וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יבואן יקר, ניפגש בשש אחרי המלחמה

עודכן לאחרונה: 9.3.2022 / 14:25

אם את הסיפורים על עלויות השינוע והתייקרות חומרי הגלם לא קיבלנו כתירוץ לעליית המחירים, הרי שהמלחמה באוקראינה שינתה קצת את הכללים. מי שחייב להעלות מחיר, בכבוד - אבל הכל נרשם וכתגיע הפסקת אש, נתבע מכם בחזרה כל שקל

גם המומחים הכי אופטימיים מסכימים שאין מנוס - התייקרות המחירים כבר כאן - והיא תהיה חדה, כואבת ועולמית. אפשר להודות בלב כבד שהמלחמה ביוקר המחיה בישראל לא רלוונטית כרגע, בגלל הקרבות באוקראינה והמחסור הגלובלי. כשאין מספיק חיטה, דגנים, תירס, תפוחי אדמה, ביצים וגבינות, כשאספקת הגז והנפט מאוקראינה מושבתת ומרוסיה - מוחרמת, - ועמם נעצרת גם אספקת הברזל והפחם, הכל עולה (ועוד יעלה) הרבה יותר.

ליבואניות ויצרניות המזון המקומיות, שהתכוונו להעלות מחירים ונבלמו על ידי המחאה הצרכנית, יש עכשיו סיבה אמיתית לעשות את זה, כי קודם, איכשהו, רוב הטיעונים שלהם נשמעו כמו אוסף תירוצים שליקטו מפה ומשם כדי להצדיק את ההתייקרות, מה שהביא חלק ממנהליהן לחקירה ברשות התחרות.

אבל אחרי הפלישה של פוטין לארצו של זלנסקי משפטי מחץ שעבדו מצוין כמו "התייקרות עלויות השינוע" ו"עליית מחירי הסחורות", נשמעים כמו הכותרות של אתמול. עכשיו מדברים על מחיר חבית הנפט, שטס למעלה אחרי האמברגו שהטילה ארה"ב על הנפט הרוסי, (נושק, נכון לרגע זה, ל - 123 דולר). וכשכל זה קורה, אך הגיוני הוא הגיוני שגרף עלויות הייצור יזנק בגלל עלייה במחירי הדלק, החשמל, המים, לאורך כל שרשרת הערך, עד לכיסו של הצרכן.

סופרמרקט, וואלה לא פראיירים. דורון שיינר, ShutterStock
כשהתותחים רועמים, הצרכנות הנבונה שותקת, אבל המלחמה תיגמר - ואז נדאג שכל שקל של ירידה במחיר חבית נפט, יוחזר לכיס שלנו/ShutterStock, דורון שיינר

הערת אזהרה

אבל אם מישהו בהנהלות המונופולים הגדולים ותאגידי הענק, שגם מייצרים, גם מייבאים וגם משווקים את מה שאנחנו מכניסים לעגלות שלנו, וגם גורפים סכומי עתק לחשבונות הבנק שלהם, חושב שהמצב העולמי יכניס אותנו לתרדמת, הוא לא רק טועה, אלא לוקח על עצמו סיכון גדול.

כמו שהנפט יודע לזנק בחדות למעלה הוא גם יודע להתרסק עם האף לתוך האדמה, כמו בסוף מרץ 2020, בעיצומו של גל הקורונה הראשון, כשחבית עלתה 23 דולר בלבד. וכמו שמחירי הסחורות בשמיים, הן יכולות גם לצלול לתהום, וכשזה יקרה - וזה יקרה במוקדם או במאוחר - כי ככה זה בכלכלה, אנחנו נהיה כאן ונמתין לראות מה תעשו, ואם תהיו הגונים. כי להעלאות מחירים קל להתרגל, אבל נדמה אתם שכחתם איך זה מרגיש כשמורידים אותם.

איך אני יודעת? אולי בגלל שבכל פעם שהייתה כאן הפחתת מכסים היא איכשהו התגלגלה אליכם אבל לא ללקוח, כשמחירי חומרי הגלם היו בשפל, תמיד מצאתם דרך אינטליגנטית להסביר למה מחיר המוצרים לא יורד. כשהדולר התרסק, לא היה יבואן אחד, צדיק בסדום, שגלגל שחיקה של 20% בשער הדולר מול השקל (אתם יודעים מה? אפילו חצי ממנה!) בחזרה אל הכיס שלנו.

גם הפעם יש לחלקכם תירוצים מוכנים מראש (על העלייה הזעומה בשכר המינימום כבר שמעתם? חכו לפעם הבאה שנושא יוקר המחיה יהיה על הפרק) אבל עד כאן. אנחנו, התקשורת והצרכנים, התבגרנו - ואנחנו כאן עם מחשבון ביד ופנקס פתוח, כדי לדרוש מכם להחזיר לנו את כל מה שאתם לוקחים עכשיו. כשהדי הפיצוצים מקייב מגיעים לישראל, אנחנו מבינים מהו תירוץ עלוב ומהי סיבה מוצדקת, ומי שינסה למכור תירוץ כדי לשמור על מחירים גבוהים כשהעלויות יקטנו בחזרה, אנחנו נבוא אתו חשבון.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully