וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נדבקנו בווירוס חדש, וזו לא הקורונה

21.3.2022 / 9:14

המעבר להזמנת תורים היה צעד נכון על הנייר, אבל בפועל אם תנסו להשיג תור למשרד הפנים תחכו חודשים, ומהדואר לא תוכלו לקחת חבילה בלי הזמנה מראש גם אם הסניף ריק. בזמן שרוב הגבלות הקורונה הוסרו, נתקענו עם מגיפת התורים - ולא נראה שהיא עומדת להיעלם בקרוב

הקטנה חגגה יומולדת 12, ובמקום לערוך אירוע בת מצווש מפואר, בסגנון עדות הצדפה הנפתחת, ביקשה לטוס לטיול בחו"ל. התחלנו לחפש טיסות לאחרי פסח, לתקופה שבה המחירים אמורים לצנוח, ואז גיליתי שהדרכון שלה, זה עם הדפים, לא ביומטרי, כבר לא בתוקף. כמו רבים מאזרחי ישראל, שאופציית חו"ל נפתחה בפניהם סוף סוף, ניסיתי לקבוע תור לחידוש הדרכון באתר האינטרנט של לשכת רשות האוכלוסין וההגירה. המועד הראשון הפנוי בכל הלשכות בארץ, חוץ מאילת, שם אני מודה שלא בדקתי, היה ה - 14 ביוני בבוקר.

העובדה שאי אפשר להאריך את תוקף הדרכון מרחוק, אם יש צורך להפוך אותו לביומטרי, סבירה לגמרי. אבל למה אי אפשר להאריך תוקף של דרכון ביומטרי וירטואלית - זה ממש לא מובן, שהרי הפרטים וטביעת האצבע נשארים כשהיו. באומת הסייבר, שבה מועברים סכומי עתק בלחיצת כפתור מחשבון לחשבון או באמצעות כרטיס אלקטרוני, מתעקשים שאזרחים יכתתו את רגליהם לפקידים כדי שהם יהיו אלה שילחצו על הכפתור עבורם. זו אותה המדינה שבאה בטענות לבנקים על הפגיעה בלקוחות כשהם סוגרים סניפים בסיטונות.

דואר ישראל. ראובן קסטרו
תזמינו לפני או שלא תקבלו בכלל. דואר ישראל/ראובן קסטרו

אגב, מי שניסה להזמין תור בסניף הבנק, אם עדיין יש כזה בקרבת מקום, חווה על בשרו את הניג'וס של מציאת תור פנוי, כשעד לא מזמן אפשר היה לקפוץ ספונטנית לסניף, לקחת מספר ולחכות עד שהפקיד יתפנה אליך. אבל כאן יש הבדל, והוא עצום - הבנק הוא עסק פרטי ויש לו תחליף. לקוח תמיד יוכל לעבור לבנק אחר עם סניפים וטלרים זמינים. כשצריך להוציא תעודת זהות או להאריך דרכון, לאזרח המוטרד אין תחליף ואין תחרות, והוא כפוף לרשות המוסמכת ולגחמותיה.

כבר נכתב לא אחת על ההמתנות הבלתי סבירות לתורים בלשכות משרד הפנים, ועל כך שהשרה שקד הבטיחה שהיא הופכת עולמות כדי להאריך את שעות הפתיחה ולגייס עוד עובדים למשמרות הנוספות. אבל אף אחד לא שאל, למה בוטלה כליל האופציה של אזרחים להגיע ללשכה בלי לקבוע מראש ולעמוד בתור.

לשכות רשות האוכלוסין לא לבד. וירוס קביעת התורים במגזר הציבורי החל להתפשט במקביל למגפת הקורונה, בצדק בשעתו. כדי להפחית התקהלויות ולמנוע הדבקה, הוחלט לחייב קביעת תור מראש לפני ההגעה לכל משרד ממשלתי שנותן שירות פרונטלי לציבור, וזה כולל את משרד הרישוי, הביטוח הלאומי, לשכות התעסוקה, רמ"י ודואר ישראל. אלא שרוב הגבלות הקורונה כבר הוסרו - חוץ מהגבלת התורים מראש.

כך נוצרים מקרים אבסורדיים, כמו זה שחוותה נעמה מתל אביב לפני כמה שבועות, כשרצתה לאסוף חבילה מהדואר. מכיוון התורים היו תפוסים, וביום שישי הסניף סגור, נאלצה לחכות שבוע. באחד הימים חלפה על פני הסניף השכונתי וראתה שהוא ריק. שני פקידים משועממים ישבו מאחורי הדלפק והתעסקו בסלולארי. כשביקשה לקבל שירות, נאמר לה שבלי קביעת תור מראש אסור להם בתכלית האיסור לקבל קהל והיא הלכה משם עצבנית וחסרת אונים.

בנק דיסקונט. ShutterStock
גם בבנק צריך להזמין תור, אבל בנק הוא עסק פרטי/ShutterStock

נראה שהמגזר הציבורי התאהב בתורים הקבועים מראש. המצב הנוכחי, שבו העבודה מתנהלת בעצלתיים, מתאימה להם ולוועדי העובדים שהתגעגעו לימים של התה עם הביסקוויט, והעט שנופלת בהפסקת הצהריים ושימות העולם.

מצד אחד, נכון שהתור מראש עושה סדר בבלגן וחוסך עמידה של שעות בתור לבני המזל שהצליחו להשיג אחד כזה. הבעיה היא ההמונים שצריכים את השירות באופן דחוף ולא מצליחים להגיע אליו בגלל אימוץ המדיניות החדשה. באחת הרשויות אליהן פנינו לתגובה, שלא ננקוב בשמה, קיבלנו את התשובה הנימוק המדהים הבא למצב הנוכחי: "הציבור יודע להזמין תורים כשהוא צריך שירותים משגרירויות או גופים נוספים". מה פתאום הם באים בטענות?

ונקנח בסיפור אבסורדי, שאינו נוגע לזימון תורים, אלא דווקא לקביעת תעריף עבור שירות ומדגים את חוסר ההיגיון העומד מאחורי ההחלטות שמתקבלות בשירות לציבור שניתן במגזר הציבורי. דוד, אזרח בר מזל, שהצליח להשיג תור לפני שהוא טס לחו"ל, התייצב בלשכה בשעה היעודה לפני כמה ימים. "אתה יודע שחידוש דרכון בחורף היה עולה לך 100 שקלים פחות?", בישרה לו הפקידה. דוד צבט את עצמו מתחת למעיל ואמר, "אבל עכשיו חורף". "לא", היא התעקשה, "עכשיו אביב". "האביב מתחיל ב-21 במרץ", ניסה דוד להסביר ונענה ב"סליחה אדוני, עכשיו אביב. הבא בתור".

תגובות

מדואר ישראל נמסר: "זימון תור מראש לסניף הדואר נועד לשפר את השירות על מנת שהלקוחות יוכלו להגיע לסניף במועד נוח ומבלי להמתין בתור. יצוין, כי הפעלת זימון תור מראש הפחיתה משמעותית את זמני ההמתנה ביחידות הדואר".

"רשות האוכלוסין וההגירה עושה מאמצים רבים כדי לשמור על שגרת מתן השירות לציבור. עם כל המגבלות המוטלות עליה ואכן נותנת שירות מדי יום ביומו לאלפי ישראלים המבקשים לחדש דרכון", אומרים במשרד הפנים. "הצטברות העומסים בזימון התורים נוצרה עקב עליה דרסטית בדרישה לחידוש דרכונים מיד עם פתיחת השמיים, לאחר שנתיים בהן ישראלים לא טסו ולא חידשו דרכונים. ועל כך אנו מתנצלים. בחודש האחרון כבר ננקטו צעדים להקלה על העומסים, לרבות הרחבת שעות קבלת קהל, הנחיה חד פעמית המאפשרת לישראלים למאת בדרכון זר עד סוף חודש מאי ובנוסף, הוחלט להאריך בחודשיים (עד סוף יוני) את תקופת מימוש התעריף המוזל למי ששילם עד סוף פברואר. בתקופה הקרובה יתבצעו צעדים להרחבת אפשרויות זימון התורים לטובת הציבור, כולל שיפורים טכנולוגיים".

ממשרד התחבורה נמסר: "במטרה לשפר את השירות ולקצר משמעותית את זמני ההמתנה במשרדי הרישוי, משרד התחבורה והבטיחות בדרכים הנהיג בינואר 2020 חובה להזמין תור מראש לפני ההגעה. חובה זו קיצרה את זמן ההמתנה של הנהגים והנהגות משעות ארוכות לדקות ספורות, וחסכה לציבור זמן וכסף. במקביל, הורחבו באופן משמעותי השירותים המקוונים, באמצעותם ניתן לקבל שירות מהיר ויעיל, ולבצע את מרבית פעולות רישוי רכב ונהיגה, ללא צורך בהגעה למשרדי הרישוי. ניתן לבצע את מרבית הפעולות גם במוקד השירות הטלפוני *5678, בצ'ט באתר משרד התחבורה, בסניפי דואר ישראל ובעמדות הרישוי האוטומטיות בממוקמות ברשתות הסופר פארם".

  • עוד באותו נושא:
  • תורים

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully