ל

יוסי לוי-ספרי מוכן לפרט ואפילו נותן דוגמא אישית. "אני עובד מדינה בדרג בינוני וביחד עם בן הזוג שלי אנחנו מצליחים להביא הביתה בסוף החודש כ- 25,000 שקלים נטו.

בחו"ל הוא לא עובד, או מוצא עבודה חלקית, הזכויות הפנסיוניות שלו נפגעות, הקריירה והיכולת למצוא עבודה כשהוא חוזר הביתה, ונטל הפרנסה של המשפחה נופל עלי. הפגיעה הכלכלית גדולה מאוד ואין פיצוי הולם. ותיקי המשרד מספרים איך היו מושכים אחד לשני בשערות כדי לצאת לשליחות באריתריאה, שלא נחשבת ליעד נחשק, והיום אין סיכוי שמישהו וותיק יצא לשם וישלם את המחיר.

"יש גם את עניין ההעסקה בארץ. מטה משרד החוץ עובד 24/7. אני אחראי על אמריקה הלטינית וכשאני מגיע הביתה הנציגויות שם רק מתעוררות, אז עובדים לתוך הלילה. בחו"ל העובדה גלובלית ואני אמור לעבוד לפי שעות, רק שאף אחד לא משלם לי שעות נוספות או כוננות.

"אם יש חיתוך מצב במשרד החוץ, עולים עשרות עובדים בזום בשבת, שצריכים להתעדכן, לקרוא חומר ולהציג דברים מול כולם, גם זה נעשה ללא תגמול. המסירות של העובדים הייתה ותישאר", מדגיש לוי-ספרי, "לא חשבנו לעצור לרגע את הטיפול באוקראינה, אבל גם לה יהיה סוף".

הזוג אוקנין בארץ , 18 בנובמבר, 2021. משרד החוץ, משרד החוץ
בני הזוג אוקנין נוחתים בישראל. לדביר עובדי משרד החוץ, השליחים שחילצו אותם קיבלו משכורת בלירה טורקית, למרות שזו נשחקה ב-50%/משרד החוץ, משרד החוץ

בין לפיד לאוקנין

אם משרד האוצר אשם, למה הפצתם סרטונים ארסיים נגד שר החוץ יאיר לפיד?

"זה היה בהומור, רצינו שהוא יירתם לעניין וזה כבר לא רלוונטי. שר החוץ והמנכ"ל אמרו בעצמם שהם תומכים בנו ושהמאבק שלנו צודק. תפקידו של השר הוא לנהל את המשרד ולפתור את הבעיות האקוטיות ואנחנו מצפים מלפיד שיפתור אותן. מה שקורה כל פעם, שהמשרד נכנס לאטרף סביב סוגיית העסקה שטותית כזאת או אחרת. במקום שנתעסק בעבודה אנחנו מתעסקים בהתנפצות מול משרד האוצר.
"אני אתן עוד דוגמא. כולם זוכרים את הזוג אוקנין שנכלא בתורכיה. בקונסוליה הכללית באנקרה התאבדו על האירוע ועשו כל מה שאפשר כדי לסייע לזוג. שער המטבע התורכי באותה תקופה קרס ב - 50% ואת מי שכחו? את השליחים, שקיבלו את השכר בלירות טורקיות ולא נשאר להם כסף, למרות שההסכם מ- 2017 הוא בשקלים. אמרנו, בסדר, נבוא לקראתכם, תשלמו בדולרים. עד שזה קרה עברו כמה חודשים טובים, חודשים שבהם המערכת הייתה מוטרפת בגלל ארבעה שליחים של משרד החוץ".

הכניסה לקונסוליה בניו יורק אחרי שעובדי משרד החוץ הודיעו על שביתת פתע 30 באוגוסט 2018. -, מערכת וואלה! NEWS
הקונסוליה הישראלית בניו יורק מושבתת בשנת 2018. מאבק שנמשך כבר 11 שנים/מערכת וואלה! NEWS, -

"חצופים, אבל ננסה לפתור"

ונחזור רגע לאוקראינה ולשליחים שנמצאים בנקודות הגבול מסביב לשעון ומסייעים לחלץ ישראלים מקו האש. בני משפחותיהם פונו מקייב בשבת שלפני פרוץ הקרבות לפי הוראת משרד החוץ, הילדים הוצאו מבתי הספר והגנים מהיום להיום.

כשהגיעו לארץ שוכנו לחודש במלון, וקיבלו הודעה שבחודש השני עליהם להשתתף ב- 10% מהעלות ובזה שאחריו ב- 20% ואם הלחימה תימשך, החל מהחודש הרביעי יאלצו למצוא לעצמם דיור על חשבונם. גם גני הילדים ועל ההצטיידות הראשונית, החל מכלי מיטה, דרך סכו"ם ועד חומרי ניקוי וכלים שכולם נמצאים באוקראינה, כיוון שאי אפשר להעביר אותם לארץ, הם צריכים לשלם בעצמם.

כאמור, הוועד, שזועם על ביטול הפגישה שהייתה אמורה להתקיים אתמול עם הממונה על השכר באוצר, מאיים לשתק את משרד החוץ אם הפגישה ביום רביעי עם נציגי האוצר לא תעלה יפה.

הגורמים המעורים במו"מ אומרים שישמחו לשמוע את הטענות שלהם ולמנוע שביתה. "ננסה להבין מה הם בדיוק רוצים, כי תנאי הרווחה של עובדי משרד החוץ מדהימים: שוברים לסטימצקי, אירועי בר מצוה ממומנים, כשעובדים במגזר הציבורי אומרים תודה אם נותנים להם שובר לארוחת בוקר בחג. האוכלוסייה הזאת חצופה, אבל ננסה לפתור את זה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully