וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

אם אין קוטג' שיאכלו קממבר: הצעד שמיטיב עם העשירים

עודכן לאחרונה: 22.3.2022 / 12:36

במשרד הכלכלה מצאו פתרון ליוקר המחיה: מעתה יהיה קל יותר לרכוש גבינות כמו ברי, קממבר, פרמז'ן, גאודה ואחרות, המוגדרות גבינות פרמיום. ספק אם הצעד שיועיל בעיקר לבעלי הכנסה גבוהה יוזיל את סל הקניות של מי שזקוקים לכך באמת

יש לעתים החלטות שהן טובות ונכונות - ובה בעת משקפות את הניתוק בין הממשלה לאזרחים, כמו ההחלטה שפרסם היום משרד הכלכלה לפיה בוטל המכס על יבוא (במכסות) של כמה סוגי גבינות לישראל.

עד כה חילק המשרד מכסות פטורות ממכס בהליכים תחרותיים לשנת 2022, ליבוא גבינות צהובות מסוג גאודה צהובה, בשר טרי וירקות קפואים, אשר הניבו, לטענת משרד הכלכלה, הפחתות מחירים משמעותיות לצרכן. כמו כן, ההליכים התחרותיים מעודדים את התחרות במשק ותורמים לחיזוק שחקנים בינוניים וקטנים במשק המזון הישראלי.

כעת מפרסם המשרד מכסות נוספות לחלוקת גבינות קשות מיושנות, דוגמת צ'דר ופרמזן, בהיקף של 800 טון, גבינות רכות או חצי רכות עם עובש, דוגמת קממבר וברי בהיקף של 300 טון, מכסות לגבינה מלוחה מעל 5% בהיקף של 800 טון ומכסות לגבינת מוצרלה צהובה חצי קשה בהיקף של 500 טון.

מדובר בגבינות שהמכס עליהן מסתכם בכ-8 שקלים לק"ג, מה שמייקר מאוד את מחירן בישראל. לכן, המכסות החדשות, הפטורות ממכס, צפויות להוזיל משמעותית את מחירי הגבינות הללו.

גבינות. ShutterStock
על גבינת חלומי בוודאי שמעתם, אבל מה לגבי גבינת חלם? דוגמא לגבינות שיוזלו בעקבות הפחתת המכסים/ShutterStock

ייאמר מיד: מחירי גבינות הפרמיום בישראל היו ועודם גבוהים מאוד, אך לצד זאת נשאלת השאלה מי ירוויח ומי יפסיד כתוצאת מהמהלך. בצד הרווח ניתן לראות את מי שצורכים גבינות מסוגים אלה היום, בעיקר מהעשירונים העליונים ופחות מי שמתקשים לאחרונה להעביר את עגלת הקניות שלהם בקופה בסופרמרקט.

או אם להיות מפורשים מעט יותר: הוזלה שלא תיטיב עם מי שמתקשים לגמור את החודש נוכח מחירי המזון הגבוהים בישראל.

מי יפסיד? כנראה שלא השחקנים המרכזיים בתחום החלב בענף המזון בישראל. אמנם גם לשלוש היצרניות הגדולות יש "מחלקות יוקרה" שעלולות לסבול מתחרות ישירה, אך רוב מי שמייצרים גבינות שכאלה היום בישראל הן מחלבות קטנות, משפחתיות, חוות בפריפריה ועוד, שעלולות להיפגע עתה מייבוא תחרותי, בהיעדר אפשרות "לתקן" את שורת הרווח שלהן ממוצרים יום יומיים, כמו יצרניות החלב הגדולות.

יום גיבוש של הקואליציה, 29 באוקטובר 2021. ראובן קסטרו
שרת הכלכלה אורנה ברביבאי. למי מיועדת ההוזלה הנוכחית?/ראובן קסטרו

שרת הכלכלה והתעשייה אורנה ברביבאי: "המכסות הפוטרות את היבואנים ממכס, מייצרות לצרכנים אלטרנטיבה זולה יותר, באיכות גבוהה ומעודדות תחרות. הזוכים יהיו היבואנים אשר יציעו את המוצרים האיכותיים במחיר הנמוך ביותר לצרכן! אני קוראת לצרכנים להשוות מחירים, ולרכוש מוצרים באופן נבון ומושכל. לצד זאת, אנחנו מגבירים את האכיפה בנקודות המכירה, כך שהצרכנים יזכו בהטבה זו במלואה - נגישות, מחיר ואיכות"

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully