וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מקרה איציק סעידיאן יחזור על עצמו אצל הקשישים הנכים"

עודכן לאחרונה: 13.3.2022 / 12:38

כך מזהיר יצחק לוביץ', גמלאי שסובל מנכות, אחרי שגילה שמדינת ישראל מפלה 80,000 אזרחים ותיקים שנמצאים במצבו. הסיבה לקיפוח: מועד היציאה לפנסיה. כך מתעללת מדינת ישראל באוכלוסיה החלשה ביותר שלה.

יצחק לוביץ', אזרח ותיק הסובל מנכות של 100%, גילה לתדהמתו, שהוא מקבל מביטוח לאומי קצבה על סך 3,265 שקלים, בעוד חבריו האזרחים הוותיקים הנכים שיצאו לפנסיה אחריו, זוכים, משום מה, שלחשבונם יכנסו בכל חודש 3,700 שקלים.

לוביץ' הזועם גייס את בני משפחתו ובעזרתם החל לפנות לרשויות כדי לבדוק במה חטא ולמה לו מגיע פחות.

הוא פנה לשרה לשוויון חברתי מרב כהן, שלזכותה יאמר שענתה לו מיד, ושאל למה מפלים אותו לרעה. השרה השיבה, "בבטוח הלאומי מתנגדים לתיקון הזה, לכן לא התקדמנו. הם טוענים שיש שתי קצבאות שבאות לתת מענה לאותה הפגיעה".

לוביץ' לא הרים ידיים, פנה לביטוח הלאומי וקיבל את התשובה הבאה מהממונה על חוק חופש המידע במוסד: "ביטוח לאומי פועל על פי הכללים הקבועים בחוק. במסגרת חוק ההסדרים לשנות 2021, התקבל תיקון שבו קיימת הבחנה בין מי שהגיע לפרישה לפני ינואר 2021, לעומת מי שהגיעו לפרישה אחרי ינואר 2021. ביטוח לאומי רק מיישם את החקיקה ואינו אחראי על התיקון בחוק".

גם התשובה הזו לא הניחה את דעתו של הקשיש ומשפחתו, והוא פנה ישירות במכתב למאיר שפיגלר, מנכ"ל הביטוח הלאומי ובו ביקש הסבר ל"אפליה החמורה" לדבריו.

"מתקבל אצלי הרושם כי העוול הנוראי שנגרם לקשישים אינו מדאיג את מי שאמון לדאוג לרווחתם ושלומם של השקופים והמוחלשים, וכל המאמץ בנושא מתמצה בגלגול האחריות מאחד לשני. לא ברור לי מקור האטימות והשאננות לאור האפליה הזועקת השמימה. לא ירחק היום", התריע לוביץ', "שמקרה איציק סעידיאן יחזור על עצמו גם בנושא הקשישים הנכים שאפילו קצבת הרעב שאמורה להיות משולמת להם, נמנעת מהם".

טיפול קשישים. ShutterStock
למה המדינה מקפחת דווקא קשישים-נכים, במקום לסייע להם?/ShutterStock

איך נוצרה האפליה, שעוד תגיע לבג"ץ

ואכן, מתברר שבמדינת ישראל יש שווים ויש שווים יותר. כ- 80,000 קשישים הסובלים מנכות, מופלים לרעה כל ידי הביטוח הלאומי ומקבלים קצבה קטנה יותר מקשישים אחרים שנמצאים בדיוק במצבם, הסיבה: מועד יציאתם לפנסיה.

לפני כארבע שנים, בעקבות מחאת הנכים, סוכם על העלאת קצבת הנכות שעמדה על 2,342 שקלים במשך שלוש שנים. הפעימה הראשונה יצאה לדרך ב- 2018. מי שיצא לפנסיה לפני כניסתו של החוק לתוקף, אמור היה להסתפק בקצבה הקודמת.

שר הרווחה דאז, חיים כץ, התנגד, עמד על הרגליים האחוריות ודרש שהקשישים שיצאו לפנסיה לפני כניסת החוק, יקבלו 50% מהתוספת שעוגנה בו.

הפעימה השנייה נכנסה לתוקף בינואר 2021. שוב היתה אותה דילמה: מה עושים אם אלה שיצאו לפנסיה לפני המועד הנקוב? הפעם נקבע כי הם יקבלו 75% מהתוספת. בחוק ההסדרים האחרון נקבע שקצבתם של ציבור הקשישים הסובלים מנכות, תעלה ל - 3700 שקלים, אלא שהעלייה הזו לא ניתנה, כאמור, לכולם.

באוצר מסכימים שנכון ש-75% זה לא 100%, ומודים שיש כאן עוול, אבל יש גם תיעדוף, והנכים, שהיו בדיוני וועדת העבודה והרווחה, הסכימו לפשרה. הם מוסיפים שמעבר להיבט המוסרי יש גם היבטים תקציביים, וזה המקסימום שאפשר לתת, כיוון שמתן 100% מהתוספת לנכים הקשישים כולם הייתה עולה כ-100 מיליון שקלים נוספים שאין בקופה.

במשרד לשוויון חברתי אומרים שהם אינם אמונים על הנושא, והעבירו את הכדור למשרד הרווחה, שתחתיו פועל הביטוח הלאומי. ממשרד הרווחה נמסר בתגובה: "במהלך השנים, הנכים שהפכו לקשישים לא קיבלו בכלל תוספת, כך שמה שקיבלו עכשיו זה הישג ושינוי. בגלל העלות הגבוהה, האוצר התנגד להשוות את הקצבאות לעולם. התוספות החדשות סוכמו עם ארגוני הנכים גם בוועדת העבודה והרווחה".

"משנת 2018 ועד 2021 קצבאות הנכים עלו באופן הדרגתי במאות שקלים לאזרח", אומרים בביטוח הלאומי. "ב -2021 בעקבות מאבק של הביטוח הלאומי נקבע שההעלאה תהיה ב- 75% ולא ב- 50% כפי שנקבע תחילה. היום הפער עומד על 95 שקלים ולא כפי שצוין. אין ספק שהיה עדיף להעלות לכל האזרחים הוותיקים הזכאים לנכות, אך במסגרת התקציב שהוגבל בחוק, המשמעות היתה הפחתה משמעותית בהגדלת הקצבה לשאר הזכאים".

כולם מזהים את האפליה, אבל אף אחד לא מוכן לקחת את האחריות לתקן אותה ומעבירים את האחריות מאחד לשני. בני משפחתו של לוביץ' לא מתכוונים לוותר ושוקלים להגיש עתירה לבג"צ בדרישה לקבל את התשלום רטרואקטיבית.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully