וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מדד פברואר: עלייה של 0.7%. הצפי: ימשיך לעלות בחודשים הקרובים

עודכן לאחרונה: 15.3.2022 / 18:47

מדד פברואר עלה ב- %0.7, שמבטאים את הגל האינפלציוני בעולם, וכן לראשונה גם את השפעות הפלישה הרוסית לאוקראינה שגרמה לעליית מחירים, בעיקר בתחום האנרגיה והסחורות החקלאיות, אם כי אלה יתבטאו ביתר שאת במדד מרץ. כוכבי העלייה בישראל: סעיפי ירקות ופירות טריים

נגיד בנק ישראל, אמיר ירון במהלך מסע"ת בנושא הריבית 22 באוקטובר 2020. לשכת העיתונות הממשלתית
נגיד בנק ישראל פרופ' אמיר ירון. חששות מאינפלציה על רקע גידול מפתיע בהכנסות המדינה ממסים/לשכת העיתונות הממשלתית

הערכה: המדד יוסיף לעלות בקצב מוגבר גם בחודשים הקרובים

עפר קליין, ראש אגף כלכלה ומחקר בהראל ביטוח ופיננסים, מסביר כי כמחצית מעליית המדד היא בשל העלייה במחירי הדלק והחשמל. בחודשים הבאים, כך על פי קליין, צפויים מדדים גבוהים עוד יותר.

"המשך העלייה במחירי הנפט ובמחירי המזון על רקע המלחמה באירופה יובילו למדדים גבוהים עוד יותר בחודשיים הבאים. יחד עם זאת, התחזית משתנה במהירות לאור התנודתיות החדה במחירי חומרי הגלם שמושפעים מהמלחמה באירופה ומהסגר האחרון בסין. העלייה שכבר ראינו במחירים פוגעת בסנטימנט משקי הבית. כך במדד אמון הצרכנים של הלמ"ס נרשמה הרעה משמעותית בצפי של משקי הבית למצב הכלכלי בשנה הקרובה".

באשר לפעולות שעשויה לנקוט הממשלה ובנק ישראל, קליין מעריך כי "המשך הגידול בהכנסות ממסים מגדיל את הסיכויים לצעדים פיסקאליים נוספים של הממשלה. הכנסות המדינה ממסים ממשיכות להפתיע לחיוב. בפברואר נרשמו הכנסות גבוהות של כ-34 מיליארד שקל. גידול במיסים הישירים ברובו הכנסות של חברות, מס הכנסה ומיסוי מקרקעין היו התורמים העיקריים לכך, בדומה לחודשים הקודמים.

במקביל, לאור הירידה המתמשכת בתוכנית הסיוע ההוצאות ממשיכות לרדת, ולכן הגירעון כאחוז מהתוצר ירד ל-2.2 אחוזים (3.3 בינואר) רמה שלא נראתה מאז 2018 והרבה מתחת ליעד הגירעון (3.9%). עודף שיא של כ-22 מיליארד שקל בחודשיים הראשונים של השנה לצד המזומנים הרבים שבידי הממשלה יובילו להערכתנו לצמצום הנפקות אג"ח ממשלתיות (גם כאשר לוקחים בחשבון את העלייה בגיוסים כתחליף למיועדות). במקביל גברו הסיכויים לצעדים פיסקאליים נוספים של הממשלה על רקע העלייה החדה הצפויה במדד המחירים (גם בעקבות המלחמה באוקראינה).

יו"ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול, ארצות הברית, קורונה, 3 מרץ 2020. רויטרס
ג'רום פאוול, יו"ר הפדרל ריזרב. העלאת הרבית יוצאת לדרך/רויטרס

לגבי הצפי לחודשים הקרובים בעולם, סבור קליין כי יריית הפתיחה במסגרת המדיניות למלחמה באינפלציה בארה"ב תתקיים מחר בערב , עת הפד יתחיל בתהליך העלאת הריבית מהלך שבגדול כבר מתומחר בשוק ההון - הפוקוס על התחזית קדימה.

"מחר תתפרסם החלטת הריבית של הבנק המרכזי הגדול בעולם שצפוי להעלות את הריבית ב-0.25 נקודת אחוז. הפגיעה הנמוכה יחסית של המלחמה באירופה ושל הסנקציות על רוסיה בכלכלת ארה"ב, נתוני שוק העבודה המצוינים והמשך העלייה באינפלציה (7.9% בפברואר) תומכים בכך שהבנק יעלה את הריבית בעקביות בכל ישיבה עד לסוף השנה - מהלך שבגדול כבר מתומחר בשוק ההון. הפוקוס בהחלטה יהיה מידת האגרסיביות של התחזית קדימה".

לגבי הצפוי באירופה, מציין קליין: "באירופה מתעלמים כרגע מהמלחמה ומתמקדים באינפלציה ביום חמישי נראה את הבנק המרכזי בבריטניה מעלה את הריבית בפעם השלישית ברציפות.

הבנק המרכזי בגוש האירו הודיע שיצמצם מהר יותר את תוכנית הרכישות לאור העלייה החדה בציפיות לאינפלציה, ואם התחזיות שלו יתממשו הוא יסיים אותה בעוד כחצי שנה. אך במקביל הנגידה הדגישה שהתחזית קדימה מעורפלת נוכח המלחמה וההשלכות השליליות על הצמיחה הכלכלית, ולכן הם לא מתחייבים ויחליטו על בסיס הנתונים בפועל.

להערכתנו בהמשך השנה נתחיל לראות באירופה את ההשפעות השליליות של הסנקציות על רוסיה. הדבר יקשה על הבנק המרכזי להעלות את הריבית במהירות, אך האינפלציה הגבוהה (שעוד תעלה בחודשים הקרובים) משמעותה שלא נראה תמיכה מהבנק המרכזי, מלבד התחייבות לספק נזילות למערכת הבנקאית לאור החשיפה לבנקים ברוסיה. בחמישי הקרוב נראה את הבנק המרכזי בבריטניה מעלה את הריבית בפעם השלישית ברציפות נוכח האינפלציה הגבוהה עוד יותר".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פיטרו חוגגת יום הולדת עגול ואתם נהנים ממבצע של פעם ב-60 שנה

בשיתוף פיטרו

בתגובה לפרסום מדד המחירים, מסרה ההסתדרות הלאומית כי "התחלואה הכלכלית מזנקת, אבל המדינה מסרבת לחסן את הציבור. עובדי ישראל נאבקים על מנת לסיים את החודש, ושרי הממשלה רק דוחים ודוחים את ההחלטות. רק העלאת שכר המינימום ל-7,000 שקלים תעזור לעובדי ישראל להתפרנס בכבוד".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully