וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כל העיניים על הנפט: סקירה כלכלית עולמית

כריסטיאן נולטינג, דויטשה בנק

עודכן לאחרונה: 7.3.2022 / 23:40

מחירי הנפט שוברים שיאים, הבנק המרכזי האירופי יבצע פגישה מוניטרית חשובה והרובל ממשיך לצנוח. העולם חווה שבוע לא פשוט, וזה כלום לעומת העתיד לבוא

על אף העובדה כי הפלישה הרוסית לאוקראינה ממשיכה ללא עצירה, נקודת האור הקטנה היא שבמקביל ללחימה גם השיחות נמשכות. מחירי הנפט ממשיכים לזכות למעקב צמוד כאשר מחירי הנפט מגיעים לרמת הגבוהה ביותר מזה 13 שנים, עקב הפוטנציאל לשיבושי אספקה לאחר הסנקציות החמורות שהטיל המערב על רוסיה. למחירי הנפט קשר ישיר לאינפלציה ולכן מדד המחירים לצרכן שיפורסם ביום חמישי הקרוב יהיה תחת תשומת הלב של המשקיעים שמצפים לקריאה גבוהה נוספת. הבנק המרכזי האירופאי יבצע גם הוא פגישה מוניטרית חשובה שבה הוא ינסה למצוא קו דק שמאזן בין האינפלציה לבין הצמיחה. ביבשת אסיה בינתיים סין מוצאת את עצמה בסיטואציה אחרת בכל הקשור לאינפלציה כאשר הירידה בצריכה הפרטית הביאה לכך שהאינפלציה נותרה נמוכה יחסית עד כה. אנו נקבל מידע נוסף השבוע כאשר הקונגרס הלאומי של האנשים בסין יודיע על המדיניות העתידית שלו ודוח מדד המחירים לצרכן לחודש פברואר ביום רביעי.

יומן אירועים כלכליים

  • שני: גוש היורו- מדד ביטחון הצרכנים של Sentix(מרץ). גרמניה - הזמנת מפעלים (ינואר). סין - ייבוא, ייצוא וסחר חוץ (פברואר).
  • שלישי: גוש היורו - התחזית הכלכלית של OECD. גרמניה - ייצור תעשייתי (ינואר). פולין - החלטת ריבית.
  • רביעי: סין - מדד המחירים ליצרן וצרכן (פברואר). יפן - הזמנות מכונות עבודה (פברואר). רוסיה - מדד המחירים לצרכן (פברואר). ארצות הברית - דוח המשרות הפתוחות JOLTS (ינואר).
  • חמישי: גוש היורו - החלטת ריבית של הבנק המרכזי האירופאי. ארצות הברית - מדד המחירים לצרכן (פברואר).
  • שישי: בריטניה- ייצור תעשייתי (ינואר). ארצות הברית- סנטימנט הצרכנים של אוניברסיטת מישיגן (מרץ).
מיכל נפט בוער לאחר שנפגעה מהפצצה רוסית באיזור קייב 27 בפברואר 2022. רויטרס
הלחץ מבעבע. מיכל נפט בוער כתוצאה מהפצצה רוסית בקייב/רויטרס

הסנקציות שהטיל המערב אמנם כללו החרגות לסקטור האנרגיה על מנת למנוע הפרעה באספקה, אך השווקים מתחילים להפנים את המציאות שבה הפרעה במידה כלשהי תהיה בלתי נמנעת, לאור הסנקציות והעובדה כי חברות מסחריות רבות מבטלות את העסקים שלהן עם רוסיה. חבית נפט מסוג ברנט נסחרת ב-120 דולר לחבית במהלך יום המסחר לפני שירדה לאור ספקולציה לעסקת הגרעין עם איראן שיכולה לשחרר מלאי חדש לשוק. אתמול ראינו שיא חדש במחיר הנפט מזה 13 שנים. כל עוד הנפט נשאר המנגנון שמשפיע ישירות על האינפלציה והצמיחה בעולם כך גם התוכנית של הבנקים המרכזיים להעלאות ריבית נהיות למורכבות יותר.

שורה תחתונה: ככל שהמשבר נמשך והופך למורכב כך גם הסכנה לשיבושים באספקה. עדיין מוקדם מידי ככל הנראה לבנות פוזיציות חדשות בטווח הקצר לאור אי הוודאות.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

מדד המחירים לצרכן בארצות הברית: המגמה כלפי מעלה תימשך

לאחר דוח התעסוקה החודשי בשבוע שעבר, השבוע הקרוב יהיה שקט יחסית בפרסום נתוני מאקרו, כאשר הנתון המשמעותי יהיה מדד המחירים לצרכן ביום חמישי הקרוב. הציפיות בשווקים הם עבור המדד להמשיך לעלות כלפי מעלה ולהגיע לרמה של 7.9% לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה ולהתפשט על פני מרכיביו השונים של המדד. השווקים מתמחרים באופן מלא העלאת ריבית בחודש מרץ ולכן אנו לא רואים תגובה משמעותית מצד השווקים לאחר פרסום הנתון.

שורה תחתונה: אנו נמשיך לעקוב אחר הפרסומים הללו בחודשים הקרובים (במיוחד כאשר ההידוק בארצות הברית כבר החל) על מנת להעריך האם כלכלת ארצות הברית מעבר לשיא שלה מבחינת האינפלציה.

פגישת הבנק המרכזי האירופאי- סטטוס קוו צפוי להמשיך

הפלישה הרוסית אל תוך אוקראינה סיבכה משמעותית את התחזית בנוגע לאינפלציה ולצמיחה הכלכלית. עקב העובדה כי שתי המדינות הללו הן יצרניות חשובות של סחורות, המחירים עלו בצורה דרמטית וצפויים להוסיף ללחץ האינפלציוני הקיים. על פי הקריאה הראשונית לחודש פברואר, מדד המחירים לצרכן בגוש היורו עלה לרמה של 5.8% לעומת התקופה המקבילה בחודש שעבר, העלייה הגבוהה ביותר מאז ייסודו של המטבע. הפגישה המוניטרית של הבנק המרכזי האירופאי נתקלת בפני אי וודאות גוברת. הכלכלן הראשי של הבנק המרכזי האירופאי Lane אמר לאחרונה שהתחזיות עבור הפגישה במרץ תוקנו כך שישקפו את הפלישה האחרונה של רוסיה לאוקראינה. הוא דרש לאמץ גישה מאוזנת ואמר כי ייתכן וייקח יותר זמן לאינפלציה לחזור למטרת היעד. אנו חושבים כי הבנק המרכזי האירופאי עשוי להסתכל אל מעבר לאינפלציה בטווח הקצר אם הציפיות האינפלציוניות לטווח הארוך יישארו מעוגנות.

שורה תחתונה: הפלישה הרוסית והעלייה האחרונה במחירי הסחורות דחפו את הבנק המרכזי האירופאי לאמץ גישה מאוזנת יותר עם התחשבות באינפלציה ובצמיחה ביחד. בטווח הקצר אנו צופים כי הבנק המרכזי ימשיך עם המדיניות הנוכחית שלו.

6.	כריסטין לגארד, יו"ר קרן המטבע הבינלאומי, בפסגת מדינות ה-G7 בסיציליה, איטליה,  27 במאי 2017. רויטרס
יש לאמץ גישה מאוזנת יותר. כריסטין לגארד/רויטרס

סין תדווח על נתון האינפלציה לחודש פברואר השבוע כמו גם נתונים מוניטריים. מדד המחירים לצרכן בסין עשוי להישאר ברמה נמוכה סביב 1% בחודש פברואר, לאור העובדה כי מחירי הירקות והמזון נותרו נמוכים עם מספיק מלאי במשך פסטיבל האביב. מדד המחירים ליצרן עשוי להמשיך ולהתמתן מהקריאה האחרונה שלו בחודש ינואר שעמדה על 9.1% לאור התפוגגות של השפעות בסיס. בוועידה של הקונגרס הלאומי של האנשים בסוף השבוע הוכרזו יעדי אינפלציה וצמיחה חדשים סביב 3% ו5.5% בהתאמה (הנמוך ביותר מאז 1991). בגזרת הנתונים המוניטריים לחודש פברואר, סך המימון החברתי עשוי להצביע על התאוששות כאשר הבנק המרכזי הסיני מעודד את הקצאת ההלוואות לבנקים. הגידול בהלוואות לסקטורים שאינם קשורים לנדל"ן עשויה לצבור קצב.

שורה תחתונה: עם הלחצים האינפלציוניים הנמוכים בסין, אנו מאמינים כי סין יכולה להמשיך ולתמוך בצמיחה עם הקלה מוניטרית ופיסקלית.

הרובל הרוסי ברמתו הנמוכה ביותר בכל הזמנים

מאז שנת 2015 הבנק המרכזי הרוסי הכפיל את יתרת הרזרבות הבינלאומיות שהגיעו לשיא כל הזמנים להיקף של 630 מיליארד דולר. הצעד לשתק את מרבית יתרות המטח והזהב של רוסיה ששוות ערך לשליש מהתוצר של רוסיה ושנתיים בהיקף ייבוא, הוא אחד החריפים ביותר שנקט המערב בעידן המודרני. כתוצאה מכך מטבע הרובל צנח לרמה של 120.14 אל מול הדולר, הנמוך ביותר אי פעם. על מנת להילחם בפיחות המהיר של המטבע, הבנק המרכזי הרוסי העלה את הריבית במדינה מרמה של 9.5% ל-20% בשבוע שעבר. הוא גם הורה לחברות למכור 80% מן פיקדונות המטח שלהם. בשנים האחרונות מוסקבה הפחיתה את התלות שלה בדולר אך החלק ביורו, השותף המרכזי לסחר של רוסיה עלה לרמה 32%. מותר לציין שהסנקציות חסרות התקדים הללו יובילו לתוצאות לא מכוונות ולכן צריך לעקוב אחריהן מקרוב.

שורה תחתונה: המהלך להקפיא את הגישה של רוסיה ליתרות המטח עשוי להיות בעל השלכות להקצאה העתידית של בנקים מרכזיים בכל הקשור לרזרבות שלהם.

כריסטיאן נולטינג הוא הכלכלן הראשי של דויטשה בנק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully