וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ברוב קולות: נבחר שגריר חדש לים התיכון

עודכן לאחרונה: 13.3.2022 / 9:07

הקמפיין שהחל לפני מספר חודשים ומטרתו העלאת המודעות לחיוניות המערכת האקולוגית של הים התיכון, הגדלת השמורות הימיות ושמירה על החופים הגיע לסיומו והזוכה המאושר הוא כלב הים הנזירי

12,590 ילדים ומבוגרים ביניהם מאות בתי ספר, גני ילדים ותנועות נוער, לקחו חלק בקמפיין שבמסגרתו, הוצגו והועמדו לבחירה 7 יצורים ימיים המספרים כל אחד סיפור שונה על הים התיכון, כגון סיפורי הכחדה והיעלמות מינים, דייג יתר, שמירת הטבע ויתרונותיו הכלכליים והחברתיים ועוד. בסיומו, נבחר ברוב קולות כלב הים הנזירי (הים תיכוני) לשגריר הים התיכון, לאחר שזכה בלא פחות מ- 4312 קולות. אל המקום ה - 2 הגיע סוסון הים התיכוני ואת המקום השלישי והמכובד תפס תמנון החוף. את הפרויקט הובילה עמותת "אקואושן", ביחד עם קואליציית "אנשי הים התיכון" ובשיתוף: המועצה לישראל יפה, משרד החינוך, המשרד להגנת הסביבה ורשות הטבע והגנים.

השאיפה של מובילי המיזם הייתה לקדם מסרים אשר יובילו לשינוי תודעתי והתנהגותי בקרב הציבור הרחב, לקיחת אחריות, גילוי אכפתיות, מעורבות אישית ואקטיביזם חיובי בכל הנוגע לשמירת החופים והים התיכון. המיזם קרא לכלל הציבור ובעיקר לדור הצעיר, לשמור על בית הגידול הימי והחופי, למען המשך קיומנו בישראל ובעולם כולו. זאת כמובן לאור משבר האקלים, משבר המגוון הביולוגי וזיהום הים איתו אנו מתמודדים באופן שוטף.

מטרות הפרויקט המרכזיות היו לעודד הציבור לתמוך בקמפיין אותו הובילה קואליציית אנשי הים התיכון, להגדלת שמורות הטבע הימיות בישראל (מ 4% ל 20% שטח ימי מוגן) ולהכריז על שמורות טבע ימיות חדשות. שכן מדובר בדרך היעילה ביותר לשמירה על בתי הגידול של בעלי החיים בים התיכון. כמו גם, הפסקת השימוש בפלסטיק חד פעמי ומעבר לרב פעמי כחלק מקמפיין המשרד להגנת הסביבה - "חד פעמי-לא בים שלי" ובהתאם לחוק העזר החדש ברשויות החופיות.

מי שעוד תרמה את קולה, הייתה השרה להגנת הסביבה ח"כ תמר זנדברג, זאת במסגרת אירוע השקת התחרות בחודש יולי האחרון בתל אביב. כמו כן תרמו להצבעה חברי כנסת נוספים ואף השגריר הבלגי- ז'אן לוק בודסון שייצג את האיחוד האירופי באירוע "ניקוי הים הגדול" בחודש דצמבר.

כלב הים הנזירי. מיה אלסר,
בסכנת הכחדה. כלב הים הנזירי/מיה אלסר

כלב ים הנזירי המשתייך למשפחת כלבי הים הוא אחד היונקים הנדירים בעולם ונמצא בסכנת הכחדה חמורה. לפני קום המדינה מראה כלבי ים ממין כלב ים נזירי ים־תיכוני היה מחזה נפוץ יותר. דיווחים על פרטים בודדים, בעיקר בחופי ראש הנקרה וטנטורה (דור הבונים) תועדו החל משנות ה־20' ופסקו בשנות ה־60'. אולם בשנת 2010 החלו לזרום לחוקרי דלפיס דיווחים על כלבי־ים, בחופים שבהם חלפו כמה עשורים ללא תצפיות, כמו סוריה, לבנון וישראל. כיום אוכלוסיית כלבי הים הנזיריים הים־תיכוניים מוערכת בכ־700 פרטים, כ־400 מתוכם חיים לחופי יוון, קפריסין וטורקיה. בשנה האחרונה חברו חוקרי עמותת דלפיס הישראלית לחוקרים מארגונים בספרד, יוון, קפריסין ומדינות נוספות במזרח הים התיכון, לפרויקט משותף שמטרתו להגן על כלבי הים הנזיריים הים־תיכונים, שנמצאים בסכנת הכחדה. שיתוף הפעולה שנועד להגן על כלב הים הנזירי, כולל בין השאר ניטור אוכלוסיות כלב הים ממין זה באגן המזרחי של הים התיכון ומיפוי בתי גידול שיתחיל בקרוב בישראל.

ישראל היא אחת המדינות הצפופות בעולם, עם מחסור בשטחים וגידול מהיר באוכלוסייה. לאור זאת, הים הפך לחזית הפיתוח העתידי של המדינה - כולל הרחבת והגדלת כמות התשתיות והמתקנים בים. העברת משקל הפיתוח העתידי של ישראל מהיבשה לים - מעלה ומגדיל משמעותית את הסיכונים והאיומים על מערכת אקולוגית זו. למערכת הימית יכולת התחדשות וטיהור עצמי, אך ללא איזון בין אינטנסיביות הפיתוח והשימוש לבין מאמצי השימור - לא תוכל להישאר חיונית ומועילה לאורך זמן.

הים התיכון היא מערכת אקולוגית חיה, מרתקת, צבעונית ושוקקת חיים אשר רובה נסתר מן העין, היא מספקת לנו מגוון רחב ורב של תועלות כגון אספקת חמצן, ויסות אקלים, מים מותפלים לשתייה, מזון, תרופות ומרגוע לנפש. על מנת להבטיח את קיימות וחיוניות המערכת האקולוגית הימית לדורי דורות, עלינו לעשות פעולות ממשיות לטובת שימור החי והצומח הימי - ברמה הממשלתית, ברשות המקומית וגם ברמה האישית האזרחית. הוא מכיל ייצוג נרחב לעולם החי הימי ועד כה זוהו בו יותר מ־17,000 מינים. אולם, כ־80% מהמינים בים התיכון מוגדרים כיום בסכנת הכחדה בשל מגוון סיבות, בהן רמת החומציות והטמפרטורה העולה של מימי האוקיינוסים, התרבות מינים פולשים, שינויי האקלים, דיג יתר וזיהום הים.

חותמים למען כלב הים הנזירי. עינת צוקרמן, אקואושן,
חותמים למען השגריר/עינת צוקרמן, אקואושן

עינת צוקרמן טל, רכזת שמורה ימית 'ים פולג', עמותת אקואושן ואנשי הים התיכון: "לאחר מספר חודשים בהם נחשף הציבור הרחב לפרויקט והצביע לאחד מתוך 7 הדורשים לכתר, אנו שמחים עתה שישנו דובר ראוי לים התיכון אשר יזעק את זעקתם הבלתי נשמעת של כלל יצורי הים. אין ספק שמלאכתו עוד רבה, אך בתהליך הבחירה היה מרגש מאוד לראות את האכפתיות בכל הנוגע לשמירה על יצורים אלו ועל המשאב הימי, בעיקר של הדור הצעיר- של תלמידי בית הספר וילדי הגנים. דרך התוצרים הרבים שנשלחו אלינו בצורת קומיקסים, מצגות וסרטונים הבנו כי לכלב הים הנזירי שלנו יש "שגרירי משנה" רבים אשר יסייעו לו במשימה וירחיבו את מעגלי ההשפעה בקרב הציבור הישראלי ובתקווה גם בקרב מובילי דעת הקהל ומקבלי ההחלטות".

מייקל רפאל, אנשי הים התיכון, מארגון "אנו עושים שינוי": לאחרונה אושרה הקמת שמורת ים־אבטח מדרום לאשדוד, שמצטרפת לשמורות ימיות קיימות, אבל זה לא מספיק. אנו שואפים להגיע לכ־30% משטח הימים והאוקיינוסים, שיוכרזו עד שנת 2030. החי והצומח הימיים בים התיכון, ובסמוך לחופי ישראל בפרט, הם נכסים אקולוגיים חשובים וקיומיים לאדם - לאוויר שאנו נושמים, למי השתייה ולמזון. שינויי האקלים התכופים ופעילות לא מבוקרת של האדם, כדוגמת דיג יתר ופסולת חופים מצטברת, מותירה את היצורים האלה בסכנת הכחדה".

  • עוד באותו נושא:
  • כלב ים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully