וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם שר הבריאות נתן למתמחים "צ'ק בלי כיסוי"?

עודכן לאחרונה: 6.3.2022 / 13:11

האם משבר המתמחים יפרוץ מחדש? כבר במעמד ההכרזה החגיגי על פתרון המשבר, התברר שיש פערים בין מה שהשיגו, לכאורה, המתמחים - לבין ההבנות בין משרד האוצר והבריאות. למה שר הבריאות מיהר להציג פיתרון שאין לו מימון? "ניהל את המשבר בפופוליזם" אומר גורם המעורה בפרטים

בסוף אוקטובר 2021 הכריזו המתמחים על ניצחון מוחץ אחרי מאבק של שנים: מתווה קיצור התורנויות בבתי החולים מ- 26 שעות ל- 18 שעות יוצא לדרך. את ההסכמות ליוו נאומים נרגשים, חיבוקים ותחושת הקלה, כששר הבריאות, ניצן הורביץ, ומנכ"ל משרדו, נחמן אש, פרסמו את המתווה שסוכם לדבריהם עם משרד האוצר ואמור היה להיכנס לתוקף בתחילת אפריל.

מרוב שמחה, כמעט לא שמנו לב שכבר אז, כפי שרמזו באוצר, המרחק בין הפרסומים של הורביץ למה שסוכם מול המשרד שאמור לתקצב את הרפורמה הוא כל כך גדול, עד שיש חשש אמיתי לפיו שר הבריאות הבין מה שרצה להבין, בלי שום קשר למציאות - והמתווה לא יכנס לתוקפו בזמן שנקב.

ואכן, בסוף השבוע שעבר תקף הורביץ את משרד האוצר בחמת זעם וטען שהוא שם למערכת הבריאות מקלות בגלגלים ולא מאפשר לה לפעול כדי לקדם את בריאות הציבור ולהתחיל ביישום המתווה במועדו. כבר שלושה ימים שנציגי האוצר והבריאות מקיימים מו"מ ומנסים לפשר על הפער הזה, כשמאבק המתמחים, המאוכזבים מהבטחות הסרק, מאיים לפרוץ שוב בכל רגע.

הגשת מכתבי התפטרות של מאות מתמחים מ-35 מחלקות בביה"ח ברחבי הארץ, 18 באוקטובר 2021. מרשם, אתר רשמי
הגשת מכתבי ההתפטרות של המתמחים, שיא המאבק שהוביל לגיבוש המתווה. עתה מתברר שהמתמחים קיבלו צ'ק בלי כיסוי/אתר רשמי, מרשם

"הורביץ ניהל את המשבר מתוך פנטזיות ופופוליזם"

על פי ההסכמות מאוקטובר, מתווה קיצור התורנויות אמור להתחיל ב- 1 באפריל, בעשר מחלקות לרפואה דחופה ומחלקות פנימיות בבתי חולים בפריפריה, לצד שני בתי חולים שנכללים בפריפריה החברתית במרכז.

לצורך הוצאת המתווה לפועל, משרד הבריאות מבקש 220 תקנים לאיוש בבתי החולים. במשרד האוצר חוששים כי למספר התקנים שיאושרו בבתי החולים בפריפריה תהיה השפעה ישירה על מספר התקנים שיתבקשו לפעימה השנייה בבתי החולים במרכז ומסרבים לנקוב במספר התקנים שהם מוכנים לאשר, הן לפעימה הראשונה והן לפעימה השנייה וזאת בנוסף למחלוקת בדבר תקצוב המתווה.

"הורביץ הלך על פופליזם ופנטזיות בניהול משבר המתמחים", אומר גורם בכיר במערכת הבריאות, "הוא מפזר אשליות שאף אחד לא מבין מאיפה הם באו. הוא לא רק פופוליסט, הוא חפיפניק". בדיקת העובדות בשטח מוכיחה שאכן קיימת בעייתיות בעיקר בפערים בין האופן שבו שווק המתווה למתמחים, למה שסוכם בין האוצר למשרד הבריאות.

בסוף ספטמבר 2021 פורסם בתקשורת שבמשרד הבריאות מעריכים שעלות קיצור התורנויות תעמוד על 426 מיליון שקל בשנה. בפועל הבטיח המשרד להקצות כ- 60 מליון שקלים בלבד וגם אותם, באופן חד פעמי השנה.

הדרישה של הורביץ לתוספת של 30 מיליון שקל נוספים נתקלה בסירוב נחרץ של האוצר. גם ההצהרה של הורביץ שהוא דרש וקיבל במסגרת המו"מ על תקציב המדינה תוספת משמעותית להנעת מהלך ארצי לקיצור התורנויות, לא מוכרת לאף אחד, מה שלא מנע מהורביץ לומר בכעס: "מה שעומד בינינו לבין יישום המתווה הוא סירוב אגף התקציבים לאשר שימוש בתקציב שהובטח".

שר הבריאות מציג את מתווה המתמחים (אוקטובר 2021)

בווידאו: הורביץ הציג מתווה מורחב לקיצור התורנויות בבתי החולים/משרד הבריאות

כל מתמחה ייאבד אלפי שקלים לחודש?

ואם כבר מדברים על הבטחות, אז גם ההבטחה שיוקצו 100 תקני רופאים ייעודיים מדי שנה לצורך קיצור התורנויות, בעלות של 244 מיליון שקל בשנה, לא יושמה בפועל. כרגע אין אפילו תקן ייעודי חדש אחד במערכת, כך שלא ברור כיצד יתווספו בבת אחת 100 תקנים.

לזה ניתן להוסיף את המכתב ששלח לפני ארבעה ימים יוגב גורדוס, הממונה על התקציבים באוצר שבו הבהיר שאין מספיק רופאים כדי ליישם את המתווה. "לאור המחסור בכ"א", כתב גורדוס, "לא ניתן להתבסס על תוספת תקינה משמעותית עבור המתווה, לצד המשך גידול ברמת הפעילות בבתי החולים, מאחר ואין די רופאים לשם כך".

אחד הסעיפים הכי משמעותיים למתמחים הוא ההבטחה שקיצור התורנויות לא יפגע בשכרם. בפועל מדובר על קיצוץ של כ- 30% משכרם, שפירושו הפחתה של כ- 7,000 שקלים לחודש ממשכורתם, פגיעה אנושה שמתמחים רבים לא מוכנים לקבל בשום תנאי. כאמור המחלוקת בין הצדדים כל כך גדולה, שכמו שזה נראה עכשיו, בתחילת אפריל לא נראה קיצור תורנויות, אלא שביתת מתמחים נרחבת.

הפגנת סטודנטים לרפואה בתל אביב 17 באוקטובר 2021. אלישיב רקובסקי, TPS
סטודנטים לרפואה מפגינים נגד שר הבריאות ניצן הורוביץ. האם בקרוב ישובו לרחובות?/TPS, אלישיב רקובסקי

התגובות

במשרד האוצר סרבו להגיב.

למשרד הבריאות הוגשה רשימת שאלות מפורטת, שטרם זכתה לתגובה - נשמח לפרסמה אם וכאשר תתקבל.

מארגון המתמחים "מרשם" נמסר בתגובה: אחרי ששר הבריאות ניצן הורביץ פרסם בסופ"ש הצהרה, כמעט חסרת תקדים, הובהר מעל לכל ספק שיש כאן הונאה. קיצור התורנויות, זה שהשגנו אחרי מאבק ארוך ועיקש הוא עכשיו כלי במשחק של כוח ואגו בין משרד האוצר למשרד הבריאות. אנחנו והתורנויות שלנו רק מספקים כאן חומר לעוד מערכה במשחק שהוא לא שלנו. אנחנו מוחזקים כבני ערובה במשחק הכוחות הזה. אנחנו והמטופלים שלנו.

הבהרנו ואנחנו מבהירים שוב: אם אין קיצור- אין מתמחים! מי שינסה למסמס את המתווה לקיצור התורנויות או שינסה לפגוע ברופאות וברופאים המתמחים, בכל דרך שהיא, ימצא אותנו מולו חזקים, מאוחדים ונחושים מאי פעם! לא ניתן לזה לקרות! לא על חשבון החיים שלנו! לא אחרי כל מה שעברנו והקרבנו.

חשוב לנו גם לומר שהשתיקה של ההסתדרות הרפואית רועמת וזועקת. איזה ארגון עובדים היה מרשה לעצמו לשתוק אחרי שהונו את אנשיו?, אחרי שמאיימים לקצץ אלפי ש"ח בשכרם?, אחרי שדורשים שינוי באורך ההכשרה שלהם?

איזה ארגון עובדים היה מאפשר למדינה להפר את התחיבויותיה השלטוניות כלפי העובדים שלו??? רק ארגון עובדים בכאילו- שמצא לעצמו עוד דרך לפעול לסיכול המהלך לקיצור התורנויות. הר"י, ארגון העובדים היציג של הרופאות והרופאים בישראל, שוב בחר צד - ושוב זה לא הצד שלנו. אין שום דרך אחרת להסביר את הבושה שבשתיקה הרועמת הזו.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully