וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סקירה כלכלית: אור הזרקורים עובד לפד

עודכן לאחרונה: 14.3.2022 / 16:13

תשומת הלב תהיה על פגישת הפד שתתפרס על פני יומיים ותתחיל ביום שלישי, ובה צפויות העלאות ריבית. דריכות גם בבריטניה

זרם החדשות בנוגע למצב באוקראינה ממשיך להיות על הרדאר, אך השבוע תשומת הלב תהיה על פגישת הפד שתתפרס על פני יומיים ותתחיל ביום שלישי. הפד צפוי להעלות את הריבית בפעם הראשונה מאז שנת 2018 - אחת מבין סדרה של העלאות צפויות, יחד עם מדיניות מוניטרית הדוקה יותר במהלך השנה הקרובה. יחד עם זאת, הפד אינו הבנק המרכזי היחידי שצפוי להעלות את הריבית השבוע, כאשר הבנק המרכזי הבריטי נפגש ביום חמישי וצפוי להעלות את שיעור הריבית ב-0.25% לאחר שהעלה את הריבית גם בחודש הקודם. במונחים של נתונים כלכליים נקבל את נתון המכירות הקמעונאיות ואת נתון הייצור התעשייתי לחודש פברואר בארצות הברית, ובגרמניה נקבל את סנטימנט ZEW שיספק הצצה ראשונה לחולשה אפשרית לאור הזינוק במחירי הנפט. ביבשת אסיה, הבנק המרכזי היפני נפגש ביום שישי ולא צפויים שום שינויים. סגר בסין בעיר שנג'ן לאור הקורונה הביא לסגירת מפעלים שצפויים להגביר את ההפרעות בשרשראות האספקה והתנודתיות בשווקים הפיננסיים.

יומן אירועים כלכליים:

  • שני: הודו - מדד המחירים הסיטונאיים.
  • שלישי: סין - ייצור תעשייתי (פברואר), מכירות קמעונאיות (פברואר). גרמניה - סנטימנט העסקים ZEW (מרץ). גוש היורו - ייצור תעשייתי (ינואר). ארצות הברית- מדד המחירים ליצרן (פברואר).
  • רביעי: ארצות הברית - החלטת ריבית של הפד, מכירות קמעונאיות (פברואר). ברזיל - החלטת ריבית. יפן - ייבוא, ייצוא, מאזן הסחר (פברואר).
  • חמישי: בריטניה - החלטת ריבית של הבנק המרכזי. ארצות הברית - התחלות בנייה (פברואר), ייצור תעשייתי (פברואר), מדד הייצור של הפד לאזור פילדלפיה.
  • שישי: יפן - החלטת ריבית הבנק המרכזי, מדד המחירים לצרכן (פברואר). רוסיה - החלטת ריבית הבנק המרכזי. ארצות הברית - מכירות בתים קיימים (פברואר).
נשיא הפד ג'רום פאוול. Alex Wong, GettyImages
תכוונו שעונים. נשיא הפד ג'רום פאוול/GettyImages, Alex Wong

פגישת הפד- תחילתו של גל העלאות הריבית

לאחר חודשים של הכנה ודיון, הפד צפוי להודיע על העלאת הריבית הראשונה שלו מאז דצמבר 2018. הציפיות שלנו להעלאה בשיעור של 0.25% מגיעה בעיתוי עדין עבור השווקים הפיננסיים כאשר מדד האינפלציה לא מראה סימנים של התמתנות (בשבוע שעבר מדד המחירים לצרכן עלה לשיעור של 7.9%) בעוד שהמלחמה באוקראינה מהווה שוק רציני בצד ההיצע. אנו מאמינים כי הפד ימשיך להעלות את הריבית במהלך השנה וישלים 6 העלאות סך הכל על פני ה-12 החודשים הקרובים לאור המנדט הכפול שלו: האינפלציה מעל היעד ותעסוקה מלאה. אירועים גיאופוליטיים עשויים יחד עם זאת להביא למחזור העלאות ממושך יותר.

שורה תחתונה: אנו צופים העלאת ריבית בשיעור של 0.25% על ידי הפד השבוע.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

קופת החולים המובילה מציגה: השירותים שיהפכו את החיים שלכם לקלים יותר

בשיתוף כללית

המשבר באוקראינה - השיחות נכשלו פעם נוספת

שלושה שבועות לאחר שהמתקפה הרוסית באוקראינה החלה, המצב בשטח נותר מתוח. שרי החוץ של שתי המדינות נפגשו באנטליה בשבוע שעבר כאשר הממשלה הטורקית משמשת בתור מתווכת. יחד עם זאת בדומה לתוצאות בבלרוס ואוקראינה, הפגישה באנטליה לא הצליחה לייצר הסכם בנוגע למסדרונות פינוי של אזרחים או הפסקת אש רחבה יותר. סבב נוסף של שיחות צפוי לאור העובדה ששני הצדדים הצביעו על סימנים על נכונות גדולה יותר להגיע לפשרה. מוקדם יותר, ארצות הברית ובריטניה הודיעו על איסור ייבוא של נפט רוסי. מחיר חבית מסוג ברנט יחד עם זאת נחלשה ב-16% לרמה של 108 דולר לחבית לאור ההבנה כי שאר המדינות באירופה לא צפויות להצטרף לחרם על הנפט הרוסי.

שורה תחתונה: לאור העובדה כי אין פתרון בטווח הקרוב למשבר, המשקיעים צריכים להתרכז בשמירה על כספם.

פגישת הבנק המרכזי הבריטי -העלאת ריבית נוספת בדרך

הבנק המרכזי הבריטי כבר העלה את הריבית בחודש דצמבר ופברואר. בפגישתו האחרונה של הבנק 4 מחברי הבנק הצביעו נגד ההחלטה להעלות את הריבית ב-0.25% לרמה של 0.5%. הם העדיפו העלאה של 0.5% במקום זאת. הלחץ על הוועדה גבר ככל הנראה לאחר פלישת רוסיה אל אוקראינה. מחירי האנרגיה וסחורות נוספות עלו והטלת סנקציות על כמו גם החרם האמריקאי והבריטי על הנפט הרוסי צפויים להביא ללחץ אינפלציוני נוסף. אנו חושבים שהבנק המרכזי הבריטי יבחר לנקוט בגישה מדודה, ציפיות השווקים להעלאה של 0.25% בפגישה ביום חמישי נראות נכונות. כפי שאמר לאחרונה חבר הבנק מיכאל סאונדרס:"בהינתן שכל השאר נשאר אותו דבר, צמצום נחוש עכשיו עשוי להצליח ולהגביל את סך הצמצום הכולל הנדרש על מנת להביא את האינפלציה בחזרה ליעד".

שורה תחתונה: למרות אי וודאויות גדולות יותר שנובעות מסיכונים גיאופוליטיים, הבנקים המרכזיים הגדולים נותרו עם הצפי שלהם לצמצום מוניטרי. אנו צופים כי הבנק המרכזי הבריטי יעלה את הריבית פעם נוספת השבוע.

הבנק המרכזי הבריטי. ShutterStock
עוד העלאת ריבית בדרך. הבנק המרכזי הבריטי/ShutterStock

ועידת NPC בסין -יעד צמיחה שאפתני של 5.5%

ועידת NPC הגיעה לסיומה בשבוע שעבר עם תחזית צמיחה חזקה לשנת 2022. היעד הרשמי לצמיחה נקבע על 5.5%. בעוד שזה יהיה הנתון הנמוך ביותר מזה 30 שנה, היעד נחשב לגבוה לאור המומנטום הכלכלי החלש כרגע. הקונצנזוס לצמיחה הכלכלית השנה בסין עומד על סביב 5% והתחזית שלנו צופה צמיחה של 4.5%. השקעות בתשתיות עשויות להיות גורם מפתח לצמיחה הכלכלית, בתחומים של תשתיות חיוניות, דיגיטליות, מידע, כח הידרואלקטרי, אנרגיה חלופית, שבבים ובינה מלאכותית. פרויקטים נוספים בתחום התשתיות הציבוריות עשויים לזכות לזירוז בחודשים הקרובים בראייה שלנו.

שורה תחתונה: תחזית הצמיחה השאפתנית שהוצגה דורשת צעדים ברורים יותר בהיבט הפיסקלי והמונטרי בשנה הקרובה. הצמיחה הכלכלית צפויה להיות מהירה יותר החל מהרבעון ה-2 השנה.

LNG - בקרוב לא רק בעיה אירופאית

השוק הגיאופוליטי הוביל לעלייה במחירי הגז הטבעי, ועד כה רוסיה ממשיכה לספק גז טבעי לאירופה בהיקף של שליש מהצריכה של היבשת. התלות הגבוהה הזאת ברוסיה צפויה להיות מופחתת בצורה משמעותית עקב רצונם של פוליטיקאים אירופאים בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה. ייבוא הגז מרוסיה צפוי לרדת ב-2/3 עד לסוף שנת 2022. בין שאר הדברים החלק של ייבוא גז LNG צפוי לגדול להיקף של דרום קוריאה בערך, הצרכנית השלישית בגודלה בעולם. זה צפוי לשנות באופן תמידי את מבנה השוק לפיו בעיקר מדינות מאסיה צורכות LNG כמקור האנרגיה העיקרי שלהם. המחירים בשוק צפון אסיה טיפסו מרמה של 50 דולר לרמה של 85 דולר לMMBTU . בטווח הקצר ההיצע של LNG לא יכול לעמוד בביקוש החזק מה שמפעיל לחץ כלפי מעלה על המחיר והמשבר באוקראינה רק מגביר את הלחץ.

שורה תחתונה: הביקוש הנוסף מצד אירופה מרוכז בפחות מחצי היקפו של השוק לאור קיומם של חוזי אספקה לטווח ארוך, מה שמביא ללחץ כלפי מעלה במחירים. הפעילות הכלכלית במדינות אסיה כולל סין שהיא צרכנית ה-LNG הגדולה ביותר צפויה לרדת בעקבות המחירים הגבוהים.

כריסטיאן נולטינג הוא הכלכלן הראשי של דויטשה בנק.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully