וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

דגים לשבת: האם מחירי הדגים בישראל עומדים לרדת?

עודכן לאחרונה: 10.3.2022 / 13:27

האם תושבי ישראל יזכו ליהנות מירידה במחיר הדגים? שרי האוצר והחקלאות שהחליטו על הורדת המכס על היבוא, בטוחים שכן, אבל מגדלי הדגים סבורים שביטול המכס רק יעשיר את היבואנים ויפגע בתעשייה המקומית - ולא יוזיל את סל הקניות שלנו

שר האוצר, אביגדור ליברמן, בתיאום עם שר החקלאות, עודד פורר, פרסם להערות הציבור את הצו המבטל את המכס על יבוא דגים טריים, קפואים, מעובדים ומאכלי-ים במטרה להוזיל את המחירים ולהפחית את יוקר המחייה.

הצו כולל ביטול של המכס על מגוון דגים כגון: דניס, לברק, לוקוס, טונה ומאכלי-ים נוספים. על פי הודעת משרד האוצר, מחירי הדגים בישראל גבוהים ב-24% בהשוואה למדינות ה-OECD, כך שהצרכן הישראלי נאלץ לרכוש מוצרים אלו במחיר גבוה.

כיום, המכס על יבוא דגים האו גבוה במיוחד. כך למשל, המכס על יבוא פילה דג טרי עשוי להגיע ל-11 שקל לקילו ולייקר באופן משמעותי את המחיר לצרכן.

בדומה להפחתות מכסים שבוצעו בעבר, ביטול המכס על יבוא דגים צפוי להוזיל את המחיר לצרכן ולהגדיל את הצריכה. כמו כן, ביטול המכס יגדיל את מגוון הדגים המיובאים לישראל, כך שהצרכן הישראלי יוכל להנות ממבחר רחב יותר של דגים ומוצרי דגים.

דגי טילפיה. ShutterStock
דגים טריים. האם המחיר ירד בקרוב?/ShutterStock

ישרת את הצרכנים או יעשיר את היבואנים?

בעקבות הודעת משרד האוצר על ביטול המכס על יבוא דגים לישראל בארגון מגדלי הדגים מתריעים: "מדיניות האוצר תביא לעליית מחירים כללית בשוק הדגים הטריים בישראל בהווה ויותר מכך בעתיד"

אבל מסתבר שלא כולם מרוצים מהחלטת שר האוצר. אלי שריר, מנכ"ל ארגון מגדלי הדגים בישראל: "כפי שהורדת המכס על יבוא הדגים שהחלה ב- 2016 לא התגלגלה במלואה לצרכן ויצרה תלות גוברת של שוק הדגים הישראלי ביבוא, שכעת מתבטאת בעליית מחירים, כך גם הורדת המכס כעת לא תביא לירידה במחיר לצרכן, אלא דווקא לעלייה שלו.

במהלך השנים מאז החלה הורדת המכס ב- 2016, היא הביאה לירידה מסוימת וזמנית במחיר, שנבלמה וכעת נמחקה כמעט לחלוטין, עם הזינוק במחירי ההובלה והיבוא. מחירו של ק"ג פילה אמנון קפוא עומד כיום על 33 שקל, מחיר שקרוב לתג המחיר שלו בשנת 2017.

למה היא כן הביאה? - פגיעה קשה בייצור המקומי: ירידה של 21% בהכנסות המגדלים וכתוצאה מכך ירידה של 20% במספר המשקים הפעילים בענף, נטישה וייבוש שטחי בריכות, רובם פזורים בסמוך לגבולות המדינה, על ההשלכות האקולוגיות והביטחוניות הנובעות מכך ופועל יוצא מאלה - ירידה של כ- 26% בהיקף ייצור דגי הבריכות המקומי.

התוצאה - צמצום התחרות, השארת שרשרת האספקה בידי מספר קטן של חברות פרטיות, תלות גדולה עוד יותר ביבוא וכתוצאה - המחירים מזנקים עכשיו וימשיכו לעלות בעתיד.

שרי האוצר והחקלאות. מבטיחים שהפחתת המכס תוזיל את המחירים

אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו, 28 בפברואר 2022. שלו שלום, TPS
אביגדור ליברמן בישיבת סיעת ישראל ביתנו, 28 בפברואר 2022/TPS, שלו שלום
שר החקלאות עודד פורר. ניב אהרונסון
שר החקלאות עודד פורר/ניב אהרונסון

השרים מבטיחים הוזלת סל הקניות

למרות מחאות ארגון מגדלי הדגים, השרים המעורבים בהחלטה, דווקא מרוצים:

שר האוצר, אביגדור ליברמן: "אנו ממשיכים לפעול להוזלת מחירי המזון בישראל כחלק מהמאבק ביוקר המחייה. צעד זה יוזיל את מחירי הדגים בישראל ויטיב עם הצרכן הישראלי, בתקופה הקרובה נפרסם צעדים נוספים בתחום המזון".

שר החקלאות, עודד פורר: "זהו עוד צעד במחוייבות שלנו במאבק להורדת יוקר המחיה. במקביל לביטול המכס על יבוא דגים טריים, קפואים, מעובדים ומאכל- ים, תקודם תוכנית לקידום ופיתוח החקלאות המקומית".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully