וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"הבניינים המסוכנים למגורים הפכו למגדלי יוקרה"

עודכן לאחרונה: 2.3.2022 / 12:53

בשנים האחרונות מדובר לא מעט על התחדשות עירונית. מדובר בהליך שלוקח שנים ארוכות וכולל לא מעט קשיים ואתגרים. האם זה היה שווה את ההמתנה הארוכה? הדיירים בפרויקט מונוסון ביהוד, גרו בדירות שאינן ראויות למגורים ועכשיו הם גרים "במגדלי יוקרה" כהגדרתם. סיפור הצלחה

לפני מספר שנים, הדיירים בשכונת מונוסון ביהוד עמדו חסרי אונים: הבניין שלהם החל להתפורר, טיח נפל מהקירות, והבניין כולו איים לקרוס. העירייה כבר הודיעה לדיירים כי ככל הנראה הם יצטרכו בעתיד הקרוב לפנות את הבניין מחשש לקריסה. 200 הדיירים במתחם חששו לחייהם והבינו שהם חייבים לעשות מעשה.

הריסת פרויקט מונוסון. ללא,
הבניינים בפרויקט מונוסון. הדיירים: "בניין לא ראוי למגורים. היו נזילות, קירות מתפוררים"/ללא

אפי כץ, הבעלים של חברת ענב נדל"ן המתמחה בפרויקטים של פינוי בינוי והתחדשות עירונית, לקח את המושכות לידיים בשיתוף פעולה מוצלח יחד עם חברת אשדר ועם נציגות הדיירים וחברת אשדר, הצליחו להתגבר על האתגרים והקשיים הרבים שליוו את הפרויקט השאפתני שהופך כעת לסמל של הצלחה כבירה. 200 המשפחות שפונו כבר גרים בבית חדש ומשודרג, ואליהם הצטרפו 420 משפחות נוספות.

שמוליק בכר בן 50 נשוי + 2, נכנס לבית החדש כבר לפני שנים. שמוליק ובני משפחתו היו בין הראשונים שזכו לחזור "הביתה". שמוליק מספר: "היה לנו תהליך מהיר יחסית. מרגע שפינו אותי, תוך 3 שנים כבר היינו בבית החדש.

שמוליק בכר ואבי כהן פרויקט מונוסון. ללא,
שמוליק בכר ואבי כהן, דיירי הפרויקט: "מרגע שפינו אותנו, תוך 3 שנים נכנסנו לבית החדש"/ללא

את הדירה הישנה שמוליק מתאר כ:"אלטזכן, רעועה, בניין בסיכון - לא ראויה למגורים. היו נזילות, קירות מתפוררים. אם לא היינו יוצאים לפינוי בינוי, העירייה הייתה סוגרת את המתחם בגלל הסכנה שהייתה בו.

שמוליק גם מספר על העבודה מול אפי כץ וחברת ענב נדלן: "כל דבר שביקשנו, טופל בצורה הטובה ביותר. היה תענוג לעבוד מולם. המלצתי עליו לעוד פרויקטים בסביבה, אפי כץ הוא האדם שיכול להוציא לפועל פרויקטים מורכבים של פינוי בינוי.

אפי כץ מניח אבן פינה מונוסון. ללא,
אפי כץ בהנחת אבן הפינה לפרויקט מונוסון/ללא

באילו קשיים נתקלתם בדרך?

התהליך המקדים לפינוי לקח מספר שנים בגלל דיירים סרבנים שתקעו את הפרויקט - חשוב להדגיש שלא היה לזה שום קשר ליזם שעשה הכל כדי לגשר ולפשר בין הצדדים כדי שהפרויקט יצא לפועל במהירות האפשרית.

האם זה היה שווה את זה?

ברור. תבואו ותראו. זה בית מלון בתוך העיר. כל בוקר שאני קם, אני מברך את ענב שבנתה לנו פרויקט מדהים. בלעדיי אפי כץ, לא הייתי מגיע לדירה כזאת ששווה היום 4 מיליון שקל.

לובי בפרויקט מונסון. איציק סינטוב,
הלובי בפרויקט מונוסון/איציק סינטוב

אילו טיפים יש לך לאנשים ששוקלים הליך של פינוי בינוי?

שלא יפסידו את הזדמנות חייהם, בפרויקטים כאלה יש הרבה בעלי אינטרסים אישיים שמנסים לחבל בפרויקט אל תתנו לרעשי רקע של גורמים בעלי אינטרס לעכב את הפרויקט, זו הזדמנות חד פעמית. זה כמו זכיה במפעל הפיס.

מה יש לך להגיד לאנשים שחוששים להתחיל את התהליך?

תבואו לבקר בפרויקט המדהים של נווה מונוסון. גרנו בבניינים שאינם ראויים למגורים ויש בהם סכנת חיים, ובזכות היוזמה של חברת ענב , הם הפכו למגדלי יוקרה בשכונה עם איכות חיים גבוה.

יקי צוויג בן 71, נשוי + 2 ו-7 נכדים נכנס אף הוא יחד עם בני משפחתו לדירה החדשה לפני כשנה.
את הדירה הקודמת יקי מתאר במילים קשות: "הדירה הקודמת הייתה ג'יפה וסכנת נפשות. אין מילים אחרות לתאר אותה. גרנו בבית ישן מאוד בן 42 שנה (משנת 1974 עד שנת 2016)
הדירה הישנה נבנתה בשיטה טרומית - רכיבי בניין מוכנים המיוצרים במפעל ומובאים לאתר הבנייה. בגלל שיטת הבנייה, היה מאוד בעייתי לשים אפילו מזגנים. לא היה אפשרי לתלות תמונות - כדי לתלות תמונה קטנה היינו חייבים לקדוח בקיר. הדירה הייתה 75 מטר מרובע, הוספנו 35 מטר נוספים והפכנו את הדירה ל 113 מטר ובשלב מסויים תוספת הבנייה התחילה להיפרד מהבניין הישן ונהיה רווח בבניין"

יקי מוסיף בטון ספק מובך ספק חרד: "אם היה נופל לך מזלג בבית, היית יכול למצוא אותו אצל השכנה. ממש היה סכנת נפשות לגור שם. מהנדס העיר אמר שהבניין מסוכן למגורים - כי גושי טיח היה נופלים בלי התרעה מוקדמת, כולנו הרגשנו סכנת חיים לגור שם. הרבה מאוד דיירים עזבו לשכירות והשאירו את הדירה שלהם מאחור. בבניינים לידנו הביוב התנתק מהבניין.

כמה שנים לקח התהליך?

זה לקח הרבה מאוד שנים בגלל גורמים אינטרסנטים שלא ראו בטובת הדיירים. מי שהתחיל את הפרויקט וחלם בגדול, היה אפי כץ. הוא היה קשוב מאוד לאורך כל התהליך, סייע איפה שהוא יכול, ויצא מגדרו כדי לפתור כל בעיה שהייתה לאורך הדרך ובלי עין הרע היו הרבה מאוד תקלות שלא היו תלויות בו. הוא היה המגשר בין הגורמים השונים - הכל כדי שהפרויקט יתקדם כמה שיותר מהר.

מונוסון 5. איציק סינטוב,
אחד מהבניינים בפרויקט מונוסון/איציק סינטוב

גם אל צוויג הפנינו את אותן שאלות בדיוק:

באילו קשיים נתקלתם בדרך?

היו התנגדויות, היו דיירים סרבנים שתקעו את הפרויקט, היו ניסיונות של גורמים שונים לחבל לנו בתהליך. בשלב מסויים הממשלה קיבלה החלטה לאחד רשויות ואנחנו מועצה מקומית נווה מונוסון התאחדנו עם העיר יהוד במקביל הייתה דרישה לשלב בתוך המבנים דירות קטנות לזוגות צעירים מבלי להוסיף שטח לבניין. כל הסוגיות הללו עיכבו שנים רבות את הפרויקט.

האם זה היה שווה את זה?

היה שווה הכל. לא היה אפשרי לגור בדירות הישנות שלנו ואם היינו ממשיכים לגור שם זה היה נגמר באסון. היום כשאני בבית החדש, אני שמח שזה מאחורינו.

פרויקט מונוסון. איציק סינטוב,
פרויקט מונוסון: שיתוף פעולה מוצלח של החברות ענב נדלן ואשדר/איציק סינטוב

אילו טיפים יש לך לאנשים שעומדים בפני תחילת התהליך?

לבחור עורך דין טוב: יש עורכי דין שאמורים לייצג את הדיירים ובסוף בשורה התחתונה הם פוגעים באינטרסים של הדיירים. במקום שעורך הדין יהיה ב 100% מזוהה עם האינטרסים של הדיירים, הוא הופך את הדיירים לבני ערובה עבור טובתו האישית.

מה יש לך להגיד לאנשים שחוששים להתחיל את התהליך?

אל תחששו. בסוף זה שווה הכל. מדירה שהיא סכנת חיים, היום אנחנו ישנים בשלווה בבית החדש שלנו. זה נכון, יהיו גורמים שעבור בצע כסף ינסו לחבל לכם בפרויקט. אבל תלמדו מהטעויות שלנו: שימו לב לבחירת העורך דין, היזם, קחו מפקח, ותוודאו שאתם מקבלים שכר דירה הולם בעבור התקופה שבה הבניין נבנה. רצוי להתייעץ עם שמאי בנושא, מההליך שעברתי בפרויקט כנציג דיירים יש לי דוקטורט בנושא פינוי בינוי.

שוחחנו גם עם רוני שפייזר, בן 52 נשוי + 3, שעומד לקבל את הדירה החדשה שלו בשבוע הקרוב וההתרגשות רבה. רגע לפני המעבר לבית החדש, רוני מספר לנו על הבית הקודם שעזב ועל ההתרגשות לקראת חזרה לדירה שונה לגמרי מזו שעזב:

"גרנו בדירה קטנה, ישנה ומסוכנת למגורים, בבניין ישן, וברמת תחזוקה נמוכה. מדובר בבניינים בני כ-50 שנה, על כל המשתמע מכך."

כמה שנים לקח התהליך?

"הפרויקט שלנו היה בין הראשונים בארץ. לא ידעו איך לאכול את התכנון והבירוקרטיה. היו קשיים נוספים עם בעלי זכויות בפרויקט שהערימו קשיים רבות. בתוך 5 שנים מרגע שפינו אותי מהדירה, אני עתיד לקבל בשבוע הקרוב את הדירה החדשה ואני שמח מאוד שזה קורה למרות הקשיים שניסו להערים בדרך גורמים שונים."

באילו קשיים נתקלתם בדרך?

"קשיים תכנונים ומשפטיים, היו קשיים מצד הרשויות, בעלי זכויות, ובגדול כמעט כל קושי אפשרי. לשמחתי היזם שלנו אפי כץ עשה מעל ומעבר בכדי לפתור את כל האתגרים שהיו בדרך עד לשלב מסירת הדירה.

האם זה היה שווה את זה?

"ברור, אין שאלה בכלל. מדירה קטנה ומסוכנת למגורים, אנחנו עוברים לבית הרבה יותר גדול עם מרפסת, חניה, מחסן, בית מודרני וחדשני שחלמנו עליו מספר שנים."

עוד מונוסון. איציק סינטוב,
מבט מלמעלה, פרויקט מונוסון/איציק סינטוב

אילו טיפים יש לך לאנשים שעומדים בפני תחילת התהליך?

"הלקח הכי משמעותי שהבנתי מהתהליך זה המורכבות שפרויקטים מהסוג הזה יוצרים והצורך ביזם יצירתי שמסוגל לבוא ולהציע לכל הצדדים פתרונות לטובת התקדמות הפרויקט. לשמחתי הרבה היזם שלנו אפי כץ היה מאוד יצירתי והפרויקט הזה הסתיים על הצד הטוב ביותר בזכותו."

עד כמה הרגשת שהיזם שבנה את הפרויקט נתן לך מענה לאורך הדרך?

"אני אתן דוגמה: הייתה מורכבות גדולה עם בעלי זכויות כי יש כאלה שהסתכלו על מה אחרים מקבלים וניסו למקסם את הרווח שלהם אפילו שלא הגיע להם. היזם שלנו הצליח להגיע לעמק השווה גם אם זה דרש ממנו לפעמים לעמוד על רגליים אחוריות."

מה יש לך להגיד לאנשים שחוששים להתחיל את התהליך?

"קודם כל אני לא מבין מה יש לחשוש מלהתחיל תהליך - זה הדבר הכי נכון מכל הבחינות: גם ברמה האישית וגם ברמה הציבורית של לקחת משהו ישן ומסוכן ולהפוך אותו למשהו חדש, בטוח ומודרני. שלא נדבר על ההשבחה הכספית שפרויקטים כאלה מייצרים. אז נכון, תהליכים כאלה יכולים לקחת זמן ויכולים לייצר לא מעט מורכבויות. לאור כך הייתי מציע לבחור יזם מנוסה שהצליח להוציא לפועל פרויקטים של התחדשות עירונית ושיש לו המלצות".

מונוסון אחרון. איציק סינטוב,
"קיבלנו בית עם מרפסת, חניה, מחסן, בית מודרני וחדשני שחלמנו עליו מספר שנים"/איציק סינטוב

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully