וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האם הקרמלין ישתלט על החברה שכונתה "גוגל הרוסית"?

עודכן לאחרונה: 8.3.2022 / 16:08

YANDEX שנחשבת ליהלום שבכתר תעשיית ההייטק הרוסית הציגה כבר שווי של 22 מיליארד דולר, אך לאחר שנפגע תזרים המזומנים שלה, אפשר שפוטין ישתלט עליה. בישראל מוכרת החברה בזכות שירותי יאנגו: ממוניות, דרך שירותי קניות ועד למשלוחי מזון, שבינתיים פועלים כרגיל

בשנת 2011 החלה YANDEX להיסחר בנאסד"ק במקביל למסחר בבורסה של מוסקבה. החברה, שעד לאותו הזמן פעלה בעיקר בשוק הרוסי, הלכה והתרחבה - תחילה למדינות השכנות כאוקראינה, גיאורגיה, ובלארוס, המשך במדינות הבלטיות, משם לפינלנד ובהמשך גם לישראל.

החברה לא התפשטה רק גיאוגרפית, אלא גם העמיקה את סל המוצרים שלה: שירותי היסעים כמו של אובר (שרכשה בעצמה מניות בחברה הרוסית), שירותי מוניות (פעילים גם בישראל), שיורתי ליקוט ומשלוח קניות (כמו למשל יאנגו דלי בישראל).

לא רק אובר גילתה עניין במניות החברה, שהתכוונה להציע גם שירותים של ספקית אינטרנט בטורקיה ובגרמניה בשנה הקרובה, אלא גם חברות בינלאומיות אחרות בעלות תחומי עניין משיקים, כמו למשל "גראבהאב" (שבינתיים נקלעה בעצמה לקשיים והתמזגה לתוך החברה האירופית "גאסטאיט" לפי שווי של 7.3 מיליארד דולר) ואחרות.

התעניינות המשקיעים וקצב הצמיחה המהיר של החברה, שמייסדה ומנכ"לה ארקדי וולוז', נחשב מקורב לפוטין, הביאו לנסיקת מניותיה והביאו אותה, לפני חודשים ספורים בלבד, לשווי שוק של כ-22 מיליארד דולר.

מונית יאנגו. ShutterStock
שירותי המוניות דרך אפליקציית YANGO. בינתיים פועלים כסדרם/ShutterStock

הפעילות בישראל, לפחות בינתיים, כרגיל

למרות קרבתו של וולוז' לפוטין, יאנדקס נחשבה לחברה שמנהלת מדיניות עצמאית ולא אחת נמסר על חיכוכים בינה לבין הקרמלין, על רקע סירובה של החברה לחשוף פרטי משתמשים לבקשת השלטונות.

אלא שבשבוע שעבר הדהימה החברה את המשקיעים בניו יורק, כשהודיעה שלא תוכל לפרוע אגרות חוב סחירות בסך של כ-1.25 מיליארד דולר. בעקבות זאת הושעה המסחר במנייה ומקץ חמישה ימים, הופסק כליל תחת אזהרה לפיה "נדרש מידע נוסף" על מצב החברה.

בינתיים בישראל המשיכו שירותי החברה לפעול כרגיל uהעובדים קיבלו את משכורותיהם. ובכל מקרה השירותים בישראל ניתנים על ידי חברה מקומית.

נכון לרגע כתיבת שורות אלה, עדיין נמשכת פעילות החברה בישראל בתחום הקניות, משלוחי המזון והמוניות ואין צפי כי יחול שינוי בקרוב.

יאנגו דלי. יחסי ציבור,
יאנגו דלי. עוד שירות מקומי שפועל בינתיים כסדרו/יחסי ציבור

מה יקרה אם ישראל תצטרף לסנקציות?

בשוק ההון העריכו רבים כי החברה תיאלץ, בסופו של דבר, להעביר את השליטה בה לקרמלין, כלומר - לידי פוטין. כבר עתה היא נקלעה לבעייה בשל סנקציות שהוטלו על דיווחי התקשורת ברוסיה (ובכלל זה גם על מנועי חיפוש) וההערכה היא שככל שימשכו הסנקציות המערביות על שירותי החברה, היא תתקשה להמשיך בפעילותה ללא תמיכה ממשלתית.

אותם גורמים העריכו גם שככל שתעמיק מדיניותו הבדלנית של פוטין, כך הוא יזדקק לתשתית של רשת אינטרנט שתהיה שייכת לו ולבעלי בריתו, כך שהשתלטות על YANDEX עשויה להיות צעד כמעט בלתי נמנע מבחינתו.

נכון לעכשיו, ספקית השירותים המקוונים נחשבת לחברה הציבורית שספגה את המהלומה הקשה ביותר בשל הפלישה הרוסית לאוקראינה - ואם לשוב ולהתכנס לבועה הישראלית, הרי שלמרות שבינתיים שירותי החברה בישראל נמשכים כרגיל, הרי שלא ברור מה יהיה כאשר הציפייה מישראל להצטרפות לחרם הכלכלי על רוסיה תהפוך לבקשה מפורשת, שלא לומר לדרישה מחייבת.

אמנם לא בכל מקום נפגעה החברה ישירות מהפלישה, אבל ליטא הודיעה כי החליטה להפסיק את השירותים שניתנו בתחומה, באנגליה קראו לחרם על שירותים שונים בתחומה ואפילו בישראל נשמעו קולות הקוראים לחרם צרכנים, אם כי זה יפגע בעיקר בעובדים המקומיים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully