וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שוק הנפט נערך למלחמה: מחירי הנפט הגולמי מזנקים לשיא של 29 חודשים

דפנה מאור

14.2.2003 / 10:03

חשש משיבוש אספקת הנפט מהמפרץ בעקבות פעולה צבאית בעיראק וירידה חדה במלאי הנפט בארה"ב הקפיצו מחיר החבית ל-36.70 דולר; * מחיר הנפט הגולמי ממשיך לעלות לקראת חשיפת דו"ח הנשק של האו"ם היום



מחיר הנפט הגולמי המשיך לטפס הבוקר במסחר המקוון בבורסת הסחורות של ניו יורק, על רקע הערכות כי האו"ם יקבל החלטה כי עיראק הפרה את החלטותיו. החוזים למארס על הנפט הגולמי עלו ב-0.9% ל-36.70 דולר לחבית, ורשמו בכך את השער הגבוה ביותר מאז 12 באוקטובר 2000. בשבועיים האחרונים, על רקע הערכות כי ארה"ב תפתח בקרוב בפעולה צבאית בעיראק, זינק מחיר הנפט ב-9.4%. להתחממות השוק תרמו גם נתונים שהראו כי רזרבות הנפט בארה"ב נפלו לשפל של כשלושים שנה.



מאז סוף נובמבר זינקו מחירי הנפט ב-36% בשל חששות מפני פעולה צבאית במפרץ שתשבש את אספקת הנפט העולמית ובעקבות שביתת עובדי הנפט בוונצואלה. היום צפוי ראש צוות פקחי האו"ם, הנס בליקס, למסור בפני האו"ם את דיווחו בעניין תוכניות הנשק של עיראק.



ראש ממשלת בריטניה טוני בלייר אמר אתמול כי אם הדיווחים על בניית טילים בעיראק נכונים, יהיה זה לא רק כישלון שלא להכריז על הפרה מצד העיראקים, אלא הפרה של החלטת האו"ם. בליקס צפוי לומר לאו"ם כי עיראק לא חשפה את מצבור הנשק שלה, וכי הטילים שהיא מייצרת הם בעלי טווח החורג מהמותר, לפי דברים שאמר בלייר.



מזכיר המדינה האמריקאי, קולין פאואל, אמר השבוע לקונגרס כי פלישה של צבא ארה"ב לעיראק עלולה להוביל למאבק צבאי ממושך, ולהגביר את הסכנה מפני פיגוע טרור בתחומי ארה"ב. הגירעון התקציבי שתרשום השנה ממשלת ארה"ב יחריף אם המערכה בעיראק תהיה ממושכת, היות שהוצאות הפלישה לא נכללו בתקציב המקורי.




ארה"ב חוששת ממתקפת טרור - מלאי הנפט שוקע



הצבא האמריקאי הציב בימים האחרונים סוללות נ"מ סביב הבירה ובעמדות שונות בעיר, מחשש לפיגוע טרור מן האוויר. הטילים, מדגם סטינגר, המוצבים ביחידות ניידות מסוג אוונג'ר, הועברו לוואשינגטון לפני כמה ימים, כשהוחלט על העלאת רמת הכוננות מפני טרור לרמת קוד כתום. מטרת סוללות הנ"מ היא להגן על אתרי מפתח בעיר מפני פיגוע באמצעות מטוסים, בדומה לפיגועי 11 בספטמבר. מקורות צבאיים סרבו למסור את המיקום המדויק של סוללות הנ"מ, אבל ידוע שכמה יחידות הוצבו סביב הפנטגון, דרומית לבירה.



העלייה ברמת הכוננות בארה"ב הובילה גם לעלייה במתח בקרב הציבור הרחב, ולמקרים רבים של אזעקות שווא. התנועה אל תוך ואשינגטון שובשה בשעות הבוקר בגלל חפץ חשוד שהתגלה מתחת לאחד מגשרי הכניסה לעיר, וגם בניו יורק היו עיכובי תנועה בגלל משאית חשודה. בחנויות לחומרי בניין דווח על עליה משמעותית ברכישת מוצרי חירום בעקבות המלצת המשרד לביטחון פנים להכין חדר אטום ולהצטייד במלאי של מזון ומים למקרה של התקפת טרור לא קונוונציונלית.



מלאי הנפט הגולמי של ארה"ב ירד במפתיע בשבוע שעבר, כתוצאה מנפילה ביבוא וגידול בקצב הייצור של בתי הזיקוק. משרד האנרגיה האמריקאי הודיע כי המלאי קטן ב-4.5 מיליון חביות ל-269.8 מיליון. הירידה הביאה את המלאי של ארה"ב לרמתו הנמוכה ביותר מאז אוקטובר 1975 והוא נמוך כעת מרמה אותה מגדיר משרד האנרגיה כ"רמה תפעולית מינימלית", ומתחת למינימום המומלץ של הרשויות. רמות המלאי של נפט להסקה, דלק למכוניות ודלק למטוסים נמוכות אף הן מרמותיהן בשנה שעברה.


טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully