וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם יהודי רוסיה יעלו את חשבונות הבנק שלהם לישראל?

עודכן לאחרונה: 2.3.2022 / 14:56

הסנקציות הכלכליות גורמות ללא מעט יהודים רוסים לחשב מסלול מחדש. סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנייהמר ישראל: "לא צריך להיות אנליסט בשביל לדעת שיש כיום מעבר של חסכונות וחשבונות בנק מרוסיה לישראל"

הסנקציות הכלכליות שהוטלו על רוסיה משפיעות על הסחר הבינלאומי, אבל גם על הכיס של האזרחים הרוסיים. במיוחד על היותר מבוססים שביניהם, כאלה שיש להם הון או רכוש גם מחוץ לרוסיה והם מפחדים שיוקפא או יחולט.

עוד בעיה של הרוסים שהרובל מצוי בכיסם הוא שנכסים פיננסים ברובל רוסי, שווים עתה פחות משהיו שווים לפני מספר ימים, עקב התרסקות המטבע המקומי. אתמול דווח כי הרובל צנח לשער של 107 דולר לרובל, צניחה חופשית של כ-28% מהשער שהיה בסוף השבוע (כ-84 רובל עבור דולר אחד בלבד).

רומן אברמוביץ', בעלי צ'לסי. BEN STANSALL, GettyImages
רומן אברמוביץ', יהודי רוסי עם אזרחות ישראלית. בעקבות הסנקציות, העביר את צ'לסי לידי נאמן/GettyImages, BEN STANSALL

תחנה ראשונה: הקווקז

אך מה לגבי החשבונות הפרטיים של אזרחים ישראלים או זכאי עלייה לישראל שנמצאים ברוסיה, האם אלה יעבירו את חשבונותיהם לכאן? בסוף השבוע האחרון דווחנו כי האוליגרך היהודי - שמחזיק גם אזרחות ישראלית - רומן אברמוביץ'', העביר את הבעלות על אלופת הצ'מפיונסליג, צ'לסי, לנאמנות, וזאת כדי שהקבוצה תוכל לתפקד. אך מה עם השאר?

בבנק ישראל סירבו למסור לנו נתונים רשמיים ומספר דוברים שפנינו אליהם לא ממש רצו לדבר, אפילו על מגמות. גם אוליגרכים או נציגיהם, שיש להם קשר לישראל, לא ששו לדבר, אולי כדי שלא יצטיירו כמי שמילטו כספים בצורה לא נאותה.

פנינו למומח סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר באופנייהמר ישראל, כדי לנסות ולהבין מעט טוב יותר את ההליך.

וסצ'ונוק: "אני חושב שאם אני הייתי רוסי, לא בטוח שהייתי מעביר את הכסף שלי לישראל". הוא אומר, "הייתי מעביר אותו דרך מדינה ניטרלית כמו גאורגיה או אזרבייג'ן מדינות כאלה שעדיין פתוחות למסחר כלשהו עם רוסיה".

ארנק ביטקוין. ShutterStock
ביטקוין. בניגוד למחשבה שהמטבעות הווירטואלים נמצאים מתחת לרדאר, מסתבר שדווקא קל לנטר את תנועתם/ShutterStock

אפשר לעקוב אחרי הביטקוין

וסצ'ונוק מוסיף: "אבל יש להם עוד אפשרויות. בעולם הגלובלי יש דרכים להעביר כסף, מקסימום דרך ביטקוין".

ואכן בימים האחרונים נרשמה תנועה ערה בהעברות במטבעות דיגטליים. כך לפחות לפי דניאל לאון מייסד שותף בחברת "צלזיוס" ומומחה בתחום המטבעות הדיגיטליים, שגם הצביע על החולשה של המטבעות הווירטואלים: "אחרי כל הסנקציות, הרוסים מחפשים אלטרנטיבות וביניהן גם קריפטו, אנחנו רואים ביומיים האחרונים עלייה משמעותית בתנועה, אבל בשוק הזה אפשר לנתר כל תנועה ולהגביל אותם לכן הם צפויים להיתקל במחסום גם שם".

עולים מרוסיה בנמל התעופה בן גוריון 1990. ראובן קסטרו
עולים מברית המועצות 1990. האם אנו נמצאים בפני גל עלייה נוסף?/ראובן קסטרו

האם אנו בפני עלייה המונית?

חזרנו אל וסצ'ונוק כדי להבין האם חשבונות רוסים של אזרחי ישראל עוברים לכאן בימים האחרונים, הוא נשמע חד משמעי: "בטוח שזה קורה וברור לי שזה קורה, לא צריך להיות אנליסט בשביל לדעת שזה קורה. אני אגיד לך יותר מזה, אני חושב שאנחנו נראה מאות אלפי רוסים עושים עלייה בשבועות הקרובים.

אספר לך סיפור, קרובת משפחה שלי הגיעה לפני יומיים ממוסקבה, היא עשתה עלייה. יש ברוסיה מאות אלפי יהודים (כ-180 אלף לפי אומדנים שונים של הסוכנות היהודית, ב"א) ואני חושב שאם אתה לוקח את זה בהגדרה מורחבת של זכאי חוק השבות אתה תגיע ליותר מזה ולכן טבעי שהמסלול שלהם יהיה לישראל, גם זה של הכסף".

סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט. יח"צ,
סרגיי וסצ'ונוק, אנליסט בכיר בבית ההשקעות אופנייהמר ישראל/יח"צ

לפני סיום וסצ'ונוק נותן מבט רחב יותר ומסביר מדוע הנתיב לישראל סלול: "חברות אמריקאיות כמעט לא חשופות לחברות רוסיות. אבל החברות האירופאיות קושרות למסחר עם רוסיה. בארה"ב זה לא קורה כי באמריקה עוד מהמלחמה הקרה ואפילו היום יש מדיניות מאד נוקשה על כל מה שקשור לשחיתות ועל כל מה שקשרו למדינות לא ידידותיות לארה"ב. ולכן טבעי שהם יחפשו מקומות עם חוקים פחות נוקשים להעברת כספים וחשבונות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully