וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דו"ח של ועדת הקונגרס: יועצי מס, בנקאים רו"ח ועו"ד מובילים בארה"ב סייעו לאנרון להעלים מס

סוכנויות הידיעות

13.2.2003 / 21:04

חברת האנרגיה פושטת הרגל לא שילמה כלל מס הכנסה בשנים 1996-1999; לטענת יו"ר הוועדה, בכירים בחברה שיחדו פקידים ברשויות המס



אנרון, אשר בשלב מסוים היתה החברה השביעית בגודלה בארה"ב, לא שילמה כלל מס הכנסה בשנים 1996-1999. כך עולה מדו"ח בן 2,700 עמודים של ועדה משותפת של הסנאט ובית הנבחרים לענייני מסים.



יו"ר הוועדה, חבר הקונגרס הרפובליקאי צ'רלס גרסלי, אמר כי הדו"ח מעלה חששות כבדים כי יועצי המס, הבנקאים, רואי החשבון ועורכי הדין של חברת הסחר באנרגיה עשו יד אחת בניסיון לאפשר לחברת הסחר באנרגיה לחמוק מתשלום מסים, וכי אין ספק שגם עובדים ברשויות המס של ארה"ב שיתפו פעולה על החברה.



"הדו"ח מצביע על קנוניה, בה מעורבים כמה מהבנקים, רואי החשבון והעורכי הדין המובילים במדינה, אשר שיתפו פעולה בפארסה התאגידית הגדולה ביותר של המאה", אמר גרסלי.



הדו"ח מספק לראשונה תמונה מלאה של תרגילי המס והחשבונאות שביצעה אנרון, ובכלל זה הסכמי שכר "מנקרי עיניים" להם זכו מנהלים באנרון ושיטה מתוחכמת למניפולציה של חשבונות המס והדו"חות הכספיים של חברת סחר האנרגיה פושטת הרגל.



הוועדה המשותפת של הסנאט ובית הנבחרים לענייני מסים חקרה במשך שנה את רשומות המס של אנרון בניסיון לקבוע האם החברה עקפה את חוקי המס. הוועדה הציגה היום את ממצאיה לוועדת הכספים של הסנאט.



אנרון, שהיתה בעבר אחת מחברות הסחר באנרגיה הגדולות בעולם, "ביצעה תרגילים סבוכים במסגרת ניסיונותיה לרקוח תחבולות שלא היתה להן כל מטרה עסקית פרט לניפוח רווחיה" אמר יו"ר הוועדה, חבר הקונגרס הרפובליקאי צ'רלס גרסלי, על הדו"ח.



גרסלי הגדיר את הדו"ח כמדריך לניצול מערכת המס בארה"ב, והבטיח כי ינקוט בצעדים כדי לוודא שניצול מסוג זה לא ישוב.



הדו"ח קובע כי אנרון לא שילמה כל מס הכנסה בשנים 1996-1999, אחרי ששילמה מס בהיקף של 325 מיליון דולר בשנים 1990-1995. עוד עולה מהדו"ח כי אנרון הצליחה לחסוך למעלה מ-2 מיליארד דולר באמצעות 12 מקלטי מס גדולים שבהם עשתה שימוש בשנים 1995-2001.



מנהלים בכירים באנרון קיבלו מניות של החברה בשווי מיליוני דולרים, אותן מכרו ב-2000 וב-2001. מנהלים רבים זכו גם להסדר של רכיבי שכר מעוכבים, שאיפשר לכספם לתפוח כשהוא פטור ממס במשך שנים. ישנם מבקרים הטוענים שהסדרים כאלה, הנפוצים בקרב תאגידים, נעים פעמים רבות על גבול היעדר החוקיות.



השימוש במקלטי מס החל להיבדק בקפדנות בעקבות החשיפה החדשה, ששני מנהליה הבכירים של ענקית התקשורת ספרינט פוטרו מכיוון שהשתמשו במקלטי מס שנויים במחלוקת.



נתונים שהגיעו לידי התביעה הפדרלית מלמדים שאנרון שילמה למנהליה בונוסים חד פעמיים עצומים, שהסתכמו ב-320 מיליון דולר כתגמול על עמידה ביעדי מחיר מניה. החוקרים אומרים שהמניה הגיע ליעד בשעה שבכירים בחברה ניפחו במרמה את רווחיה במאות מיליוני דולרים, צעד שהביא להקפצת שער המניה.



מומחה לפשיטות רגל שמינה בית משפט בחן אף הוא את עסקות המס של החברה. במקרה שיוכח כי החברה עברה על חוקי המס תפתח הדרך בפני נושי החברה לשים יד על נכסים שהיו מעורבים בעסקות המס, או לתבוע את הבנקים הגדולים, חברות הרו"ח ופירמות העו"ד שסייעו לחברה לתכננן.



אבן הדומינו הראשונה



אנרון, שהיתה בעבר חברת סחר האנרגיה הגדולה בעולם, הגישה בקשה לפשיטת רגל בדצמבר 2001 לאחר שלא הצליחה להשיג מימון להמשך פעילותה. קריסתה חיסלה את חסכונות הפנסיה של אלפי עובדים ופגעה במשקיעים וקרנות רבים. היתה זו הראשונה בסדרה של שערוריות תאגידיות גדולות שזיעזעו את אמון הציבור בשוק המניות וביושרו של עולם העסקים האמריקאי.



אנדרו פסטאו, סמנכ"ל הכספים לשעבר של החברה, הואשם באוקטובר ב-78 סעיפים של הונאה, הלבנת כספים, קשירת קשר, שיבוש הליכי חקירה והאשמות אחרות. הוא טען לחפותו ושוחרר בערבות של 5 מיליון דולר. התביעה הכללית של ארה"ב טוענת כי פסטאו תכנן כמה מהשותפויות החוץ מאזניות שסייעו לחברה להסתיר חובות ולנפח רווחים ואפשרו לו לגרוף מיליוני דולרים עבורו, עבור משפחתו ועבור ידידיו, על חשבון בעלי המניות.



אנרון מינתה צוות ניהולי חדש ומנסה להיחלץ מפשיטת הרגל וליישב את התביעות של נושיה. "נמשיך לשתף פעולה עם החוקרים בנוגע לעברה של החברה, אך אנו מתמקדים בהוספת ערך לנכסים כדי לסייע לנושים ככל האפשר", אמר דובר החברה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully