וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מה זה ווב 3.0 ואיך ייראה העתיד של האינטרנט?

עודכן לאחרונה: 14.3.2022 / 17:23

בהתחלה רק מי שהיה לו מספיק כסף היה יכול לפתוח אתר, אחר כך הגיע ווב 2.0 שהנגיש את האינטרנט לכולנו. מה שקורה היום לא פחות ממפעים. טל נברו מסבירה

בראשית היתה רשת האינטרנט WWW, שבה מי שהיה לו מספיק כסף ואמצעים טכניים יכול היה לרכוש דומיין ולפתוח אתר משלו. אחריה הגיע הווב 2.0, שאפשר למשתמשים להעלות תוכן אל פרופילים אישיים ברשתות החברתיות ללא החסם של קניית דומיין. הרשתות שהפכו לשער הכניסה אל האינטרנט עבור רבים צמחו לחברות ענק וקבעו את הטון של מה שקורה ברשת. ועתה, אנו צופים אל האופק ורואים בו את הווב 3.0 - הגרסא הבאה של האינטרנט. החזון הזה נמצא בימים אלה בהתהוות ואנחנו לא יודעים עדיין איך בדיוק הוא ייראה. אבל ברור לכל מי שעוסק בכך שיהיה מדובר ברשת מבוזרת ושוויונית שגם תציע למשתמשים חוויה רב חושית כוללת. בגרסתו הבאה, האינטרנט ייצא משליטתן של חברות הטכנולוגיות או ממשלות ויהיה בעצם שייך לנו - המשתמשים.

לאחרונה, השתתפתי והופעתי בכנס NFT Connect שהתקיים בפיניקס, אריזונה. זו הייתה חוויה מדהימה ואני שמחה שהתאפשר לי לחלוק את התובנות שלי עם הקהל וללמוד מאחרים בתחומי הNFT, הקריפטו והמטברס. אחד הפאנלים המרתקים שדיברתי בהם, עסק בהצטרפות של עסקים ויחידים לווב 3.0. אין לי ספק שהכניסה לעולם החדש הזה יכולה להיות מאיימת, היות ומדובר בתחום חדש עם הרבה טרמינולוגיה פנימית. אלה טכנולוגיות הדורשות מכולנו ללמוד מונחים חדשים ולהפתח לקונספטים שלא ידענו שהם קיימים קודם. אולם ככל שתקדימו להצטרף לתנועה הגוברת אל עבר החזון החדש שנפרש לפנינו, כך תרוויחו.

כדי לעזור לכם להתמצא בעולם החדש הזה הנה כמה תשובות לשאלות נפוצות על הווב 3.0:

ווינדוז 95. ShutterStock
איפה היינו אז ואיפה אנחנו היום?/ShutterStock
  • מה זה אינטרנט מבוזר? האינטרנט בגלגול הנוכחי שלו נשלט על ידי תאגידים ומושפע מחקיקה של הממשלות. זהו פועל יוצא מהתשתית בבסיסו - מישהו צריך לשלם על השרתים הנחוצים לקיומם של אתרים ופלטפורמות. הגופים שמנגישים לנו את האינטרנט גובים כסף ישירת מאתנו הלקוחות או ממפרסמים המנצלים את נוכחותנו. טכנולוגיית הבלוקצ'יין מציעה אפשרות טכנית שלא היתה קיימת בעבר של אחסון מידע מוצפן על פני מחשבים רבים בלי לתת בו שליטה לגורם אחד. אף ממשלה או חברה לא יוכלו לשנות או למחוק את המידע הזה. כך למשל, ניתן להעביר ביטוקוין ישירות באמצעות הבלוקצ'יין בין שתי משתמשים ללא הזדקקות לגוף חיצוני שיתווך.
  • מה זה דאו? DAO הם ראשי תבות באנגלית שמשמעותם ארגון אוטונטמי מבוזר. זהו קונספט נפוץ בהקשר של ווב 3.0 ומתאר קבוצת אנשים, חברה או התאגדות אשר יצרו על פני הבלוקצ'יין הסכם המחייב אותם. כך למשל, בחנות מבוססת דאו, מחירי המוצרים והתחלקות הרווחים מהם מעוגנים בבלוקצי'יין. שינויים נעשים באמצעים הצבעת כל השותפים, ללא הזדקקות לבנקים, עורכי דין, רואי חשבון או בעלי בית. פרויקטי NFT מנוהלים פעמים רבות כDAO ולכן מציעים לרוכשי היצירות שותפות ברווחים ושליטה בהתפתחות המיזם.
  • איך זה קשור למטאברס? כל מה שתיארתי עד עכשיו קשור לאופן שבו מתנהל האינטרנט בבסיסו ולמנגנונים השולטים בו. אבל איך ייראה האינטרנט של העתיד למשתמש? מה יהיה הממשק שיחליף את הגלילה המוכרת לנו כ"גלישה באינטרנט" כיום? גם כאן, התשובה נמצאת עדיין בהתהוות, אבל ברור לכולם שיהיה מדובר בחוויה הרבה יותר כוללנית ופחות מוגבלת למסך המלבני. באמצעות טכנולוגיות כמו מציאות רבודה ומציאות מדומה נוכל לתקשר בתוך המציאות הדיגיטלית בדרכים שהרבה יותר דומות למציאות האמיתית. נוכל, להרים עצמים ולבחון אותם, לתקשר עם אנשים או מחשבים באמצעות קולנו ולא בכתב ולחיות בעולם מקביל שהגבולות בינו לבין העולם האמיתי ילכו ויטשטשו.

לסיכום

לסיכום, הדבר שהדהים אותי יותר מכל בכנס NFT Connect היתה התחושה המשותפת שעולם ה-web3 הוא עולם שוויוני בעל פוטנציאל לשינוי כל הפרדיגמות הקיימות כעת. באינטרנט המבוזר, אין חשיבות למגדר, צבע, שפה, מוצא או דת. בבלוקצ'יין הכל שקוף ולכולם יש ערך שווה. עבורי, זהו קסמן של טכנולוגיות כמו קריפטו ו-NFT. בעזרתן אולי נצליח להגיע למקומות שלא יכלנו אפילו לדמיין בעבר.

  • עוד באותו נושא:
  • NFT

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully