וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הפלישה הרוסית לאוקראינה: העובדות שמאחורי המספרים

עודכן לאחרונה: 6.3.2022 / 16:19

בכמה מסתכם הסיוע האמריקני לאוקראינה? איפה הסינים עלולים להפסיד יותר? ומה פשר ההתנגדות המפתיעה של רוסיה להסכם הגרעין המתגבש עם איראן? פנינו ליקי דיין, לשעבר הקונסול הישראלי בלוס אנג'לס ומומחה לארה"ב, כדי לעשות לנו סדר במספרים ובמה שמאחוריהם

פלישת רוסיה לאוקראינה גוררת המון ספקולציות ולא מעט דיסאינפורמציה. ניסינו לאסוף כמה מספרים שנזרקו לאוויר בעקבות המלחמה ולעשות סדר בבלגן. לצורך כך ביקשנו מיקי דיין, לשעבר קונסול ישראל בלוס אנג'לס ומומחה לארה"ב להסביר לנו את פשר המספרים.

הנתון הראשון: 10 מיליארד דולר - הקונגרס האמריקאי מבקש לאשר חבילת סיוע לאוקראינה בסך 10 מיליארד דולר.

דיין מסביר: "נכון לעכשיו האמריקאים שיחררו 350 מיליון דולר לסיוע צבאי, הכסף הזה יושקע בתעשייה הצבאית האמריקאית כך שהאוקראינים יקבלו נשק. רק אתמול התחילו לדבר על כך שפולין תעביר את המיגים שלה לחיל האוויר האוקראיני ובתמורה לכך היא תקבל מטוסי F-16 מארה"ב.

עשרה מיליארד דולר זה הרבה כסף, זו שיטה טובה להעביר דברים בהצבעות ובד"כ עושים את זה כאשר מכינים חבילות סיוע לישראל כי מעטים חברי הקונגרס שרוצים להצביע נגד ישראל".


הנתון השני: הרובל מתרסק: דולר אחד שווה 124 רובל

דיין מסביר: "נכון. הרובל ממשיך לצנוח וייתכן שהוא יצנח עוד יותר אבל זו לא המכה הגדולה שהרוסים חטפו, הבטן הרכה של הרוסים נמצאת במקום אחר".

הנתון השלישי: רוסיה מספקת כ-40% מייבוא הגז הטבעי של האיחוד האירופי, שאר הגז מגיע מנורבגיה ואלג'יריה ולפי דיווחים בכלי תקשורת זרים הגז הרוסי ממשיך לזרום לאירופה דרך הציבור שמונח, כמה אירוני, באוקראינה כך שהאירופאים משלמים עדיין מיליוני יורו לרוסיה.

בנוסף, משרד האוצר האמריקני הבהיר ביום שישי אחר הצהריים כי הסוחרים והבנקים של וול סטריט יכולים להמשיך לקנות ולמכור נפט וגז רוסיים.

דיין מסביר: "מה שביידן עשה חזק בתקופה האחרונה הוא לעבוד עם הסעודים כי הם אלה שיכולים להחליף את הרוסים באספקת גז ונפט לאירופאים. אבל לא רק באירופה מרגישים את המחסור ועליית המחירים, חבר מקליפורניה שלח לי תמונה מהיום לפיה גַלוֹן דלק נמכר במחיר של 6.65 דולר, זה בערך שני ליטר, זה יקר מאד".

"למרות הכל", דיין מסביר "גם אם ננסי פלוסי מדברת על להעביר חקיקה לאסור ייבוא נפט רוסי, צריך לזכור שסה"כ תצרוכת הנפט מארה"ב היא 4% כך שזה לא ממש משמעותי בארה"ב אלא באירופה".

ג'ו ביידן, ולדימיר פוטין. רויטרס
ביידן נגד פוטין. מה עומד מאחורי הנתונים הכלכליים סביב הפלישה הרושית לאוקראינה?/רויטרס

ביידן לא יפעיל סנקציות על הנפט הרוסי

בהקשר הזה דיין מבקש להסביר עד כמה האירופאים תלויים בגז הרוסי ועד כמה יש לכך השלכה גאופוליטית כזאת שמשפיעה גם על שיחות הגרעין בוינה.

"למה הרוסים עצרו את ההסכם הגרעין עם איראן? לא בגלל שבנט ביקש. הם לא באמת חושבים שיסירו את הסנקציות מעליהם כל זמן שהם באוקראינה, מה שמפחיד אותם הוא שברגע שייחתם הסכם עם איראן אז האיראנים יעלו את אספקת הנפט מ-2.4 מיליון ל-3.8 מיליון בשנה ולמעשה זו מכה לרוסים, זה קשוח מאד לרוסים, כי זה יחליף אותם באירופה, הם רוצים את הנפט חזק כייון שהוא אמצעי הלחץ הגדול שיש להם וזה הסולם לרדת מהעץ האוקראיני, במידה שירצו לרדת".


הנתון הרביעי: היקף הסחר בין סין לארה"ב עומד על מאות מיליארדי דולרים

"הסינים לא הולכים יד ביד עם רוסיה למרות ההתנגדות לגינוי באו"ם. גם לסין בסופו של דבר, שכן נתנה גיבוי לרוסים יש אינטרסים במערב שהם גדולים מהאינטרסים שיש לה עם רוסיה בגלל היקפי המסחר העצומים שלה עם בארה"ב ולכן הם לא יעשו משהו שיטיל עליהן סנקציות בגלל הסחר עם רוסיה".

דיין מספק גם מבט רחב יותר על המלחמה: "לדעתי המטרה האמתית של פוטין היא לחלק את אוקראינה למזרח ומערב ממש כמו גרמניה בתקופת השלטון הסוייבטי. כך הוא יכול להשתלט על הים השחור. זה נכון שלא הלך לו "בְּלִיצְקְרִיג" (מלחמת בזק).

אבל אני כן חושב שפוטין הופתע, הוא לא חשב שכ"כ מהר תוך שלושה ימים האיחוד האירופאי ושעשרים ושבע מדינות יסכימו על אותו הדבר ועל ניתוק חלק מהבנקים ברוסיה ממערכת הסוויפט.

גם הצעד של גרמניה להקפיא את נורד-סטרים 2 והכפלת תקציב הביטחון הגרמני מהווה בעבורו הפתעה. בתחילת המלחמה גרמניה אמרה שהיא מוכנה לשלוח 5000 קסדות היום הם מוכרנים לשלוח נשק וטילים. פוטין לדעתי לא העריך נכון הסנקציות אבל כמו שמארתי הסנקציה העיקרית היא הגז ולכן ביידן לא מפעיל אותה כי חשוב לו מאד מחיר הגז והנפט ועל כזה דבר מפסידים בחירות בענק".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully