וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשע עד חמש? הסוף ליום העבודה שהכרנו

יעל קרן, טור אורח

עודכן לאחרונה: 17.3.2022 / 11:24

עולם העבודה עבר שינוי עצום בשנתיים האחרונות והיא השתנתה לנצח. הנה כמה מהמגמות המובילות

עולם העבודה כיום נראה שונה בתכלית לעומת לפני שנתיים בלבד. המגיפה האיצה מגמות חדשות וקיימות כאחד, שזרקו אותנו קדימה אל נוף חדש לגמרי. אבל בעוד ש-2020 עסקה בפיתוח מהיר, פתרונות זמניים - ועבור רבים, הסתגלות לשרוד - במהלך השנה האחרונה, ראינו עסקים שלוקחים את הלמידה המוקדמת הזאת ומיישמים שינויים נועזים לטווח הארוך. עם זאת, עתיד העבודה השתנה לנצח - להלן כמה מגמות מובילות.

הדרישה לגמישות כאן כדי להישאר

גמישות הפכה להיות אחת הדרישות המרכזיות של עובדים - בין אם מדובר בעבודה היברידית או מרוחקת . במהלך השנה האחרונה, העובדים נהנו מהחופש שלא להיות נוכחים יום יום במיקום מוגדר, ונוכחות הפכה למושג לא רלוונטי. אין ספק כי ארגונים שמתנגדים לשינוי הזה יתקשו למשוך את הכישרונות הטובים ביותר. מחקר שנערך לאחרונה מצא ש-90% מהאנשים היו רוצים לעבוד מרחוק, לפחות בצורה חלקית או מלאה. סקר אחר מצא כי 40% ישקלו לעזוב את תפקידם אם המעסיק שלהם לא יוכל לתמוך בדרך עבודה זו.

מנהל עם עובדים במקום עבודה. ShutterStock
העובדים מצביעים ברגליים/ShutterStock

לאחרונה, אנחנו כבר מתחילים לראות עובדים שמצביעים ברגליים, תופעה המכונה "ההתפטרות הגדולה". יש גל חדש בשוק העבודה העולמי במסגרתו עובדים עוזבים את עבודתם במרדף אחר גמישות ומשמעות גדולה יותר. ארגונים התחילו לחשוב מחדש על תרבות ומדיניות העבודה שלהם והם כבר לא מודדים עובדים בקנה מידה של 9:00 עד 17:00. ברור כי בהמשך, נראה יותר חברות משתנות כתוצאה מכך, ומציעות גמישות רבה יותר, הן במובן של "כיצד" והן במובן של "היכן" אנשים רוצים לעבוד. ובעולם הזה לא נמצאות רק חברות הייטק אלא אפילו הסקטורים המסורתיים ביותר.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

לראשונה טיפלו בסיבה בגללה חליתי בפיברומיאלגיה ולא בסימפטום

בשיתוף מרכז איריס גייר לטיפול דרך אבחון בגלגל העין

האם מגפת הקורונה הציעה פתרון לעובדים שהתמודדו עם יוקר המחיה במרכזי הערים הגדולות?

לעבודה מבוזרת יש השפעה עצומה גם על מעבר של אנשים מכל הגילאיים למגורים מרוחקים יותר מהמרכז. לראשונה יש "נדידה הפוכה" - ממרכז הארץ החוצה. כלומר, עובדים עוברים דירה למקומות מרוחקים יותר, מחוץ למרכז, בהם הם יכולים ליהנות מרמת חיים משתלמת יותר. מכאן, העובדים עדיין יוכלו לנסוע כדי להיפגש עם עמיתים בעת הצורך - מכיוון שלעולם לא ניתן להחליף את החשיבות של שיתוף פעולה אישי. עם זאת, עם פחות התמקדות בנוכחות פיזית, אנשים כבר לא מתמודדים עם הצורך להתבסס בקרבת משרדי החברה ונראה כי השנה, המגמה הזו צפויה לגדול. מחקר שנערך לאחרונה, עולה כי כמעט אחד מכל שלושה עובדים שוקל לעבור דירה למקום מרוחק מחוץ למרכז, מה שפותח הזדמנויות גדולות למעסיקים שיכולים להיות גמישים על ידי הרחבת המקומות שבהם הם יכולים לגייס עובדים. עם זאת, הטכנולוגיה תמלא תפקיד מפתח בהצלחת המגמה הזו - והעובדים יצטרכו את הכלים הנכונים כדי להיות מסוגלים לעבוד ביעילות מהמיקומים המרוחקים שלהם. מחקר שנערך לאחרונה על ידי Dropbox, מצא כי שיחות ועידה בווידאו, אחסון בענן, שיתוף קבצים ותוכנות עריכה בו-זמנית היו קריטיים להמשכיות העסקית במהלך המגיפה. כמו כן, צופים כי השנה פלטפורמות העברת הודעות כגון Slack וכלי הקלטת מסך כמו Dropbox Capture יהפכו לחיוניות גם כן.

העובדים מחפשים משמעות ותשוקה

בתקופת הקורונה לאנשים רבים היה זמן לחשוב מחדש ולהעריך מחדש את מטרות חייהם. הרצון להשפיע על החברה ועל העולם התחזקה אצל עובדים רבים וכך נוצר מונח חדש - "כלכלת התשוקה". זהו מודל שבו לאנשים יש את היכולת לעבוד מתי ואיפה שהם רוצים, עם החופש להשפיע באופן חיובי על העולם הסובב אותם. זוהי תופעה שמוערכת כיום ביותר מ-38 מיליארד דולר ברחבי העולם ומונעת בעיקר על ידי יזמים צעירים המעוניינים לממש את התשוקות שלהם מחוץ לעולם התאגידי.

עד לא מזמן, הנורמלי-המקובל היה יום עבודה בין 9:00-17:00 ואז הגיעה מגיפת הקורונה, טרפה את הקלפים וכעת, "הנורמלי החדש" מורכב הרבה יותר, מגוון ובעיקר מציע תפריט עשיר יותר של אפשרויות. בשנת 2022, נראה יותר אנשים המחפשים מטרה גבוהה יותר בעבודתם - ושמים יותר דגש על החשיבות של שליחות משמעותית ומעוררת השראה בעבודתם.

יעל קרן היא ראש מרכז הפיתוח של דרופבוקס בישראל

  • עוד באותו נושא:
  • עבודה

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully