וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ענקית הסופרמרקטים קרפור מגיעה לישראל. מה זה יעשה לכיס שלנו?

ד"ר חזי גור מזרחי

6.3.2022 / 11:49

בעקבות הידיעה על השקה קרובה של רשת קרפור בישראל, נשאלת השאלה האם הצרפתים יטיבו עם יוקר המחיה בישראל? אייל רביד, ויקטורי, שהיה היעד הקודם של קרפור למשא ומתן על כניסה לישראל, לפני 6 שנים חושב שלא. קצת על הרשת והזעזועים שכבר הצליחה לגרום להם בענף

לאחר 6 שנים בהן קרפור ניסתה להשיק את המותג שלה בישראל ,באמצעות שיתוף פעולה עם שלד קמעונאי מבוסס נודע היום על חתימת הסכם להשקת המותג בישראל, מול חברת אלקטרה-צריכה, במסגרתה יוסבו סניפים של רשתות יינות ביתן ומגה לסניפי קרפור, המותג הצרפתי שמחזיק בקרוב ל-14,000 חנויות סופרמרקט ברחבי העולם.

בענף קמעונאות המזון נשמעו היום מספר הערכות לגבי התהליך שתבקש ענקית הקמעונאות לקיים בישראל. גורמים בענף אף קשרו את התפטרות מנכ"ל שופרסל, איציק אברכהן, לכניסת הרשת החדשה לישראל. כזכור בזמנו הכחיש אברכהן כי התפטרותו קשורה ליינות-ביתן, אבל שם כמו קרפור הוא כבר סיפור אחר לגמרי. גם התפטרות של בכירים נוספים בדרגה של מנהלי אגפים ומחלקות ברשתות הקמעונאיות הגדולות, עשויה להיות קשורה לתכנונים של אלקטרה (בבעלות האחים מיכאל ודניאל זלקינד ובניהול צביקה שווימר) להפוך לשחקן מוביל בענף קמעונאות המזון בישראל.

קרפור 2. יח"צ,
קרפור. בקרוב בישראל. האם מדובר בבשורה צרכנית?/יח"צ

לא מתאימים לשוק הישראלי?

כאמור, אין זה ניסיונה הראשון של קרפור לחדור לישראל. בשנת 2016 ניהלה הנהלת רשת המזון הקמעונאית מצרפת מו"מ מתקדם עם אייל רביד מנכ"ל ובעל השליטה ברשת ויקטורי, על מנת לייצר את מודל שיתוף הפעולה לקראת השקה בישראל, שהייתה אמורה לכלול גם ניסיון לרכישת רשת מגה, לפני מכירתה לחברת יינות ביתן שהייתה אז בבעלותו של נחום ביתן.

שאלנו את רביד מדוע לא חשב בשעתו שהשיתוף טוב לרשת ויקטורי (שמונה כ-60 סניפים ומציגה גידול נאה בכמה קטגוריות משמעותיות) ובעיקר - האם הההשקה החדשה תיטיב עם קמעונאות המזון בישראל.

לדברי רביד, קרפור אמנם מקיימת מעל ל-35 שותפויות שונות בעולם ומונה כאמור כמעט 14,000 סניפים, אך לדעתו המודל העסקי המוצע אינו תואם את צרכי השוק המקומי, שכן לרשת אין מחירון עולמי - וניהול מו"מ מסחרי ועסקי הוא עצמאי לכל מדינה ולא חוסה תחת מעטפת הרשת. עוד סבור רביד כי ניהול רשתי במודל זכיינות אינו תהליך פרודוקטיבי, ודאי בניהול חברה קיימת.

על כן לדעתו לא מדובר במהלך שישנה דרמטית את כללי המשחק בישראל. עוד דבר שאפשר שיקשה על קרפור בישראל הוא העובדה שהחיבור הוא לקרפור צרפת (ששם המחירים גבוהים יחסית) ולא לקרפור מזרח אירופה.

עוד על פי רביד, עמלת המכירות והניהול לבעלת המותג גבוהה ולא תסייע לרשת להתמודד בתחרות על המחירים.

אייל רביד, מנכ"ל רשת ויקטורי. עומר וידר,
אייל רביד, בעל השליטה ומנכ"ל ויקטורי. היה במו"מ עם קרפור לפני כשש שנים/עומר וידר

צל"ש או סטארבקס?

השוק הישראלי חווה לא מעט ריגושים ממותגים בינלאומיים שחדרו לישראל בקול תרועה רמה, אך לא הצליחו להכות שורש בתרבות הצריכה המקומית. ראינו זאת במותגי מזון בינלאומיים שמציגים שליטה וצמיחה בעשרות מדינות, אך לא הצליחו לקיים עצמם בישראל.

לדוגמה רשתות הקפה סטארבאקס וקופי בין, רשת הכריכים סאבוויי, אפילו רשת פיצה האט ובורגר קינג החליפו נציגויות ושותפים עד שהחלו לבסס את מעמדן ועדיין הם רחוקים מאוד בנתחי השוק כפי שניתן לפגוש ברוב מדינות העולם. הצרכן הישראלי אומנם אוהב להצטלם על רקע מותגים בינלאומיים בטיולים לחו"ל אך להטמיע אותם בדפוסי הצריכה של הצרכן הישראלי אינה פעולה פשוטה.

כוס קפה של סטארבקס. ShutterStock
סטארבקס, אחת מההוכחות לכך שלא כל מה שמצליח בעולם יצליח בהכרח גם בישראל/ShutterStock

רשת המזון הקמעונאית קרפור נוסדה בשנת 1959 בצרפת באמצעות חיבור בין מרסל פורנייה, בעל חנות, למשפחת באדין דפרי, בעלת חברה סיטונאית לשיווק מוצרי מזון (l'Ain), שהחלו לפתח חנויות קמעונאיות גדולות מחנויות המכולות המסורתיות ונכנסו לשוק חנויות הענק בשירות עצמי - ומשם התרחבו באמצעות מיזוגים ורכישות.

קרפור שימשה מאז ומתמיד סנונית לחדשנות וטכנולוגיה צרכנית, כבר בתחילת שנות השמונים היא השיקה מועדון לקוחות ובשנת 2000 השיקה את אתר המכירות המקוון שלה. מחזורי המכירות של החברה עומדים על כ-73 מיליארד יורו עם שווי שוק של 13.76 מיליארד יורו.

החברה הציגה גידול של יותר מ 3% במחזורי המכירות בשנת 2021 מול 2020 עיקר הגידול הגיע בעיקר מהמכירות המקוונות של החברה. לחברה יש תוכניות לפתיחת עוד 2,994 חנויות בשנת 2022 , כך שאם כל הכבוד להצטרפות ישראל למארג הבינלאומי של הרשת, מדובר בטיפה בים.

קרפור 1. יח"צ,
חנות של קרפור. בקרוב בישראל - האם גם המחירים יהיו כמו באירופה, או ששוב נשמע ש"אי אפשר להשוות"?/יח"צ

השוואת מחירים ושאלת מיליון הדולר

בדקנו כמה מוצרים מהמותגים הבינלאומיים בקארפור צרפת והשוונו לישראל:

ממרח אגוזי לוז 825 גרם נוטלה עולה בישראל המחיר ממוצע של 26.90 שקל בצרפת ברשת קארפור המוצר עולה 16.50 שקלים והחודש יש עליו מבצע בנוסף מוצר שני בחצי המחיר (מחיר ממוצע ליחידה 12.40 שקל).

מעדן יופלה 125 מ"ל יוגורט בתוספת פרי נמכר בישראל במחיר ממוצע של 3.90 שקלים ליחידה נמכר בקארפור בצרפת במחיר של 1.6 שקל ליחידה.

משקה אלפרו סויה/שקדים נמכר בממוצע במחיר של 12.90 שקל ליחידה ובקארפור צרפת במחיר של 7.20 שקל ליחידה.

ויסקי אמריקאי (ברבן) מתוצרת ג'ים בים 700 מ"ל, נמכר אצלנו בממוצע במחיר של 80 שקלים ובצרפת 49 שקלים.

ואלה רק ארבע דוגמאות מתוך רשימה ארוכה של מוצרים, בהם פערי המחירים הם לא רק באחוזים בודדים אלא לעיתים גם במאות אחוזים (וההשוואה כאן היא לצרפת, יש לציין המחירים בקארפור מזרח אירופה זולים עוד יותר).

אז האם הרשת אכן תשנה את רמת המחירים ואת התחרות בשוק המקומי, או שבקרוב נשמע שוב מדוע לא ניתן להשוות מחירים בין אירופה לישראל...?

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully