וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מי אחראי לכך שמחירי הפירות והירקות בישראל הם הגבוהים בעולם?

עודכן לאחרונה: 14.3.2022 / 13:33

פערי תיווך? מסקנות הוועדה בראשות מנכ"ל משרד הכלכלה שיוצגו הערב הן חד משמעיות: לא הקמעונאים הם שאשמים בכך שהתוצרת החקלאית בישראל היא היקרה בעולם. אייל רביד, ויקטורי: "במשך שנים חטפנו האשמות שווא". נציג החקלאים, אבשלום וילן: "הם סימנו מראש את המטרה"

הוועדה הממשלתית לבדיקת מחירי הירקות והפירות בראשותו של מנכ"ל משרד הכלכלה, רון מלכא, הקרויה גם "ועדת פערי התיווך", תגיש הערב את מסקנותיה לשר החקלאות.

על פי הידוע, הוועדה תקבע שטענת ארגוני החקלאים, לפיה מחירי הירקות הפירות עולים בגלל פערי התיווך שגובים הסיטונאים ורשתות השיווק - הקונים את התוצרת מהחקלאים בזול ומוכרים ביוקר - אינה נכונה.

אייל רביד, בעלי רשת "ויקטורי" אומר לוואלה: "במשך שנים חטפנו מהחקלאים האשמות שווא ופה, בפעם הראשונה גוף ממלכתי אומר - די, תעצרו את זה". עוד מעט נחזור לאייל רביד שיש לו בטן מלאה על הדרך שבה הוצגו הוא ועמיתיו על ידי הלוביסטים החקלאיים, אבל קודם כל כמה מספרי אמת:

מניתוח הנתונים שהובאו בפני ועדת פערי התיווך, עולה כי 60% מהעלות לצרכן משולמת לחקלאים, 25% לרשתות או לחנויות ו- 15% לסיטונאי שמתווך ביניהם.

במקרים שבהם נמכרת התוצרת ישירות לקמעונאים, 65% מהעלות לצרכן מקבל החקלאי ו- 35% לרשתות השיווק.

הרווח הנקי של הקמעונאים ממכירת פירות וירקות עומד על כ- 4.5% בלבד, כמו בחו"ל - ולא כפי שטענו החקלאים, שבעלי הסופרמרקטים עושקים אותם ומתעשרים על חשבונם.

בשנה האחרונה התייקרו מחירי הפירות והירקות ב - 2.2% לפי מדד המחירים לצרכן, ומ- 2010 זינקו המחירים ב- 30% במדד מחירי המזון ובכ- 15% במדד המחירים הכללי.

פירות וירקות. ShutterStock
פירות וירקות: מ-2019 זינקו המחירים ב"מדד מחירי המזון" ב-30%/ShutterStock

"החקלאים לא יכולים יותר לספר סיפורים"

"הממצאים האלה לא מפתיעים אותי", אומר אייל רביד, "כי אני יודע את הנתונים והיה ברור לי שאנחנו לא מקפחים אף אחד. רשות התחרות דרשה מאתנו את כל הדו"חות, החשבוניות לספקים, דו"חות הרווח וההפסד, ברמה של פירוק למחלקה, הכל סרוק וחתום על ידי רואה חשבון, מ- 2018 ועד היום.

מסרנו הכל והם פרקו ושחטו אותנו קומפלט, ומצאו שם נתונים שאפילו לי לא היה מושג שהם קיימים. החקלאים לא יכולים יותר לספר סיפורים".

פרסום המסקנות הוא (לכאורה) המכשול האחרון בדרך להחלת הרפורמה בחקלאות, אותה דוחפים שר החקלאות, עודד פורר ושר האוצר אביגדור ליברמן. הרפורמה אמורה לפתוח את השוק לייבוא של פירות וירקות, לבטל מכסות ולתת לחקלאים תמיכה ישירה, מה שיביא לירידה במחירים.

אייל רביד. עומר וידר,
אייל רביד, בעלים ומנכ"ל רשת ויקטורי: "הממצאים האלה לא מפתיעים אותי"/עומר וידר

החקלאים מאשימים: "מסתירים את הנתונים"

החקלאים, שמתנגדים לה בתוקף, בטענה שהיא תהרוס את החקלאות המקומית ותפגע בפרנסת החקלאים, לא מתכוונים לוותר.

"הנתונים האלה הם אגדה אורבנית", אומר ח"כ לשעבר אבשלום וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל בראיון לרדיו צפון 104.5FM. "עד לפני שנתיים רשתות השיווק היו מפרסמות את המספרים וחושפות את המאזנים שלהן ועל פירות וירקות הן היו מרוויחות 15%, בעוד שעל שאר המוצרים 2.5%. הם מסתירים את זה בתוך הנתונים הכלכליים וזה נראה כאילו הם הורידו את הרווח.

בואו נגיד את האמת? אנחנו בחרנו את הוועדה הזאת? דרשנו נציג אחד מהחקלאים והם סרבו. להבנתי המשחק הזה מכור מראש. הם סימנו את המטרה כדי לתמוך ברפורמת הייבוא. אם ליברמן יממש את מה שהוא רוצה, המסקנה היא אחת: לא תהיה חקלאות במדינת ישראל".

"אבו וילן יכול לספר סיפורים", רותח רביד. "הוא חי בסרטים. אפשר להגיד הרבה דברים על רשות התחרות, אבל בעולם הכלכלי הם מבינים היטב. אני מאמין שנמשיך לחטוף מהחקלאים כי הלובי החקלאי גדול. הם לא מתכוונים לוותר".

אבשלום וילן. מאור קורן,
אבשלום וילן, מזכ"ל התאחדות חקלאי ישראל: "אני מוכן להעמיד את האמינות שלי מול האמינות של שר החקלאות ונראה איפה המכונה תצפצף"/מאור קורן

לא נפיל את הממשלה, אבל נפיל את החקיקה בכנסת

ואכן, לפי וילן זו ממש לא המילה האחרונה שלהם. הוא אומנם אומר שלא יפילו ממשלה על זה, אבל מכין לשר פורר סיבוב התגוששות נוסף בכנסת. "חברי הכנסת מהלובי החקלאי עומדים לדרוש דיון מיוחד במליאה בנושא, גם אחרי הפגרה ונקיים הצבעה ואם יהיה רוב, המהלכים האלה יעצרו.

על זה לא תיפול ממשלה כמובן, אבל אם האופוזיציה תצביע נגד ו- 20 חברים בלובי החקלאי ומספיק שמקצתם יצביעו נגד, הצווים נופלים".

הרפורמה לא מחייבת חקיקה, מספיקות תקנות.

"זה עבר כהחלטת ממשלה. מותר לחבר כנסת אחד להתנגד לתקנות ולבקש שיעברו לדיון בכנסת. פורמלית חבר הכנסת יכול לדרוש הצבעה על התקנות ואם לא יהיה רוב הן יפלו. זה תהליך מורכב, בפרט שאנחנו בפגרה, אבל הוא אפשרי וליברמן יודע את זה.

הסיבה היחידה שהוא לא הפעיל את התקנות האלה באופן חד צדדי, היא בגלל שהוא פוחד מהמהלך הזה. הם לא ניהלו איתנו מו"מ רציני".

הטענה היא שאתם לא הגעתם לדיונים וניסיתם למסמס אותם.

"אני מוכן להעמיד את האמינות שלי מול האמינות של שר החקלאות ונראה איפה המכונה תצפצף. מה זה הם ניהלו איתנו מו"מ? תמיד יושבים רבים, צועקים, צוחקים, עד שיוצא עשן לבן פה עשו 'טייק איט אור ליב איט'. הם הגיעו עם מודל שלהם וזהו. הביאו מגשרת, שעשתה עבודה טובה, אבל גם לפי ההצעה שלה החקלאים מפסידים מיליארד וחצי. זה מה שרוצה ממשלת השינוי?".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully