וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביזנס זה לחלשים: המטוסים הפרטיים המריאו עם הקורונה

עודכן לאחרונה: 14.3.2022 / 10:40

הקורונה שכמעט הכחידה את ענף התעופה העולמי, יצרה ביקוש חסר תקדים לטיסות פרטיות, עם מטוסים שנמכרים במחירים של פי 2 ו-3 מאשר לפני שנתיים וגם אתגר אקולוגי של טיסות פרטיות בעולם מודע סביבתית

בעוד רוכשי המכוניות הפרטיות החדשות והמשומשות מסתכלים בתדהמה על מחירי כלי הרכב המאמירים, בכל הנוגע לעולם התעופה הפרטית - הקרם דה לה קרם של עשירי העולם - המספרים הגדולים שמגלגלת התעשייה הזו מכניסים את הכל לפרופורציה.

"הביקוש מרקיע שחקים" אומר לוואלה! גל פלג, הבעלים של חברת JETSETTER המתמחה ברכישה, מכירה וניהול של ציי מטוסים פרטיים בכל העולם. "ביחס לתקופה שלפני הקורונה, בה עמדו כ-14.5% מצי המטוסים הפרטיים בעולם העומד על כ-22 אלף כלי טיס למכירה, כיום מדובר על 3% בלבד. המצב כה קיצוני, שכיום כמעט כל מטוס ואפילו דגמים ישנים שבעבר היה קשה מאד להיפטר מהם, זוכים היום לעדנה ונמכרים במחיר של פי 2 או 3 ממחירם לפני שנתיים".

וכאשר מדובר במחירים של מטוסים פרטיים, מדובר בגזרת המחירים שנמצאים עמוק בתחום הדימון הפרוע ביותר. כך למשל, מחירו של מטוס הפאלקון X10 מתוצרת דאסו הצרפתית המופיע בתמונות המצורפות וטרם נכנס לייצור סדרתי צפוי להתחיל ב-74 מיליון דולר. מחירו של הפאלקון X8 הנוכחי מתחיל ב-62 מיליון דולר.

פאלקון 2. דאסו,
מונה או מחיר? הקוקפיט במטוס הפאלקון X10. תנו 74 מיליון דולר, לפני תוספות - והוא שלכם/דאסו

שלא במפתיע, גם בשוק הזה, פועלים אותם כוחות בסיסיים של היצע, ביקוש ואספקה שגורמים לזינוק המטורף בביקוש. כאן, מדובר בשילוב בין הקטנה של היקפי הייצור של חברות המטוסים שעברו גלי פיטורים ותקופות השבתה בתקופת הקורונה.

הרכיב השני בסיפור הזה הוא חוסר היציבות שעברה התעופה המסחרית בשנתיים האחרונות ובעקבותיה צמצום קווי תעופה. מצב שהביא אנשי עסקים וחברות לראות ברכיב המחיר של סוג כזה של תחבורה פחות חשוב במכלול השיקולים.

ובמילים "רכיב המחיר" - כדי לקבל פרופורציות - כאשר מדובר בטיסה ליעדים פופולריים כמו פרנקפורט, ציריך או לונדון, מחיר טיסה לכיוון אחד עומדת על 32 אלף דולר במטוס קטן דוגמת הוקר 800 ו-45 אלף דולר למטוס גדול מסוג צ'אלנג'ר. כאמור, לכיוון אחד, אבל היי, אפשר לבחור מושב...

בנוסף לכל אלו, הטיסה הפרטית מפחיתה את החשש מהידבקות וכן את הסרבול שנוסף לטיסות המסחריות בהיבט הבירוקרטי.

פאלקון 3. דאסו,
על ערוצי השמע הנהדרים שלנו כבר שמעתם? בתוך מטוס הפאלקון X10/דאסו

המטוס במוסך

בעוד בעולם הרכב, נובעות עליות המחירים מביקוש מאמיר וקושי לייצר את המכוניות בשל משבר השבבים, לדברי פלג בעולם התעופה הסיפור הזה נוגע לא לייצור מטוסים, אלא להיבט התחזוקה שלהם. "הפגיעה במטוסי המנהלים היא בשוליים בלבד והיא נובעת בעיקר מכך שהמטוסים הקיימים פשוט טסים הרבה יותר.

כאשר טסים יותר צריך גם לעשות יותר ביקורות תחזוקה והתורים למכוני הבדק (מוסכים) מתארכים. כמו כן עודף הטיסות גורם לכך שחלפים מתכלים (צמיגים, בלמים וכו') נמצאים לעתים במחסור ואין זה נדיר לראות מטוס שעולה מיליונים מקורקע בהמתנה לחלק שעולה עשרות דולרים".

פאלקון 5. דאסו,
מעניין אם יש להם במקרר חמגשיות קטנות כאלה של מטוסים. המטבח במטוס הפאלקון X10/דאסו

ישראל אימפריה

גם בישראל, שהיא אגב אחת המדינות בעלות מספר מטוסי המנהלים הגבוה ביותר ביחס לאוכלוסייה הביקוש הזה מתעורר. ובאופן מפתיע לאור גודלה של המדינה מדובר דווקא במטוסים בינוניים וגדולים, זאת בשל העובדה שישראל היא מדינת "אי" עם מעט מאוד יעדים מרכזיים בטווח של 1,000 מייל ממנה.

לדברי פלג, בשוק הישראלי רוב המטוסים הינם בבעלות פרטית ומשמשים את בעל המטוס, בני משפחתו ואורחיו. שאר הכלים הם בבעלות חברות מהן ניתן לשכור את המטוס לשימוש נקודתי.

פאלקון 4. דאסו,
פה לא ישאלו אתכם "חלון או מעבר". חדר שינה בתוך מטוס הפאלקון X10/דאסו

"נס על ההאדסון" מגיע לנתב"ג

הביקוש המתעורר הביא את JETSETTER לערוך דווקא בישראל כנס תעופה פרטית בינלאומי שייערך ב-15-16 במרץ, יארח חברות מובילות בתחום התעופה ויכלול תצוגת מטוסים פרטיים בנתב"ג - ולמחרת כנס בהשתתפות מנהלים בכירים ואורח מיוחד - ג'ף סקיילס, טייס המשנה באיירבוס של יו אס איירוויז שבשנת 2009 ביצע נחיתת אונס בנהר ההאדסון לאחר פגיעת ציפורים במנוע המטוס.

בנחיתה שנחשבת לאחת המופלאות בעולם התעופה האזרחית וזיכתה אותו בשבחים. בהמשך גם עובד הסיפור לסרט בשם "סאלי: נס על ההאדסון".

ועם הגידול בביקוש מגיעים גם קשיים וגם ההזדמנויות בעולם הזה. לטענת פלג יש מחסור אדיר בתשתיות לטיפול במטוסים בישראל, מחסור במכוני בדק (המוסך של המטוסים) וגם העדפה גורפת של הרשויות לתעופה המסחרית על פני הפרטית.

מצד ההזדמנויות בתחום הוא מציין כי: "אני מזהה את ההזדמנויות בשילוב של כלכלה בצמיחה, כסף זול וזמין ביחד עם יציאה מהקורונה וחזרה לחיים רגילים. בנוסף אני רואה יותר ויותר שהחזקה או שימוש במטוס פרטי כבר אינם נוגדים את כללי הפוליטיקלי קורקט ונחשבים יותר ויותר לגיטימיים ואף הכרחיים כדי להשתלב בעולם העסקים הגלובלי, ביחוד לחברות וארגונים שאינם רוצים להיות תלויים ברשת היעדים ובזמינות המוגבלת של חברות התעופה המסחריות".

גל פלג. יח"צ,
גל פלג, הבעלים של חברת JETSETTER המתמחה ברכישה, מכירה וניהול של ציי מטוסים פרטיים בכל העולם/יח"צ

מזהמים את האוויר, אבל ממריצים את הכלכלה

וכפי שניתן להבין מהתשובה שלו גם לנקודה שעלתה בשיחה על ה"תרומה" של שימוש במטוסים פרטיים לבעיית זיהום האוויר, הוא לא חושש להתייחס.

"מטוסים, לרבות מטוסי מנהלים ימשיכו לתרום לפליטות פחמן בשנים הקרובות", אולם ההצדקה שלו לשימוש הזה נעוצה בזווית אחרת של הענף הזה "מטוסי מנהלים, ביחד עם כל מה שהם מביאים איתם פועלים כקטליזטור לכלכלה, יוצרים משרות, מאיצים כלכלות מודרניות ותורמים להתפתחות עסקית של האזורים בהם ישנה פעילות ערה של מטוסי מנהלים".

עוד פרטים על הכנס, רשימת המציגים וההשתתפות באתר הכנס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully