וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

איך משפיעה המלחמה באוקראינה על המחירים בסופרמרקט?

עודכן לאחרונה: 6.3.2022 / 8:55

אנחנו שומעים כל העת על עליית צפויה במחירי המזון עקב הפלישה הרוסית לאוקראינה, אבל איך עובד המנגנון העולמי שבמסגרתו מתייקרים מחירי המזון? ואיך נדע מתי מדובר במצוקה אמיתית של היצרן ומתי הוא מנצל את המצב כדי להרוויח על חשבוננו? הנה כמה דוגמאות

מזמן לא עסקנו ביוקר המחייה, או ליתר דיוק בשאלה האם מחירי המזון יעלו למרות המחאות?

החדשות הלא נעימות הן שמלחמת רוסיה-אוקראינה צפויה להעלות את מחירי הסחורות אף יותר, לאחר שהקרמלין החליט לעצור את ייצוא הדשנים מרוסיה לשוק העולמי עקב בעיות שילוח מול חברות לוגיסטיקה זרות. כך על פי אתר בלומברג.

רוסיה, החווה סנקציות כלכליות בינלאומיות מאז פלישתה לאוקראינה, היא יצואנית ענק של דשנים. "אובדן רוסיה והיקפי הייצוא הגדולים שלה בדשנים" צוטט אלכסיס מקסוול, אנליסט ב-Green Markets של בלומברג "יהווה זעזוע חמור בצד ההיצע לשוק".

עצירת ייצוא הדשנים על ידי רוסיה מוסיפה אי ודאות לשוק המזון העולמי, בשל קושי החקלאים בברזיל - יבואנית הדשנים הגדולה בעולם, להשיג דשנים כבר כיום. אי הודאות של החקלאים בדרום אמריקה עלולה להשליך על שאר העולם כיוון שברזיל היא היצרנית המובילה של פולי סויה, קפה וסוכר, שזמינותם תרד בהיעדר דשנים המתאימים לגידולם.

חיילים אוקראינים מסייעים לאזרח לצאת מהעיר אירפין הסמוכה לקייב, 5 במרץ 2022. Vadim Ghirda, AP
מה הקשר בין הטרגדיה האנושית באוקראינה לבין מחיר הקפה מברזיל על המדפים בישראל?/AP, Vadim Ghirda

על פי תנועת הרכבות בקנדה

לצד אלה, גם איום שביתת הרכבות בקנדה - ספקית האשלג המובילה בעולם, מעלה את הסיכון להחמרת אינפלציית המחירים ולשיבושים בתעשיית גידול המזון.

מחירי הדשנים כבר זינקו בחודש האחרון עקב מחנק הגז הטבעי המורגש באירופה, שאילץ חלק מהיצרנים להפחית את הייצור, ובמקרים מסוימים אף לסגור אותו. זאת עקב היות הגז הטבעי מרכיב מרכזי בייצור דשנים מבוססי חנקן.

תעריפי ההובלה הגבוהים, לצד מזג אוויר קיצוני וסנקציות על בלארוס, בשל דיכוי השליט המקומי, עושה דברו של פוטין את מחאת ההמונים בארצו, המייצאת כחמישית מההיצע העולמי של אשלג, מוסיפים גם הם לעליית המחירים.

סופרמרקט, וואלה לא פראיירים. דורון שיינר, ShutterStock
איך נדע מי מעלה מחירים כי אין לו ברירה ומי מנצל את המצב? לא בטוח שנדע/ShutterStock, דורון שיינר

מדד מחירי המזון של האו"ם - לשיא כל הזמנים

מדד מחירי המזון של האו"ם עלה במהלך פברואר האחרון בכ-4%, לשיא של כל הזמנים, בהובלת עלייה של כ-8.5% במחירי השמנים הצמחיים, בעקבות עלייה במחירי שמן הדקלים, הסויה והחמניות, ומוצרי חלב, שעלו כ-6.4% באותו חודש. סך הכל סיכם המדד עלייה של 20.7% מפברואר 2021 לפברואר 2022.

גם מדד מחירי הדגנים עלה באותו החודש ב-3%, כאשר מחירי התירס עלו ב-5.1% ומחירי החיטה עלו ב-2.1%, המשקפים בעיקר את אי הודאות הנוגעת לאספקת הדגנים לשוק הבינלאומי מנמלי הים השחור.

אוקראינה ורוסיה מהוות כ-80% מהיצוא העולמי של שמן החמניות, וכ-29% מהייצוא העולמי של חיטה, ולצד היעדרה של רוסיה מהשוק הגלובאלי של הדשנים, צפויה תחרות עזה יותר על ההיצע המצטמצם, שצפויה להוביל לעלייה נוספת במחירי המזון.

ביום חמישי האחרון התארח מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב בתכנית "איפה הכסף" ברדיו 103FM והזהיר את היבואנים והיצרנים השונים לבל ינצלו את רוחות ההתייקרות במוצרי המזון המנשבות בעקבות המלחמה באירופה, כדי להפקיע מחירים.

חשוב לציין כי הצרכן הישראלי כבר מעט מבולבל בכל הנוגע לסיבות לעליית המחירים בישראל, שהחלו חודשים קודם לפלישה הרוסית. השאלה לפיכך היא מה מהעליות הוא - עבור יצרנים מקומיים ויבואנים - כורח המציאות, מתי מדובר בניסיון לתפוס טרמפ על הסיטואציה הייחודית - ומתי העלויות ליצרנים וליבואנים אכן תפחו, אך עדיין יש בכוחם לספוג אותן, עקב מתח הרווחים העצום המאפיין את "שרשרת המזון" בישראל.

רם בלינקוב. ניר לנדאו, מערכת וואלה!
מנכ"ל משרד האוצר, רם בלינקוב. הזהיר את היבואנים שלא לנצל את המצב. הבעיה היא שהפעם לחלקם באמת לא תהיה ברירה/ניר לנדאו, מערכת וואלה!

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully