וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הכוח השקט: הציבור החרדי פרקטי יותר, לכן הוא מנצח גם בגזרה הצרכנית

עודכן לאחרונה: 20.3.2022 / 12:10

הלוויית הרב קניבסקי מדגימה ומחדדת שוב את הפער בין הציבור החרדי לחילוני. בעוד החילונים מחפשים תירוצים להתחמק מהלוויות ומארגנים הפגנות, החרדים מגיעים בהמוניהם ומתגייסים לחרם צרכני. הקסם הוא בפשטות, ובכך יש להם יתרון עצום

לוויית המיליון של הרב קניבסקי מדגימה את הפער שבין הציבור החרדי לחילוני ומחדדת אותו. לו החילוני היה צריך להגיע ללוויה של גאון הדור ז"ל, הוא היה נשאר בבית בגלל הפקקים, הצפיפות, הסיכוי להיפגע, או כל תירוץ אחר שהיה מרחיק אותו מההמון האבל. החרדי, לעומת זאת מתייצב למרות כל זה, מתוך אמונה שלמה שכך ראוי וכך צריך, עם כל ההשלכות הכרוכות ביציאה מהבית, בהבנה שהוא לא מרכז האירוע.

הערבות ההדדית שבליווי המת והפונקציונאליות המגולמת באופן שבו הוא נקבר, בפשטות, בלי ארון מפואר, טקסי ראווה ושואו אוף, מאפיינת את הצרכנות החרדית והופכת אותה להרבה יותר חכמה מזו החילונית, שהולכת שולל אחרי העטיפה המרשרשת, הצבעוניות, החוויה, המותג, ומשלמת על "הסיפור", שמישהו המציא כדי למכור יותר, פרמיה נאה.

מחוץ לביתו של הרב חיים קניבסקי בביתו, בני ברק, 20 במרץ 2022. יונתן זינדל, פלאש 90
לא עוסקים בטפל. חרדים מתכוננים להלוויית הרב קנייבסקי/פלאש 90, יונתן זינדל

ההבדל הוא המהות. החרדי צורך כדי לחיות ולא חי כדי לצרוך. הוא קונה את הפסטה כי הוא רוצה לאכול משהו משביע, זול ומספיק טעים לצהריים, בעוד החילוני מחפש את המשמעות הנסתרת מאחורי הביס החצי-נגיס, בשילוב העגבנייה שמקבלת את הרפלקציה של השמש השוקעת באלוהיות מופתית מאחורי ההר.

האלוהים של החרדים נמצא בכתבי הקודש ומי שבקי בהם נחשב למי שצריך להקשיב לו. בדרך כלל מדובר באנשים שהגותם עמוקה בהרבה מגבבי המילים של אייל שני בבואו לתאר לזניה, ופניני החכמה של נטלי דדון שנישאים בגבול אוקראינה פולין.

בניגוד לחילונים, שסוגדים לדמויות מתחלפות, אצל החרדים ההיררכיה ברורה, עם הנהגה מובהקת שאף אחד לא מטיל בה ספק. כשהמנהיג קובע שיש להחרים רשת מזון כי היא יקרה או פתוחה בשבת - כולם מצייתים. חרם זה חרם, ואף דרדק לא יעז לבו בשערי הסופרמרקט המוקצה. אצלנו אין חרם. זאת אומרת יש קריאות לחרמות על עסקים שאיבדו את המצפון הצרכני, ולחלקן יש הצדקה אמיתית, אבל אין את התגייסות מוחלטת למחאות צרכניות.

למה? כי את החילונים אי אפשר באמת להנהיג. כל אחד הוא מנהיג פוטנציאלי מטעם עצמו, ואם כבר קם מנהיג, או הנהגה, כמו קבוצת הצעירים של מחאת האוהלים ב - 2011, מייד מוטל בה ספק ומוצאים בה סימנים של שמאל, ימין, "הקרן החדשה" או "חוננו". במקום להיאבק, מתנהל מאבק איתנים של מי ינהל את המאבק והאנרגיה המבוזבזת הזאת פוערת חור בהתארגנות הספונטנית שממנה החל הכל והאוויר דולף ממנה במהירות.

הפגנת כנגד "יוקר המחייה" בכיכר הבימה בתל אביב
16 בפברואר 2022. איתן אלחדז, TPS
מפגינים, מפגינים - והמחירים בינתיים עולים. הפגנה נגד יוקר המחיה בפברואר/TPS, איתן אלחדז

החרדים גם נותנים נוק אאוט לטכנולוגיה המתקדמת של החילונים, שמתהדרים ב"איוונטים" ופוסטים ויראליים שעוברים מאחד לשני במהירות גדולה מזו של ווריאנט ה - BA 2. הרשת החברתית החרדית, שהמסרים בה נמסרים מהרב בבית הכנסת לאוזני הציבור, או באמצעות פשקווילים שמודבקים ברחובות, אפקטיבית הרבה יותר. הם לא כותבים תגובות מתוחכמות או תגובות נאצה מרוקנות מעיים, אלא עושים ושומעים.

אז בפעם הבאה שאתם קופצים ללוויה כדי לסמן וי, ולחמוק מניחום האבלים המייגע, הכרוך בעיון מעייף בערמת אלבומים בשחור לבן, כי כבר הייתם בבית קברות, תחשבו על ההמונים שהשביתו את המדינה ליום אחד כדי לחלוק כבוד אחרון לרב המנוח. לצד הביקורת על אורחות חייהם והשתמטותם מהשירות הצבאי, יש לנו, החילונים, לא מעט ללמוד מהם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully