וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תיק השקעות: על אפשרויות הניהול השונות

בשיתוף מיטב דש

עודכן לאחרונה: 3.3.2022 / 14:55

בשנים האחרונות, המאופיינות בריבית נמוכה ובמחירי נדל"ן שהולכים ועולים, יותר משקיעים בוחרים להשקיע באמצעות תיק השקעות. בהתאמה, השיח הכלכלי-פיננסי גובר בתקשורת וברשתות והנגישות לזמינות, למידע וכלי ניתוח והשוואה הקשורים בניהול השקעות זמינים יותר מתמיד

תיק השקעות מיטב דש. 123rf.com,
הצורך בניהול השקעות ובהשאת תשואה על ההון העצמי מקבל משנה תוקף בתקופה של ריבית נמוכה/123rf.com

הביצועים הטובים במיוחד בשנים האחרונות אותם מציגים שוקי ההון, יחד עם השפעות הקורונה, הגבירו את השיח והעניין סביב ניהול תיק השקעות. היעדר השקעת כספי חיסכון שתכליתה להשיא למשקיע תשואה חיובית על ההון, עלול להגביל את יכולתו לקיים אורח חיים ברמה מספקת. הבנה זו מתחדדת בקרב ציבור המשקיעים, בייחוד למול ההתייקרות במחירי הדיור בישראל בעשור האחרון, כמו גם למול התגברות האינפלציה בשנה האחרונה. אז איך ניתן להרכיב תיק השקעות?

תיק השקעות מנוהל או תיק השקעות בניהול עצמי

ככלל ישנן שתי אפשרויות מרכזיות לניהול תיק השקעות בישראל. הראשונה היא ניהול עצמי של תיק ההשקעות. שיטה זו מתאימה למשקיעים הבוחרים לקחת אחריות על ניהול ההשקעה, כאלה המתעניינים בפיננסיים ובשוקי ההון ובעלי ידע בסיסי לפחות לגבי מכשירי ההשקעה השונים. שיטת הניהול העצמי נחשבת ליעילה באופן יחסי, היא איננה כוללת דמי ניהול קבועים ביחס לגודל התיק והיא מבוצעת באמצעות חיבור לאינטרנט מכל מחשב או מכשיר סלולרי.

האפשרות העיקרית השנייה לניהול תיק השקעות היא באמצעות שירות ניהול תיקים על ידי מנהל תיק מקצועי. שיטה זו מתאימה עבור משקיעים שאינם רוצים לנהל את ההשקעות בעצמם או שאינם בעלי הידע הבסיסי הנדרש בהשקעות ובפיננסיים. מנהל התיק ישאף להתאים את רמת הסיכון של התיק לפרופיל הסיכון של המשקיע, ויעדכן אותו בשינויים ובביצועי התיק לאורך תקופת ההשקעה. ניהול תיק על ידי מנהל חיצוני מתאפשר ברוב המקרים על ידי מתן הרשאות ניהול מחשבון הבנק של המשקיע והוא כולל תשלום יחסי שנתי עבור שירותי הניהול.

אסטרטגיות הניהול השונות

בתיק השקעות בניהול עצמי, משקיעים רבים בוחרים בגישה הפסיבית להשקעות. גישה זו מבוססת על השקעה במכשירים מחקים כגון קרנות סל. אלה מציעים פיזור וחשיפה רחבה למגוון גדול של נכסים בשוק ההון, בצורה יעילה ופשוטה להשקעה. הרציונל שבבסיס השקעות פסיביות הוא כי לאורך זמן הם מניבים תשואה עודפת לעומת ניסיון תזמון השוק או בחירה נקודתית של נכסים (להבדיל מהשקעה רחבה ומפוזרת). עם זאת, משקיעים רבים בוחרים גם בניהול השקעות פסיבי המבוסס על בחירת נכסים מסוימים בשאיפה שישיאו תשואה עודפת על מדדי השוק.

בניהול תיק השקעות מקצועי, מנהל התיק יתאים את האסטרטגיה או שילוב של כמה אסטרטגיות בהתאם לרצון ופרופיל הסיכון של הלקוח. בניהול תיק השקעות על ידי מנהל מקצועי, ניתן להרכיב תיק משולב מסוגים שונים של נכסים פיננסיים כגון: מניות, אגרות חוב, קרנות סל ועוד. בנוסף, ניתן לבחור בשיטת ניהול ייחודית, המציעה למשקיע להרכיב תיק השקעות המבוסס על השקעה באמצעות קרנות נאמנות. בשיטה זו הלקוח אינו משלם דמי ניהול ישירים למנהל התיקים, שכן הם מובנים כבר בקרנות הנאמנות עצמן. כמובן שניתן לשלב בין שתי השיטות.

אז איך מתחילים?

השאלה הראשונה שעל המשקיע לשאול את עצמו היא האם הוא רוצה לנהל את ההשקעות בעצמו. כאמור, ניהול עצמי מאופיין בעלויות שוטפות נמוכות ונעדר דמי ניהול, אך הוא מחייב הבנה והעמקה ועיסוק בניהול ההשקעות. מאידך, שירות ניהול תיקים על ידי מנהל מקצועי, יעניק למשקיע תיק השקעות מותאם סיכון ומבוסס על צרכי ורצונות המשקיע, ללא עיסוק מצד המשקיע.

השאלה השנייה שעל המשקיע לשאול את עצמו היא באיזו אסטרטגיה או שילוב שלהן הוא מעוניין. בניהול עצמי של תיק השקעות מדובר בעניין מהותי המצריך הבנה של ניהול סיכונים הנגזר מן האסטרטגיות השונות. במקרה של שירותי ניהול תיקים, מנהל התיק ידאג לבצע את ההתאמה בין האסטרטגיה ורמת הסיכון לניתוח פרופיל הלקוח ובשקיפות מלאה מולו.

סיכום

הצורך בניהול השקעות ובהשאת תשואה על ההון העצמי מקבל משנה תוקף בתקופה של ריבית נמוכה ולחצים אינפלציוניים. הבנת הצורך באה לידי ביטוי הן בגידול בחשבונות המסחר העצמאיים בשנים האחרונות והן במספר ובהיקף תיקי ההשקעות המנוהלים על ידי מנהלים מקצועיים. בין אם מדובר בניהול עצמי של התיק או בשירות ניהול תיקים, בשני המקרים על המשקיע לוודא שהרכב התיק ורמת הסיכון שלו תואמת את צרכיו ושאיפותיו.

* החברה המנהלת הינה מיטב דש גמל ופנסיה בע"מ, מבית מיטב דש ואיילון ביטוח. אין לראות בנתונים ייעוץ השקעות ו/או שיווק השקעות ו/או ייעוץ פנסיוני ו/או שיווק פנסיוני המתחשב בנתונים ובצרכים של כל אדם ואין באמור משום הבטחת תשואה או רווח.

בשיתוף מיטב דש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully