וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ביזנס ופלז'ר: התאהבנו תוך כדי עבודה, מה אפשר לעשות?

עודכן לאחרונה: 18.3.2022 / 8:30

רומן במקום העבודה, שהיה פעם עניין שבשגרה, הפך לטעון במיוחד: מה קורה כאשר אחד מהצדדים הוא בכיר והאחר זוטר? והאם למקום העבודה יש זכות להתערב ביחסים בהסכמה? העלינו כמה שאלות מטרידות (חלקן תרתי משמע) בפני המומחית, עו"ד יעל דולב - וקיבלנו תשובות מעניינות

נשיא CNN ג'ף צוקר הודיע על התפטרותו לאחר שלא דיווח על מערכת יחסים רומנטית שניהל עם מנהלת בחברה, והתפטרות זו מציפה את סוגיית היחסים הרומנטיים בעבודה. האם לקולגות אסור או מותר לקיים יחסים רומנטיים? מתי זה נחשב לניצול יחסי מרות, ואיך והאם אפשרי לקיים מערכת יחסים רומנטית עם מנהל? כדי לעשות סדר בסוגיה, שוחחנו עם עו"ד יעל דולב, שותפה ומנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד גרוס, ויו"ר פורום דיני עבודה בלשכת עורכי הדין.

התאהבתי בקולגה שאיננו כפופים זה לזה, האם יש בעיה כלשהי שנחזק קשר ?

אין בעיה ברומנטיקה בעבודה. מותר לנהל מערכת יחסים בהסכמה - וכל עוד מערכת היחסים היא בהסכמה אין מניעה לחזק אותה.

יחד עם זאת יש לוודא שמערכת היחסים לא גולשת למקום העבודה ולא מפריעה לעבודה התקינה ולעובדים אחרים. כך למשל ניתן למצוא את הזוג מסתודד או מתגפף ליד עובדים אחרים נעלם לשעות או סגור בחדר, תופעה שאינה נעימה ואף מביכה את שאר העובדים. במקרה כזה על המעסיק לקרוא את הזוג לסדר ולוודא שהרומן ביניהם מתקיים מחוץ לעבודה.


מנהל/ת שלי הציע לי לצאת, האם זה יכול לפגוע ביחסי העבודה שלנו?

מדובר בסיטואציה מאד לא פשוטה, שבהחלט יכולה להביא לקשיים. אם העובד/ת לא תסכים - היא עלולה להיפגע על ידי המנהל. החל מאי נעימות של עבודה משותפת, עבור באי קידום בדרגה שכר או בעבודה עצמה, ואפילו יש סיכון לפיטורים. מבחינה חוקית, כל ההתנהגויות האלו ייחשבו כהטרדה מינית. הבעיה היא שהעובדה שזה לא ראוי ולא חוקי, זה לא אומר שזה לא קורה. ומי שמשלמת, בדר"כ את המחיר היא העובדת ולא המנהל.

לכן, ככל שמדובר בהצעה שלא מתאימה, כדאי למנוע אותה כבר בשלב מוקדם, ולנסות, ככל האפשר, לא להיגרר אפילו לא לתחילתו של קשר.

אם העובדת תסכים - אזי מדובר ברומן בהסכמה, שעל פניו אינו מהווה הטרדה מינית. יחד עם זאת, במקרה כזה תהיה מורכבות לא קטנה ביחסי העבודה. ככל שהעובדת תתקדם - תהיה עננה מעל ראשה כי קידומה נעשה בשל יחסיה עם המנהל. מבחינת העובדים במקום העבודה - יש להקפיד כי הרומן מתקיים רק מחוץ לעבודה, ולהימנע מקשר אישי בזמן העבודה כגון: יציאות לארוחות צהרים, ישיבות בחדר סגור וכד'.

מנהלת חברה. ShutterStock
אינטראקציה בין אישית במקום העבודה. מתי נחצים קווים אדומים?/ShutterStock

האם ניתן לקיים קשר זוגי בלי שאחד מאיתנו יצטרך לעזוב את מקום העבודה?

הדרך היא ביידוע של מקום העבודה על הקשר הזוגי. תנאי זה הינו הכרחי. שכן, אם הקשר מוסתר מהממונים, הרי ברגע שמתגלה הקשר יש בכך כדי לפגוע באמינות, בעיקר של המנהל. במקרים כגון אלו, לא אחת המנהל נדרש לעזוב את מקום העבודה.

בנוסף הכרחי לשמור על קיום שגרת עבודה שבה ככל הניתן הממשקים בין בני הזוג בעבודה קטנים. זה בהחלט עלול לעורר חששות אצל המעסיק, אשר ירצה לוודא שמבחינה משפטית הוא לא חשוף כאן לבעיה.

כמנהל/ת, נחשפתי לכך שמנהל/ת וכפיף מתחתי נמצאים בקשר רציני, האם יש לי חשיפה כלשהי בעניין?

החוק קובע שגם אם "רק" נודע למעסיק על אפשרות של הטרדה מינית, המעסיק חייב לבצע בדיקה ולוודא אם מדובר ברומן בהסכמה או בהטרדה. זה אומר שגם המעסיק נמצא בחשיפה לתביעה בגין אי מניעה, אם אכן מדובר בהטרדה. ככל שמדובר ברומן בהסכמה, נכון יהיה לקבוע סדרי עבודה בהם בני זוג יהיו במינימום ממשק, ולוודא שאין שימוש לרעה בקשר.

עו"ד יעל דולב. נמרוד קפילוטו,
עו"ד יעל דולב, שותפה ומנהלת מחלקת דיני עבודה במשרד גרוס, ויו"ר פורום דיני עבודה בלשכת עורכי הדין/נמרוד קפילוטו

מהם יחסי מרות?

האם יש הבדל בין קשר רומנטי במקום העבודה בין שני אנשים המוגדרים באותה דרגה לבין שני אנשים המוגדרים בדרגה שונה כלומר - אינם כפופים אחד/ת לשני/ה אבל כן נמצאים בדרגות שונות בהיררכיית הארגון?

המונח "יחסי מרות" שמתאר את הקשר המשפטי בין עובדים בדרגות שונות הינו רחב ביותר. אין המדובר רק בבעל דרגה גבוהה יותר, אלא גם במי שיכולה להיות לו השפעה על העבודה מכל צורה שהיא. כלומר, גם אדם בתפקיד לא בכיר, או אפילו שווה ערך מבחינה פורמלית, אשר יש לו השפעה על סדרי העבודה או על מעמד בעבודה (למשל מיקום משרד, הפניית פרוייקטים וכו') אזי זה יכול להיחשב כשימוש ביחסי מרות. ככל שהממשק בעבודה רחוק יותר, וככל שדרגת שני העובדים דומה, כך יורדת האפשרות להגדיר זאת כשימוש ביחסי מרות.

האם יש מניעה לצרף למקום העבודה בן/בת זוג של אחד העובדים?

ישנם מקומות עבודה שאינם מאפשרים עבודה של בני משפחה ובכלל זאת בני זוג. אין המדובר במניעות משפטית אלא במדיניות של מקום עבודה, אשר מוצאת ביטוי לפעמים אף בהסכמי עבודה קיבוציים. החשש של המעסיק הוא מפני פגיעה בסדרי העבודה, למרות שפורמלית, ככל שאין מניעה הסכמית - זה חוקי.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully