וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"תהיה חזרה לצניעות בהייטק, פחות סופ"שים בסנטוריני"

עודכן לאחרונה: 1.3.2022 / 15:20

אבנר סטפק - מבעלי מיטב דש, וחן עמרני - מנהל השקעות בכיר במיטב דש, במפגש עם לקוחות הייטקזון: "חברות היי-טק ישראליות רבות חשבו שאם רק ישימו ברקס על הוצאות השיווק, הן יעברו לרווחיות, אבל התזה הזו קורסת"

הסיפור המרכזי להבנת הקריסה של מניות הטכנולוגיה הישראליות זה המעבר האסטרטגי, אחרי שנים, ממכפיל הכנסות למכפיל רווח. זה קורה אחרי שנים שבהן התרגלנו שחברות כמו וויקס או פייבר ממשיכות להפסיד רבעון אחרי רבעון, אבל ההכנסות שלהן צומחות בקצב מרשים. החברות האלו כל הזמן סיפרו לנו שאם ישימו ברקס על הוצאות השיווק, הן מיידית יעברו לרווח.

אבל בחודשים האחרונים אנחנו רואים שהתזה הזו קורסת, חברות גילו שהן לא יכולות לעבור לרווח בקלות. בחלק מהחברות היה גם בלוף, שקר לבן, בחישוב העלויות פר הבאת לקוח. עכשיו, כשהשוק כבר לא מאמין להן, מגיע המבחן של החברות האלו ב-2022. זה יתרחב בקרוב, למעשה כבר התחיל, לגיוסי ההון הפרטיים בהיי-טק. בישראל יש בעיה קשה ברמות השכר הגבוהות מאוד בהיי-טק".

את הדברים הללו אמר אבנר סטפק, מבעלי מיטב דש, במפגש עם לקוחות הייטקזון. חן עמרני, מנהל השקעות בכיר בחברה, הוסיף: "ב-2021 חברות נסחרו במכפילי הכנסות של 40 כשהן לא הצליחו להראות דולר אחד של רווחיות. כשחברה אומרת שתתחיל להראות רווח רק ב-2027, אנליסטים לא יודעים איך לאכול את זה.

המודל הזה קרס כשהריבית התחילה לעלות, כי פרמיית הסיכון עולה עם חברות שיתחילו להרוויח רק בעוד כמה שנים. ככל שהפד יהיה אלים יותר ברצון שלו להעלות ריבית, כך נתקרב ליום שבו ארצות הברית תתקרב למיתון. בארה"ב מדברים כיום על שבע העלאות ריבית עוד השנה, אנחנו פחות רואים את זה מתנהל בקצב מהיר כזה".

בנוגע להשפעת המשבר על השוק, אמר סטפק: "המשבר במניות הטכנולוגיה לא מתורגם מיידית לחברות ההיי-טק עצמן. תעשיית ההון סיכון גייסה ערמות של כסף, עשרות מיליארדי דולרים - והיא צריכה להשקיע את הכסף הזה. הירידה הצפויה בשווי החברות הפרטיות תקרה עוד 2-3 חודשים, ואנחנו נראה ירידה בהיקף גיוסי ההון הפרטיים. הירידה החדה תגיע ברבעון השני של 2022.

"השינוי השני צפוי להתרחש בתחום השכר, וכאן אני רוצה קצת להרגיע. נכון שיש טרללת בתחום הזה, אבל בהיי-טק הישראלי יש מחסור אמיתי בעובדים, בכל הרמות ובכל המחלקות. עם זאת, אנחנו כן נראה בהתחלה בהתמתנות של קצב העלייה בשכר ויהיו חברות שייסגרו.

קשה בשלב זה להעריך אם המשבר הנוכחי בהיי-טק יהיה דרמטי או ייעצר כאן, אבל אם אתם שואלים את עצמכם אם אתם או ילדיכם צריכים להמשיך לתכנן לעבוד בהיי-טק, התשובה היא עדיין כן. אני לא חושב שצריך לדאוג ברמת הביטחון התעסוקתי ולא רואה פיטורים חוצי סקטור, כמובן שיהיו חברות שיפטרו ברמה הנקודתית. עם זאת, תהיה ככל הנראה חזרה מסוימת לצניעות, עם פחות מסיבות חברה במיליוני דולרים או סופי שבוע במלונות יוקרה".

  • עוד באותו נושא:
  • הייטק

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully