וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ועדת הכלכלה תתכנס באופן מיוחד לדון ברפורמה בחקלאות

עודכן לאחרונה: 16.3.2022 / 14:01

שר האוצר הודיע אתמול שחתם על צו הפחתה למכסים על יבוא פירות וירקות לישראל. חברי כנסת המשתייכים ללובי החקלאי, יצאו למלחמה במהלך: יכנסו בשבוע הבא את ועדת הכלכלה של הכנסת לדיון מיוחד

שר האוצר אביגדור ליברמן ושר החקלאות עודד פורר הכריזו אתמול על רפורמה בחקלאות שעיקריה הם הפחתת מכסי המגן על יבוא פירות וירקות לישראל.

כדי לבחון את הסוגיה הוקמה ועדת מומחים בראשות רון מלכא, מנכ"ל משרד הכלכלה, שקבעה כי הקמעונאים (רשתות המזון) אינם אשמים בפערי התיווך. מאחר שכך החליטו ליברמן ופורר להעביר את הרפורמה בצורת צווים המורים על ביטול מידי של המכס על ייבוא פירות וירקות.

הצעד שנקט אתמול שר האוצר מתוחכם למדי, כיוון שההכרזה מגיעה באמצע פגרת הכנסת, משמע למתנגדים עומדות שתי דרכי פעולה עיקריות: לתבוע כינוס מושב מיוחד של הכנסת או להמתין כחודשיים עד לשובה לעבודה סדירה.

ואכן יו"ר ועדת הכלכלה, ח"כ מיכאל ביטון, הודיע כי בשבוע הבא ועדת הכלכלה תתכנס לדיון שיבחן את הנתונים הסותרים בדבר פערי התיווך בשיווק פירות וירקות והשלכות הורדת המכסים המתוכננת על ענף החקלאות.

שרי האוצר והחקלאות, אביגדור ליברמן ועודד פורר. ראובן קסטרו
שרי האוצר והחקלאות, במעמד ההכרזהעל הפחתת מכסי המגן. האם ביצעו "מחטף" או פעלו להפחתת יוקר המחיה?/ראובן קסטרו

קודם להודעתו של ביטון, אתמול הגישו קבוצה גדולה של חברות וחברי כנסת מסיעות הקואליציה, ליו"ר הכנסת, ח"כ מיקי לוי, מכתב בו דרשו לממש את זכותם הפרלמנטרית ולהביא לביטול הצווים שנחתמו הבוקר באופן חד צדדי ע"י שר האוצר, אביגדור ליברמן, ושר החקלאות עודד פורר לביטול במליאת הכנסת בהתאם לסעיף 2(ב) לחוק מיסי מכס ובלו.

לטענתם של חברי הכנסת שרובם מגיעים מסיעות העבודה, כחול לבן ומרצ:"השרים ליברמן ופורר הפרו כל הסכמה ופגעו אנושות ביציבות הקואליציה. נבטל את הצווים במליאת הכנסת".

ועדת הכלכלה. דני שם טוב, דוברות הכנסת
ועדת הכלכלה של הכנסת בראשות ח"כ מיכאל ביטון/דוברות הכנסת, דני שם טוב

הפערים במספרים

זוהי אינה הפעם הראשונה שהכנסת תעסוק בנושא, כך למשל בדוח שנכתב על ידי מרכז המידע והמחקר של הכנסת עוד בשנת 2014 ושעסק בנושא פער התיווך הקמעונאי ופער השיווק במחירי הפירות והירקות עולה כי הפער הקמעונאי הממוצע בענף הירקות עמד על כ-1.9 שקל ופער השיווק הממוצע הוא כ-2.82 שקל.

בחלק מהירקות פער השיווק גבוה במיוחד, למשל בעגבניות שרי 6.25 שקל ובפלפל ירוק 4.34 שקל. בחלקם הוא נמוך, כמו בתפוח אדמה 1.97 ששקל. הפער הקמעונאי הממוצע הוא 52% ,ופער השיווק הוא 103% פער השיווק הגדול ביותר הוא בעגבניות שרי עם 135% בגזר עם 133% ובפלפל ירוק עם 22% והפער הקטן ביותר הוא בתפוח אדמה 66% ובבצל יבש 71%.

בשנת 2017 הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) ערכה את מפקד החקלאות שכלל שאלות הנוגעות למבנה המשק ולפעילותו. בנוסף, המפקד כלל סדרת שאלות הקשורות לפער התיווך במחירי הירקות והפירות.

השאלות של הלמ"ס הופנו לחקלאים המגדלים ירקות ופירות בלבד ומשווקים את תוצרתם לשוק המקומי. עבור קבוצת חקלאים זו נבחר באקראי אחד הגידולים, והם התבקשו לספק מידע על מחיר העסקה האחרונה בגידול זה, על סוג הקונה סיטונאי, רשת שיווק או גורם אחר, על תאריך העסקה ועל הכמות שנמכרה.

מנתוני הלמ"ס דאז עולה כי במקטע הירקות פער התיווך הסיטונאי עומד על 84% והפער הקמעונאי עומד על 36% בסך הכל פער התיווך עומד על 154%.

במקטע של פירות הדר פער התיווך הסיטונאי עומד על 50% והפער הקמעונאי עומד על 36%, בסך הכל פער התיווך עומד על 109%. במקטע של מטעים שאינם כוללים פירות הדר פער התיווך הסיטונאי עומד על 97% והפער הקמעונאי עומד על 41%, בסך הכל פער התיווך עומד על 182%.

עתה ניתן לראות כיצד יגיבו חברי הכנסת לנתונים אלה. בכל מקרה, ההערכה היא שאם יעמיד שר האוצר, אביגדור ליברמן, את הפחתת מכסי המגן כתנאי לשלמות הקואליציה, ייסוגו חברי הלובי החקלאי מהתנגדותם ליוזמה, כדרך שבה נהגו עם דרישת שר הביטחון, בני גנץ, לאישור תוספת הרמטכ"ל למשרתי הקבע.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully